یازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۵۰ کد : ۵۸۲۱ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۵۵۵۹

یازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی با حضور متخصصان، محققان و اساتید این حوزه به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این همایش گفت: امروزه به برکت این انقلاب و نظام و به ویژه تلاش دانشگاهیان نظام آموزش عالی کشور در عرصه های مختلف دستاوردهای مهمی داشته است، نمونه بارز این امر را می توان قرار گرفتن 13 دانشگاه از ایران در جمع دانشگاه‌های تاثیرگذار جهان اشاره کرد که دانشگاه تبریز در بین این دانشگاه ها در رتبه چهارم قرار دارد.
دکتر محمدرضا پورمحمدی در ادامه با تاکید بر اینکه ماموریت اصلی دانشگاه های کشور در حال حاضر باید در راستای حرکت در مرزهای دانش و ماموریت گرا با توجه به نیاز جامعه باشد، تصریح کرد: امروزه دانش و فناوری پویا، به اندازه ای توسعه یافته که همگامی با آن تنها از راه آموزش و تعلیم و تربیت دقیق و کاربرد روش های علمی و استفاده موثر از نتایج پزوهش های گسترده و ژرف با پیشرفت های جهان امکان پذیر بوده و چنین امری زمانی جامه عملی به خود می گیرد که نظام آموزش عالی کارآفرین و دانشگاه های نسل سوم در راستای برآوردها نیاز های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... داشته باشیم و دانشجویان و فراگیران این حوزه نیز با توجه به این اهداف تربیت شوند.
 وی با بیان اینکه تربیت برنامه ریزی و ارزشیابی از شاخص های معتبر و قابل اتکاء توسعه آموزش عالی است، یادآور شد: برنامه ریزی ها در اکثر دانشگاه های دنیا به سمت و سوی بهینه سازی عملکردها، داشتن جذبه بین المللی، توان رقابت با یکدیگر و فراهم سازی رشد علمی و کمک چشمگیر و بی شائبه به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حرکت می کنند و بر این اساس ارزیابی و تضمین کیفیت دو بازوی پویا در نظام آموزش عالی هستند.
رییس دانشگاه تبریز در خاتمه افزود: این دانشگاه نیز با تدوین برنامه های راهبردی موثر و ارزشیابی مداوم در تولیدات علمی، تجاری سازی و رشد و توسعه فرآیند دانش بنیان و آموزش پویا خیزشی نو در راستای نیاز روز جامعه برداشته است.
دکتر جعفر توفیقی، استاد دانشگاه تربیت مدرس که در آیین افتتاحیه این همایش به عنوان سخنران کلیدی در زمینه کیفیت و آینده آموزش عالی ایران، سخن می گفت، با اشاره به کیفیت، یعنی کاهش شکاف بین وضع موجود و وضعیت مطلوب برای هر سازمان، یادآور شد: منظور از وضعیت مطلوب نیز یعنی دستیابی به چشم انداز، ماموریت و اهداف متعالی که هر سازمان برای خود ترسیم نموده و تمام امکانات مادی، معنوی و مدیریتی خود را برای تحقق آن ها بسیج و سازمان دهی می نماید.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم و رییس جمعیت توسعه علمی ایران در ادامه تصریح کرد: هدف گذاری نقطه شروع هر گونه سیاست گذاری و برنامه ریزی برای مدیریت جامع کیفیت به شمار می رود و خشت اول بنای هر گونه اقدام برای ارتقاء کیفیت است.
وی افزود: با شناسایی روندهای جهانی آموزش عالی و ترسیم مسیر پیش رو برای آموزش عالی ایران است که می توان از طریق فعالیت های ارتقای کیفیت را ساماندهی و اجرا نمود و با استفاده از تجربیاتی که در سال های گذشته در آموزش عالی ایران اندوخته شده با اتکاء به ارزش ها، باورها، فرهنگ و اندیشه های بومی و همچنین پایش روندهای جهانی باید مسیر مطلوب را برای آموزش عالی کشور طراحی و سپس برنامه ریزی ها و اقدامات اجرایی لازم برای پرکردن شکاف بین وضع موجود و وضعیت مطلوب را مدیریت کرد.
دکتر ابراهیم خدایی، معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش و آموزش کشور از دیگر سخنرانان کلیدی این همایش بود که در راستای مروری بر یک دهه تجربه ارزیابی کیفیت در نظام آموزش عالی ایران سخنرانی کرد.
 وی با بیان اینکه ارزیابی به عنوان ابزار راهبردی برای پاسخگویی و تضمین کیفیت مطرح است، گفت: در این راستا به منظور پاسخگویی به نیاز یاد شده، ایجاد نهادها و نظام های بین المللی، منطقه ای و ملی گوناگون جهت ارزیابی و تضمین کیفیت مورد توجه قرار گرفته است و بررسی آنها جنبه های مشترکی چون مشارکت ملی از طریق ایجاد نهاد مرکزی و مراکز تخصصی در دانشگاه ها، انجام ارزیابی درونی و تدوین گزارش آن، ارزیابی بیرونی به وسیله متخصصان بیرونی، انتشار پیامدهای ارزیابی و کاربست پیشنهادهای برآمده از آن و ارزشیابی متناسب بودن و اثر بخشی روش های تضمین کیفیت را  آشکار می نماید.
رییس سازمان سنجش و آموزش کشور تصریح کرد: در طی دهه های اخیر ارزیابی و اعتبار سنجی کیفیت از جمله ضرورت های نظام آموزش عالی در سراسر جهان بوده و کشورهای مختلف در پی آن هستند که با به کارگیری روشهای ارزیابی، به طور مستمر به بهبود کیفیت آموزش عالی خود بپردازند چرا که ارزیابی پاسخ به یک تغییر عمده در سیاست های آموزشی بود که در یک کلام در تمرکز زدایی و افزایش پاسخگویی و تضمین کیفیت مطرح می شود.

