تبریز| پذیرش دانشجوی "زبان و ادبیات ترکی" برای سومین سال پیاپی در دانشگاه تبریز

تبریز| پذیرش دانشجوی "زبان و ادبیات ترکی" برای سومین سال پیاپی در دانشگاه تبریز

رئیس دانشگاه تبریز از تحصیل و پذیرش دانشجویان رشته زبان و ادبیات ترکی برای دومین سال پیاپی خبر داد و گفت: سال آینده سومین سال پذیرش است که بر اساس قانون اساسی در تدریس این رشته مشکلی نداریم، سال گذشته ۲۰ نفر و امسال ۵۰ تا ۶۰ دانشجو داریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، محمدرضا پورمحمدی در نشست خبری تشریح دستاوردهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه تبریز، با اشاره به هفتادمین سال تاسیس دانشگاه تبریز اظهار داشت: دانشگاه تبریز در امتداد دانشگاه «رَبع رشیدی» است که از 700 سال پیش آغاز به کار کرده است، زمانی که هیچ دانشگاهی در دنیا فعالیت نداشت.

وی با بیان اینکه تبریز، علامه‌ها، ستارخان‌ها، شهریارها و باکری‌ها را تربیت کرده است افزود: فارغ التحصیلان این دانشگاه در همه عرصه‌ها بهترین‌های کشور هستند که طراح برج میلاد و چهارمین فرد ثروتمند ایران از جمله فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.

رئیس دانشگاه تبریز، این دانشگاه را یکی از موفق ترین دانشگاه‌های علمی و آموزشی و پژوهشی و فرهنگی دانست و گفت: انقلاب فرهنگی از این دانشگاه آغاز شد و امروزه به سمت دانشگاه نسل چهارم و کارآفرین حرکت می‌کند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاه کشور است، ابراز داشت: امروزه 24 هزار نفر دانشجو مشغول تحصیل در این دانشگاه هستند که 45 درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی حضور دارند.

وی با بیان اینکه 890 رشته-مقطع در این دانشگاه فعال بوده و این دانشگاه را به دانشگاه جامع تبدیل کرده است خاطرنشان کرد: 875 هیئت علمی با رتبه استادیار و بالاتر در این دانشگاه فعال هستند که 10 نفر از این اساتید تبریز از چهره های ماندگار و جزو 1 درصد دانشمندان جهان هستند که یکی از عوامل افتخار این دانشگاه است. 

رئیس دانشگاه تبریز مرکز ستاره شناسی «بِلِندی» تبریز را یکی از رصدخانه‌های مجهز و ناشناس کشور عنوان کرد و گفت: امکاناتی که این مرکز ستاره شناسی و رصدخانه دارد در کشور بی‌نظیر است.

وی با تاکید بر اینکه ادعا می‌کنیم که مرکز تحقیقاتی بزرگ در شمال غرب کشور به نام دانشگاه تبریز داریم ابراز داشت: این دانشگاه با 23 دانشکده و 10 مرکز تحقیقاتی و کتابخانه مرکزی بسیار غنی، یکی از بزرگترین مراکز تحقیقاتی منطقه است.

پورمحمدی با بیان اینکه تبریز باید به مرجعیت علمی خود برگردد گفت: تبریز باید به تاریخ پرافتخار «رَبع رشیدی» که 700 سال پیش 6000 دانشجوی خارجی داشت برگردد در حالی که امروز 70 دانشجوی خارجی داریم، سعی می‌کنیم این تعداد را افزایش دهیم.

وی نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: در 4 سال اخیر 130 نفر هیئت علمی افزایش یافته و به 870 نفر رسید که به دنبال ارتقای سطح پژوهشی دانشگاه هستیم و در این راستا قراداد پژوهشی با خارج از دانشگاه 70 درصد افزایش یافته و 34 درصد میزان مراجعه به مقالات اساتید افزایش داشتیم.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه 450 هزار مترمربع فضای فیزیکی در دانشگاه تبریز داریم افزود: توسعه فضاهای فیزیکی دانشگاه با توجه به تغییر الگوی سنی دانشجویان و کاهش دانشجو، در اولویت دانشگاه نیست و حتی ممکن است تصمیم به تغییر کاربری برای بهره وری بهتر برخی فضاها اتخاذ شود.

وی در پایان از تحصیل و پذیرش دانشجویان رشته زبان و ادبیات ترکی برای دومین سال پیاپی خبر داد و گفت: بر اساس قانون اساسی در تدریس این رشته مشکلی نداریم که سال گذشته 20 نفر و امسال 50 تا 60 دانشجو داریم.

پورمحمدی با بیان اینکه مشکلاتی که برخی تصور می کردند از قبال تدریس زبان ترکی آذری پیش می آید، مطلقا درست نبود ابراز داشت: در مهرماه سال آینده هم در رشته ترکی استانبولی دانشجو می پذیرد.

انتهای پیام/ح

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon