برگزاری سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران در دانشگاه تبریز

۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۰۱۸۶ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۵۰۸

سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران امروز با حضور جمعی از اساتید، محققان و فعالان این حوزه در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در این آیین با تاکید بر اینکه رشته هیدرولوژی با توجه به ارتباط گسترده ای که با سایر رشته ها دارد، می توان هیدرولوژی را علمی بین رشته‌ای بیان کرد و یادآور شد: در همین راستا دانشگاه تبریز جزو پیشگامان توسعه این رشته در جهان بوده به طوریکه این دانشگاه در سال های اخیر در رنکینگ‌های حوزه آب جزو 100 دانشگاه برتر بوده است.

دکتر اصغر عسگری در ادامه با بیان اینکه دانشگاه تبریز با توجه به ظرفیت های که در حوزه هیدرولوژی داشته و دارد، آماده هرگونه همکاری توسعه این بخش در حوزه های مختلف با دیگر محققان دنیا است، تصریح کرد: بر همین اساس با توجه به اهداف و راهبردهای که در سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران تعیین شده و همچنین با کمک اساتید، پژوهشگران و دیگر فعالان این حوزه می توان در این راستا گام های موثری برداشت.

 وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به پتانسیل های دانشگاه تبریز در بخش های مختلف تصریح کرد: این دانشگاه  با برخورداری از موقعیت عالی در کشورمان و منطقه از ظرفیت  بالائی برای گسترش همکاری های پژوهشی و علمی با دیگر دانشگاه های جهان است و انتخاب دانشگاه تبریز به عنوان  مرکز ارتباط مراکز دانشگاهی ایران  با دانشگاه های کشور ترکیه گواه این امر است.

دکتر یدالله فتاحی رئیس انجمن هیدرولوژی ایران نیز در این آیین ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس گفت: دانشگاه تبریز در حوزه هیدرولوژی و آب از جمله یکی از قطب های علمی کشور است.

وی در ادامه برگزاری چنین کنفرانس های با توجه به شرایط کشورمان در مدیریت بحران در بخش سیلاب را ضروری بیان کرد و افزود: در سیل اخیر در کشورمان خسارت‌های زیادی به زیرساخت ها از جمله اراضی کشاورزی و منازل مسکونی مردم وارد شد و بر این اساس مشکلات گسترده ای برای مردم بوجود آمد و از این رو با برپایی چنین همایش های تخصصی و توجه به نتایج آن، می توان بسیاری از چالش های این حوزه را برطرف نمود.

دکتر مهدی ضرغامی مشاور وزیر نیرو و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز از دیگر سخنرانان آیین افتتاحیه این کنفرانس بود که در زمینه  مدیریت منابع آب و اهمیت  هیدرولوژی به ارایه دیدگاه های خود پرداخت.

دکتر احمد فاخری فرد دبیر علمی سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران نیز در آیین افتتاحیه این کنفرانس با بیان این نکته اینکه این کنفرانس ملی به همت دانشگاه تبریز و انجمن هیدرولوژی ایران برگزار می شود، اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع هیدرولوژی هدف از برگزاری این کنفرانس، نیز اهمیت جایگاه علم هیدرولوژی و نقش آن در جوامع بشری با تاکید بر نوع نگاه علمی است.

به گفته وی در طول برگزاری کنفرانس محققان و پژوهشگران، یافته ها و تجربیات خود را به اشتراک می گذارند تا رهنمونی برای آینده ای بهتر و توسعه ای پایدارتر رقم خورد و عرصه این تبادل نظرات و بحث و نقدها خود دانشگاه عملی خواهد شد برای دانشجویان جوانی که قدم در فراگیری علم و دانش نهادند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به مقالات ارسال شده به این کنفرانس تصریح کرد: به دبیرخانه این کنفرانس بیش از 300 مقاله رسیده بود که از این تعداد بیش از 200 مقاله پذیرفته شده و در طول برگزاری این کنفرانس حدود 35مقاله در قالب شفاهی و بقیه به صورت پوستر ارایه خواهد شد.

وی اضافه کرد: تغییر اقلیم، سیلاب ها و خشکسالی ها، هیدرولوژی و مدیریت منابع آب، هیدرولوژی، سیستم  های هشدار سیل و مدیریت ریسک، داده کاوی و سنجش از دور در هیدرولوژی، هیدرولوژی و مدیریت حوضه های شهری، هیدرولوژی، محیط ­زیست و آب های غیرمتعارف، هیدرولوژی، اقتصاد و حکمرانی آب، هیدرولوژی، آبخیزداری و حفاظت از منابع آب، شبیه سازی و مدل سازی در هیدرولوژی، هیدروژئولوژی و آب های ژرف، هیدرولوژی و سازه های آبی، هیدرولوژی در علوم کشاورزی و هیدرولوژی، فرهنگ سازی و اخلاق آب از جمله محورهای این کنفرانس است.

این استاد دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود کمبود  اطلاعات و داده ها را از مهمترین مشکلات  مدیریت منابع آب بیان کرد و یادآور شد: انتظار داریم با برگزاری این کنفرانس و نتایج علمی محورهای متعدد این کنفرانس و نشست های مشابه آن بتواند پژوهشگران و متولیان امر را دربرنامه ریزی و اجرای طرح های مرتبط با آب یاری نماید.

دکتر فاخری فرد یادآور شد: در این کنفرانس برای اولین بار به" هیدرولوژی در قاب رسانه" نیز به عنوان یک برنامه جانبی نگریسته شده است و این امکان برای فعالان عرصه خبر، عکس، فیلم کوتاه، فیلم مستند، تصویرسازی آموزش های عمومی و ...... به همراه نشست های تخصصی همراه با فرهیختگان و فعالان این عرصه نیز فراهم آماده است تا هر چه بهتر به جایگاه علم هیدرولوژی و نگرش ها و کاربردهای آن از نگاه رسانه ای پرداخته شود.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی، برپایی نمایشگاه، نشست های تخصصی، مسابقه نقاشی( آب و محیط زیست)و ... را از برنامه های جنبی این کنفرانس اعلام کرد.

همین گزارش حاکی است؛ سومین کنفرانس ملی هیدرولوژی ایران هم اکنون در حال برگزاری است و از امروز تا 28 شهریور ماه سال جاری به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

 


( ۶ )

نظر شما :