دکتر عباس بازرگان، استاد دانشگاه تهران و دبیر دائمی همایش نیز در خصوص ارج نهادن به ارزیابی مستمر کیفیت به وسیله هیئت رییسه دانشگاه از آرمان تا واقعیت به سخنرانی پرداخت.
وی در این راستا با تاکید بر اینکه پژوهش های مربوط به ارزیابی کیفیت در سطح بین المللی و ملی نشان می دهد که ارتقاء کیفیت فعالیت های دانشگاهی مستلزم اشاعه فرهنگ کیفیت و فراهم آوردن شرایط لازم برای انجام ارزیابی کیفیت است، گفت: برای یادگیری فردی و جمعی اعضای هیات رییسه دانشگاه برنامه هایی تدوین و به اجرا در می آید و انجام این امر مستلزم برنامه ریزی است که باید از طریق عنصر ساختاری و مدیریتی فرهنگ کیفیت انجام شود.
دکتر بازرگان اضافه کرد: از آنجایی که هر دانشگاهی مرکز و یا دفتر ارزیابی کیفیت تاسیس شده است و انتظار می رود برای ارتقایء باورهای هیات رییسه و مدیریت دانشگاه نسبت به ارزیابی مستمر کیفیت دانشگاهی برنامه ریزی نمایند و آن را به اجرا در آورند و اما این مهم نیز مستلزم آن است که آن مرکز و یا دفتر یاد شده از توان لازم برخوردار باشد.
دکتر یوسف ادیب، رییس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز نیز در این همایش گفت: به دبیرخانه این همایش بیش از 400 مقاله ارسال شده بود که از این تعداد حدود 180 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که از این تعداد در طول دو روز برگزاری این همایش 60 مقاله به صورت شفاهی و 120 مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می شود.
وی با اشاره به محورهای این همایش گفت: مبانی فلسفی کیفیت در برنامه درسی آموزش عالی، رویکردها، نظریه ها، الگوها، اصول و مفاهیم کیفیت در نظام های دانشگاهی، بازار کار و کیفیت عناصر برنامه درسی دانشگاهی، کیفیت آموزش و یادگیری(چهره به چهره، مجازی) و نظام های دانشگاهی، پژوهش و توسعه کیفیت در نظام های دانشگاهی، مطالعات تطبیقی کیفیت در نظام های دانشگاهی، کیفیت نظام های آموزشی قبل از دانشگاه و ارتباط آن با کیفیت نظام های دانشگاهی، اخلاق، معنویت و باورهای دینی و ارزشی و کیفیت در نظام های دانشگاهی، اسلامی کردن علوم انسانی و کیفیت نظام های دانشگاهی،  از محورهای اصلی این همایش است.
دکتر ادیب،نقش ارزیابی درون دادها و برون دادها در کیفیت پیامدهای نظام های دانشگاهی، اجرا، تغییر و بهسازی برنامه های درسی دانشگاهی و کیفیت نظام های دانشگاهی، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و سایر اسناد بالادستی و ارتباط با کیفیت نظام های دانشگاهی،  مقایسه ارزیابی کیفیت در موسسات صنعتی، دولتی و غیر دولتی با کیفیت نظام های دانشگاهی، ارتباط سیاستگذاری آموزش عالی و کیفیت نظام های دانشگاهی، برنامه های درسی پنهان و کیفیت نظام های دانشگاهی، مقایسه ارزیابی کیفیت در دانشگاه های سازمانی (مراکز صنعتی و خدماتی و ...) با کیفیت نظام های دانشگاهی، رابطه مراکز رشد، دانش بنیان، کارآفرینی و اقتصاد دانشگاه با کیفیت نظام های دانشگاهی، ارزیابی برنامه ریزی نظام های دانشگاهی در اقتصاد مقاومتی و سایر زمینه ها و موضوعات مرتبط را از دیگر محورهای این همایش اعلام کرد.
دکتر فیروز محمودی، دبیر اجرایی این همایش نیز ضمن ارایه گزارشی از این همایش گفت: در طول برگزاری این همایش چهار سخنرانی کلیدی و سه میزگرد تخصصی با محوریت ارزیابی بیرونی کیفیت نظام های دانشگاهی، تجربه ها و چالشها، ارزیابی درون کیفیت نظام های دانشگاهی؛ تجربه برخی دانشگاه های کشور، ارزیابی بیرونی کیفیت نظام های دانشگاهی، تجربیات دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.
دکتر محمودی، در خصوص اهداف این همایش یادآور شد: این همایش با هدف ایجاد بستری مناسب برای تبادل‌نظر و تعامل حرفه‌ای بین سیاستگذاران و متخصصان آموزش عالی در سطح ملی، انتقال یافته‌ها و اشاعه نتایج پژوهش‌های نظری و کاربردی در زمینه ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی، تهیه پشتوانۀ نظری جهت فعال‌سازی نهاد‌های کیفیت بر اساس برنامه‌های توسعه، زمینه‌سازی جهت استقرار نظام ارزیابی و تضمین کیفیت جهت توانمندسازی مدیران آموزش عالی و اعضای هیأت علمی، زمینه‌سازی بازنگری در ضوابط پذیرش و ارزیابی دانشجویان با هدف ارتقای کیفیت دانش‌آموختگان در ارتباط با نیاز بازار کار، فراهم نمودن زمینۀ استقرار ساختار ارزشیابی، معرفی شیوه‌های کاربردی تضمین و تعالی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی، ایجاد زمینۀ همکاری علمی بین مدیران دانشگاه‌ها و متخصصان ارزشیابی و تضمین کیفی، ایجاد بستری مناسب جهت ارزیابی ارتباط دانشگاه با نهادهای مختلف جامعه ... برگزار می شود.
همین گزارش حاکی است: این همایش همچنین با سخنرانی های کلیدی دیگر از سوی دکتر داود معصومی، عضو هیات علمی دانشگاه آرهوس دانمارک در راستای فرهنگ کیفیت و تضمین کیفیت آموزش عالی در کشورهای اسکاندیناوی(تحلیل موردی دانشگاه آرهوس دانمارک) برگزار می شود.

خاطر نشان می شود: این همایش توسط دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، دبیرخانه دائمی ارزیابی کیفیت نظام های دانشگاهی و با همکاری معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز برگزار می شود.

 


( ۵ )