Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@13:13:54 GMT

محققان دانشگاه تبریز ربات عمود پرواز آتش نشان ساختند

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۸۸۸۴

محققان دانشگاه تبریز ربات عمود پرواز آتش نشان ساختند

تبریز- ایرنا- محققان دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت ربات عمود پرواز آتش نشان حامل کپسول کامپوزیتی ویژه اطفاء حریق با سرعت عمل بالا شدند.

به گزارش ایرنا، مجری این طرح و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: امدادرسانی و اطفاء حریق در حوادث غیرمترقبه یکی از مسائل مهم در زندگی روزمره و داشتن تجهیزات مناسب برای افزایش سرعت عمل بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسن بیگلری گفت: وجود ترافیک، ازدحام جمعیت و خرابی تجهیزات سرعت عمل در امداد رسانی را کاهش می دهد، اما با افزایش نقش ربات ها در زندگی روزمره بشر، می توان از آنها در مساله امدادرسانی و اطفاء حریق بهره برد.
وی با تاکید بر اینکه این طرح ثبت اختراع شده است، اضافه کرد: در اختراع حاضر طرح جدیدی از یک ربات عمود پرواز 6 موتوره مجهز به کپسول اطفاء حریق ارائه شده است که از ویژگی های بارز آن توانایی عملکرد مستقل آن برای مهار آتش است که در طرح های مشابه وجود ندراد.
بیگلری اظهارداشت: بکارگیری دوربین و سنسورهای تشخیص گاز در این ربات آتش نشان، امکان بررسی بدون مخاطره محل حادثه را به ماموران آتش نشانی می دهد.
وی مهمترین و اصلی‌ترین هدف از طراحی این ربات را کمک به افراد حادثه‌دیده به صورت موقت تا رسیدن امداد اصلی برشمرد و گفت: این طرح پوشش موقتی بر کاستی‌ها می‌باشد که پتانسیل حفظ جان و مال افراد حادثه دیده را دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز اظهار داشت: سرعت عمل در رسیدن به محل حادثه و انجام عملیات اولیه در زمان های اولیه حادثه، تجهیز به کپسول آتش نشانی کامپوزیتی و مواد اطفاء حریق و نردبان امداد، قابلیت عملیات مستقل برای امداد و نجات و اطفاء حریق بدون نیاز به پشتیبانی وسایل دیگر، داشتن بازوهای قابل تنظیم برای دخول و عبور از حفره های مختلف، قابلیت انجام عملیات آتش نشانی در محیط با دمای حداکثر 400 درجه سانتیگراد و تامین انرژی پرواز توسط باتری از دیگر قابلیت های و ویژگی مهم این ربات است.
وی با تاکید بر اینکه ساختن ربات‌های امدادگر در دهه‌ اخیر از جمله مهمترین مباحث‌ حوزه‌ ایمنی و رباتیک است، افزود: در چند سال اخیر با ورود ربات‌های پرنده‌ بدون سرنشین، بحث ربات امدادگر در این حوزه هم مورد توجه محققان قرار گرفته است.
بیگلری گفت: ربات‌های آتش‌نشان به معنای عمومی آتش‌نشانی است که می‌تواند به عملیات‌های اطفاء حریق، یافتن محل حریق، امدادرسانی به اشخاص گرفتار کمک موثر نماید.
وی ادامه داد: طراحی و ساخت ربات عمود پرواز آتش نشان حامل کپسول کامپوزیتی اطفاء حریق به کمک و همکاری علی خلیلیان معتمد بناب، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز به سرانجام رسیده است.
6120/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي دانشگاه محقق تبريز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۸۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشکده‌ هوش مصنوعی در تبریز تاسیس می شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی آرش رنجبران از تأسیس ۱۰ دانشکده مهارت و کارآفرینی در واحد‌های دانشگاهی این استان خبر داد.

وی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: آموزش‌های کاربردی و مهارت محور، اولویت دانشگاه آزاد اسلامی است و ما نیز در استان آذربایجان شرقی به این سمت حرکت می‌کنیم.

وی ادامه داد: تبریز از لحاظ پتانسیل صنایعی که در آن قرار دارد، چه صنایع سنگین و چه صنایع مربوط به قطعه سازی، صنایع غذایی، صنعت چرم و کفش و... همگی به عنوان وضعیت موجود احصا شده و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد قرار است یک دانشگاه حل مساله و ماموریت گرا باشد، اغلب ماموریت‌ها به این حوزه‌ها اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز افزود: در شمال شرق استان به دلیل وجود معادن بزرگ از جمله مس، بخشی از تمرکز بر روی مسائل معدنی است و به دلیل وجود شرایط خاص کشاورزی، بخشی از ماموریت‌ها نیز به حوزه کشاورزی اختصاص یافته است.

رنجبران با اشاره به آغاز راه‌اندازی دانشکده‌های موضوعی تاکید کرد: در حوزه فنی و مهندسی دانشکده‌های «هوش مصنوعی» و «صنعت ساختمان» را در واحد تبریز خواهیم داشت و برای شبستر و ایلیخچی هم دانشکده هوش مصنوعی مصوب شده است.

وی ادامه داد: در اجرای طرح پویش با صنایعی چون تراکتورسازی، خودروسازی سایپا و تعدادی از شرکت‌های خصوصی وارد قرارداد شده‌ایم که این قرارداد‌ها از نظر زمانی نامحدود هستند.

دیگر خبرها

  • محققان آمریکایی ثابت کردند این روغن باعث سلامت قلب و مغز، مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی می‌شود
  • کسب موفقیت در مواجهه با انتشار اطلاعات نادرست
  • پرواز اورژانس هوایی برای انتقال مصدوم قطع از مراغه
  • پرواز اورژانس هوایی برای انتقال مصدوم از مراغه
  • محققان آلمانی: سد کالپوش عامل زلزله روستای حسین آباد
  • کشف سرنخ های جدید برای شناسایی بیماری‌های خودایمنی
  • محققان آمریکایی ثابت کردند این روغن باعث سلامت قلب و مغز ، مفاصل، چشم‌ها و سیستم ایمنی می شود
  • اولین حیوان تاریخ؛ قدیمی‌ترین جانور روی زمین را ببینید!
  • دانشکده‌ هوش مصنوعی در تبریز تاسیس می شود
  • جزییات حریق در بازارچه صیقلان رشت/یک مغازه در آتش سوخت