با حضور معاون وزیر علوم؛ بیست و چهارمین نشست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد

۰۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۰۰۵۴ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۵۶۴

بیست و چهارمین نشست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور امروز با حضور دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار آذربایجان شرقی و دکتر ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در این اجلاس ضمن اعلام آمادگی همکاری این استان در بخش های مختلف با دانشگاه های بزرگ و در این میان با دانشگاه های استان و در راس آنها با دانشگاه تبریز اظهار داشت: امروزه توانمندیها و ظرفیت های خیلی خوب در دانشگاه های کشورمان در حوزه های مختلف وجود دارد که باید از این پتانسیل برای توسعه پایدار کشور و رفاه حال مردم بکار گرفته شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر برخی مناطق کشورمان به خاطر مزیت های چون داشتن نفت و گاز فراوان، ظرفیت های صنعت توریسم و گردشگر و بحث ترانزیت کالا؛ باید توسعه یافته تر از وضعیت فعلی بود، یادآور شد: با تدوین برنامه های مختلف، راهبردی و کلان می توان از این پتانسیل ها برای رشد و شکوفایی همه جانبه کشورمان استفاده کرد و در این راستا نیز دانشگاه ها با ارایه راهکارهای عملیاتی باید به کمک مدیران اجرایی دستگاه ها بیایند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه در استان آذربایجان شرقی هم با تهیه نقشه راه، آمایش استان، سند تدبیر توسعه استان و مجمع های مشورتی در حوزه های مختلف در صدد بکار گیری تمامی ظرفیت های این استان برای توسعه پایدار این خطه هستیم، تصریح کرد: آذربایجان در گذشته و امروزه به خاطر توانمندی های که در حوزه مختلف از جمله در صنعت و معدن، گردشگری، ترانزیت کالا، حمل و نقل، وفاق ملی و ... داشته و دارد، به عنوان سرآمد سایر استان ها بوده و از این رو با تدوین برنامه های مختلف و با کمک  نخبگان جامعه می خواهیم این استان را به جایگاه واقعی آن برسانیم.

دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز نیز در این اجلاس با ظرفیت های استان آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز گفت: خطه آذربایجان و در راس آنها شهر تبریز به دلیل وجود مراکز علمی و دانشمندان برجسته، قرن ها مهد تمدن شناخته شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شهر تبریز، جدا از اهمیت صنعتی و تجاری، از برجسته ترین مراکز دانشگاهی جهان نیز بوده است، تصریح کرد: حدود ۷۰۰ سال پیش در تبریز، دانشگاهی به‌نام ربع رشیدی توسط رشیدالدین فضل الله همدانی ایجاد شد که در آن زمان این مرکز علم به عنوان بزرگترین و ارزشمندترین مجموعه آموزشی جهان اسلام ویژگی دانشگاه های نسل سوم و همچون شهری علمی و صنعتی شامل چهار مجموعه( دارالشفاء، (بیمارستان و داروخانه)، دارالسیاده (ضربخانه سکه، مهمانسرا، گرمابه، دارالایتام)، دارالعباده ( مسجد، مدرسه، کتابخانه، خانقاه) و دارالصنایع ( کارخانه های نساجی ، کاغذسازی و کارگاههای صنعتی) بود.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه این دانشگاه در امتداد دانشگاه ربع رشیدی در سال 1326 با راه اندازی دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت علمی و آموزشی خود را آغاز کرده است، اضافه کرد: دانشگاه تبریز در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی، بیش از 23 هزار  نفر دانشجو و 457 هزار مترمربع فضای آموزشی، کمک آموزشی و پژوهشی و نیز به جهت همجواری با دانشگاه های بزرگ کشورهای منطقه، به عنوان بزرگترین مرکز علمی غرب و شمال غرب کشور، عهده دار بخش بزرگی از مسئولیت تولید علم و فناوری و رقابت در عرصه های بین المللی است.

وی در بخش دیگر سخنان خود توسعه همکاری‌های بین‌المللی و قرار گرفتن در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا از جمله راهبردهای کلان این دانشگاه  برشمرد و خاطر نشان کرد: این دانشگاه جزو اولین دانشگاه‌های کشورمان بود که در اتحادیه‌های بزرگ بین‌المللی از جمله اتحادیه دانشگاه‌های جهان (IAU)، اتحادیه دانشگاه‌های بین‌المللی (IUC) و اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز(KUNIB) حضوری فعال داشته و هم‌اکنون با نزدیک 200 دانشگاه از کشورهای مختلف دنیا  قرارداد و تفاهم نامه همکاری دارد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران  و رئیس اجلاس نیز در این نشست با تاکید بر اینکه ظرفیت دانشگاه ها باید در خدمت توسعه کشور قرار گیرد، اظهار داشت: روسای دانشگاه ها با برپایی چنین نشست های در صدد معرفی پتانسیل های دانشگاه های خود و با ارایه راهکارهای علمی و عملیاتی به دنبال خدمت به جامعه و حل مشکلات کشور هستند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ظرفیت های زیادی در دانشگاه های کشورمان و در راس آنها در دانشگاه‌های بزرگ و سطح یک وجود دارد که کمتر از این توانمندیها در جامعه استفاده می شود، خاطر نشان کرد: امروزه به کمک دانشگاهیان می توان بسیاری از چالش ها و مشکلات کشور را حل کرد که در گذشته از این ظرفیت کمتر استفاده شده است.

دکتر سید احمد رضا خضری، دبیر این اجلاس نیز  ضمن تشریح برنامه های این نشست گفت: این نشست بیشتر به منظور همفکری، هم اندیشی، تبادل تجربه برای توسعه آموزش عالی کشور برگزار می شود که در دستور اجلاس این دوره به مسایلی از جمله تبیین طرح جامع خدمات دانشجویی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، بررسی تشکیل اتحادیه و انجمن های بین دانشگاهی برای نقش آفرینی مطلوب تر در حل مشکلات کشور و برخی مسایل جاری دانشگاه ها پرداخته خواهد شد.

همین گزارش حاکی است؛ اجلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور امروز با حضور رئیسان دانشگاه های تبریز، اصفهان، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، شیراز و علامه طباطبایی به مدت یک روز هم اکنون در حال برگزاری است.

یادآور می شود: پیش از این نیز نهمین اجلاس روسای دانشگاه های سطح یک کشور در تیرماه سال 95 به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شده بود.


( ۲ )

نظر شما :