مدرسه تابستانه طبیعت دانشگاه تبریز افتتاح شد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، زهرا فتحی رضائی ( یکی از مجریان این طرح و مدیر مدرسه طبیعت) با اعلام این خبر گفت: مدرسه تابستانه طبیعت دانشگاه تبریز (بازی سرخوشانه در طبیعت و یادگیری خلاقانه در بستر طبیعت آزاد و رها) در گوشه‌ای از باغ گیاهشناسی دانشگاه تبریز فعالیت خود را از تیر ماه تا شهریور ماه ۱۳۹۷ آغاز کرده است.

وی افزود: مدرسه تابستانه طبیعت اتفاقی متفاوت از جنس زندگی پر طراوت، خلاقانه و شادمانه برای کودکان است و در این برهه از زمان که شاهد ترافیک، دود، شلوغی، زندگی آپارتمانی، کاهش روابط اجتماعی و... هستیم، امری ضروری تلقی می‌شود.

مدیر مدرسه یادآور شد: مدرسه تابستانه طبیعت دانشگاه تبریز با توافق هیئت رئیسه این دانشگاه و حمایت علمی پژوهشکده محیط زیست و حمایت‌های شورای شهر کلانشهر تبریز برای فرزندان ۳ تا ۱۰ ساله اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در خصوص فعالیت کودکان اظهار داشت: در این مدرسه فعالیت‌هایی همچون نجاری، بازی‌های تعادلی، بازی در مخفیگاه خانه درختی، آب بازی، خاک بازی، سفالگری، تعامل با حیوانات، رنگ‌آمیزی‌های متنوع، پختن نان، کاشت گیاهان، تعاملات فردی و گروهی در قالب بازیهای خود کودکان برای پرورش رشد اجتماعی، عاطفی، شناختی و حرکتی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: این مدرسه براساس تئوری بوم‌شناختی مکانی سرشار از تجربیات متنوع و کامل برای رشد همه جانبه‌ی کودکان است، همچنین کودکان در این مدرسه با زیستن در طبیعت و تجربیات سرخوشانه، آنچه را که در تخیلات و رویاهای خود می‌پروانند، در واقعیت زندگی می‌کنند، آنها با استفاده از حواس پنجگانه خودشان، ادراک از محیط اطراف خود را با تفکر انتقادی و روشهای خلاقانه تفسیر می‌کنند.

فتحی رضائی تشریح کرد: بازی در طبیعت برای کودکان تجربه ناب لمس از نزدیک و ادراک از طریق پویایی در آن قابل دسترس است، غنی‌ترین بستر برای رشد شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی کودک، طبیعت به شمار می رود.

وی گفت: تجربه طبیعت به طور عمده با اتکا به حواس پنجگانه کودک، به صورت فردی، شکل نایافته و خود انگیخته و یا به صورت بازی¬های فردی و جمعی با دوستان واقعی یا خیالی است که در طی آن کودک با اتکا به قدرت تخیل و گرایش¬های ذاتی خویش نسبت به محیط پیرامون و بخصوصپدیده های پویای محیط مثل جانوران، گیاهان، جریان آب، باد و غیره همکنشی می‌کند.

مدیر مدرسه طبیعت با بیان اینکه در جریان این تعاملات، کودک از نحوه عمل عناصر مختلف طبیعت به درکی شخصی می رسد که یگانه‌ی اوست، اظهار کرد: از رهگذر این همکنشی ها قدرت تخیل، خلاقیت، استعداد، دست‌ورزی اشیا، و توانایی های فیزیکی و شناختی او رشد می‌کند و حواس پنجگانه‌اش حساس و تقویت می شود، آموزش در محیط بیرون، چنانچه به خوبی برنامه ریزی و اجرا شود رشد شخصیتی، اجتماعی و عاطفی کودک را به طرز معنی داری بهبود می بخشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز به اهمیت این طرح پرداخت و گفت: چند سالی است دنیا متوجه اهمیت زیستن در طبیعت شده و جنبش‌هایی برای برقراری ارتباط دوباره کودکان با طبیعت با هدف داشتن کودکانی سالم‌تر و خلاق‌تر و در عین حال حافظ محیط زیست شده است.

وی ادامه داد: از نیمه‌ی دوم قرن بیستم کشورهای اسکاندیناوی مانند دانمارک و سوئد شروع به فعالیت کردند و به مرور زمان کشورهای دیگری همچون، آلمان، فرانسه، سوئیس، انگلیس، آمریکا و ... به این جریان پیوستند و هم‌اکنون برخی کشورها مانند فنلاند که به عنوان کشوری با بهترین نظام آموزشی در دنیا شناخته شده است و بهترین نتایج را در برنامه بین‌المللی ارزیابی تحصیلی دانش‌آموزان (پیسا) بدست آورده، کل سیستم آموزشی خود را به شیوه‌ی کودک‌محور با برنامه‌های موضوعی به جای کلاس درس و یادگیری به جای آموزش تغییر داده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: به مرور این مجموعه‌ها با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و جغرافیای خود با نام‌های مختلفی همچون Forest kinder garden, Nature school, Wild school, City Farm, Vacant lands و ... در کشورهای گوناگون شناخته شدند و هم‌اکنون پانصد مهد جنگل در کشور دانمارک و بیش از هزار مهد جنگل در آلمان مشغول به فعالیت هستند و این شیوه‌ی تربیتی به سرعت در حال رشد و گسترش در کشورهای گوناگون است.

تحقق عملی مدرسه طبیعت در ایران، برای اولین بار در قالب سفرهای آقای کِرم به هدایت دکتر عبدالحسین وهاب‌زاده ایده ‌پرداز این موضوع در شهر مشهد از سال ۱۳۹۲آغاز شد، در ادامه این پروژه، از تیرماه ۱۳۹۳ پروژه مدرسه طبیعت کاوی‌کنج به عنوان اولین مدرسه طبیعت ایران، شروع به فعالیت کرده است. هم اکنون در سال ۱۳۹۷ تعداد ۶۶ مدرسه طبیعت در کل کشور در شهرهای ساری، عباس‌آباد، سنندج، تهران، اصفهان، مشهد، بیرجند، کرمانشاه، شیراز، زنجان، یزد، کرمان، قشم و .... در حال فعالیت هستند.

شایان ذکر است مجریان اجرای این طرح اساتید رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز به همراه ۱۵ مربی (با عنوان تسهیلگر) کنار ۵۵ کودک برای تجربه ناب خودانگیختگی، مشغول فعالیت هستند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =