مراسم بزرگداشت روز زن در دانشگاه تبریز برگزار شد

۰۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۴ کد : ۸۹۱۵ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۴۱۰۴

 

مراسم بزرگداشت روز زن با حضور بانوان دانشگاه تبریز در تالار وحدت این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در این آیین ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، روز زن و بزرگداشت مقام والای مادر گفت: کلید توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه در دست زنان است و زنان همچنانچه در عرصه های مختلف  انقلاب نقش و جایگاه  والائی داشتند، امروز نیز می توانند در امور مختلف نقش اساسی داشته باشند.

وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص برخی مطالبات بانوان این دانشگاه نیز گفت: بانوان  توانائی های زیادی در امور مختلف اجتماعی و اجرائی دارند و در این ارتباط نیز دانشگاه تبریز آمادگی دارد از توان مدیریتی و اجرائی بانوان استفاده نماید هرچند که انتظار می رود بانوان نیز در ایفای نقش اصلی خود در امور خانواده با مشکل مواجه نشوند.

رئیس دانشگاه تبریز در خاتمه ضمن یادآوری پتانسیل بالای بانوان در برقراری ارتباط عاطفی با دانشجویان  دختر، همکاران هیئت علمی و کارمند را به تشریک مساعی و همکاری عاطفی با دانشجویان دختر جهت حل مشکلات دانشجویان  فراخواند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد انوری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این مراسم با بیان اینکه خداوند در قرآن زن را به عنوان الگو و اسوه برای مردان و زنان معرفی کرده است، گفت:  زنان در آموزه های دینی ما مسلمانان از جایگاه والائی برخوردار هستند از این رو نادیده گرفتن حق زن و اجحاف در حق زن  در واقع  ظلم و خوارشمردن خود افراد است.

وی در ادامه  با تبریک شروع دهه پنجم انقلاب اسلامی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران تنها  انقلابی در سطح انقلاب های جهان است  که از دل خانواده ها محقق شده و مادران، به عنوان محور اصلی خانواده ها نقش انکارناپذیری در همه تحولات انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی داشتند که فرزندانشان را صبورانه عازم جبهه ها کردند.

به گفته وی امروزه اگر به دستاوردی رسیده ایم، حاصل خون شهیدان والامقامی است که در دامان مادران  بزرگوار تربیت شده اند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز همچنین با یادآوری این نکته که زنان به واسطه  نقش اجتماعی شان در جامعه دارای حق وحقوق هستند، خاطر نشان کرد: در جامعه متاسفانه به علت ساختار مرد سالارانه؛ در عرصه های آموزشی، اقتصادی و مدیریتی حقوق زنان کمتر تحقق یافته که در این باره از مسوولان و قانونگذاران درخواست می شود با ارایه راهکارهای لازم و با رفع تزاحم های موجود در اولویت های حقوقی وحفظ کرامت انسانی زنان در جهت احقاق حقوق زنان بیش از اینها  تلاش نمایند.

دکتر لیلا خازینی، مشاور رئیس دانشگاه تبریز در امور بانوان نیز در این آیین به برخی مطالبات بانوان این دانشگاه پرداخت و در ادامه با تاکید بر اینکه قابلیت ها و توانمندی های زنان به عنوان نیروی تاثیرگذار در برنامه توسعه کشورها است، تصریح کرد: بهبود وضعیت جامعه و خانواده در گرو بهبود وضعیت زنان است و فراهم آوردن فضای اجتماعی قابلیت زا برای دستیابی به فرصت های مناسب توسط زنان از اهداف اصلی تلقی شده و اجرای آن، مسئولیت همه سازمان ها و نهادها است ولی متاسفانه علی رغم اهمیت ویژه مشارکت بانوان در توسعه کشور و خصوصا دانشگاه( که نیمی از دانشجویان آن دختر هستند)، این مهم در سطوح مختلف اجرایی و تصمیم گیری دانشگاه تبریز کمتر به چشم می خورد که باید بیش از اینها در این راستا در حوزه عمل دیده شود.

وی افزود: برنامه ریزی در خصوص سلامت بانوان، رسیدگی عملی به مشکلات بانوان، مشارکت بیشتر بانوان در پست های مدیریتی و ... از جمله مطالبات بانوان این دانشگاه است.

دکتر مهری باقری، چهره ماندگار کشور در حوزه ادبیات دیگر سخنران این مراسم بود که در باره حضور و نقش زنان در ذهن و زبان ایرانیان از دیرباز تا زمان حاضر پرداخت.

اضافه می نماید: در حال حاضر بیش از390 نفر از کارکنان دانشگاه تبریز زنان هستند که از این تعداد  110 نفر عضو هیات علمی هستند.

اجرای موسیقی زنده و شعر خوانی از دیگر برنامه های این مراسم بود که از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه برگزار شد.

 


( ۲۱ )

نظر شما :