رئیس دانشگاه تبریز در نشست شورای دانشگاه:

شرایط لازم برای حرکت شتابنده‌ دانشگاه تبریز آماده شده است / تلاش مجموعه مدیریتی برای ایجاد بستر توسعه در دانشگاه

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۱ کد : ۱۹۴۱۴ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۹۹۶

 

اولین نشست شورای دانشگاه تبریز در سال 1402 با حضور رئیس و اعضای هیأت رئیسه، رؤسای دانشکده‌ها و مدیران دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز طی سخنانی در ابتدای این نشست با قدردانی از حضور با شکوه کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه در راهپیمایی روز قدس، در خصوص دستور این جلسه «طرح تحول آموزشی در دانشگاه» اظهار کرد: طرح تحول آموزشی دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده و ما نیز این طرح را در داخل برنامه‌ی راهبردی دانشگاه گنجانده‌ایم.

وی ادامه داد: زحمات زیادی برای تهیه و تدوین این طرح کشیده شده است و ما چندین سرفصل مهم را در این طرح تعریف کرده‌ایم. همه‌ی این طرح‌ها و برنامه‌های مهم، به نوعی نشان‌دهنده‌ی مأموریت گرایی و مأموریت محوری بودن دانشگاه‌ها می‌باشد که بیش از یک دهه است مطرح می‌شود و حتی رهبر معظم انقلاب تأکید زیادی بر مأموریت محور کردن دانشگاه‌ها دارند و از این بحث تحت عنوان «یک کار ارزشمند» یاد کرده‌اند.

دکتر نصراله‌زاده با بیان اینکه طرح تحول آموزشی در دانشگاه‌ها کاری مهم، سخت ولی ممکن و شدنی است، افزود: هدف اصلی ما از اجرای این طرح، تحول آفرینی در داخل دانشگاه است؛ البته تحول به معنی برهم زدن ساختار موجود نیست بلکه در کنار این ساختار چندین کار بدیع و خلاقانه نیز صورت خواهد گرفت که امیدواریم منشأ اثر باشد.

وی همچنین با اشاره به افتخارات کسب شده توسط دانشگاه تبریز در طول یک سال اخیر، تمامی این موفقیت‌ها را مرهون زحمات اعضای هیأت رئیسه، هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان برشمرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه شاهد هستیم که در اثر عملکرد درخشان مجموعه‌ی دانشگاه، اکنون در وزارت  علوم اقدامات دانشگاه تبریز را تحسین کرده و از آن‌ها به نیکی یاد می‌کنند.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با مشکلات مالی که در آغاز روی کار آمدن مدیریت جدید دانشگاه وجود داشت، گفت: ما در طول یک سال اخیر موفق شدیم به لحاظ مالی روی پای خود ایستاده و از گرداب یک سری قروض و بدهی‌ها خارج شویم و سعی می‌کنیم در سال جدید شرایط بهتری را به‌لحاظ مالی، احکام، پاداش‌ها و... ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: مجموعه‌ی مدیریتی دانشگاه در حال تلاش برای ایجاد بستر توسعه‌ی دانشگاه هستند و خوشبختانه وضعیت دانشگاه از نظر شرایط مالی بهتر شده است. لازم می‌دانم این موضوع را نیز اعلام کنم که ما در بحث جذب بودجه، بسیار عالی عمل کردیم و علی‌رغم تمامی موضوعاتی که از سوی برخی دانشگاه‌ها مطرح شد، ما اعلام می‌کنیم که برای دریافت حق و حقوق خود از ستاد وزارت علوم تمام تلاش خود را انجام دادیم و دانشگاه‌های دیگر نیز بهتر است بجای اعتراض و جوسازی، به فکر دریافت حق و حقوق خود باشند.

دکتر نصراله‌زاده در ادامه با تأکید بر ضرورت پرداخت دانشگاه‌ها به رشته‌هایی که تأمین کننده‌ی نیازهای جامعه هستند، اظهار کرد: ما باید از تفکرات سنتی خارج شویم و در کنار اهمیت دادن به علوم پایه، هر رشته‌ای را که موجب تأمین نیازهای جامعه است، تقویت کنیم. ما اکنون در سال 2023 زندگی می‎کنیم و باید به فکر مأموریت گرایی دانشگاه‌ها باشیم.

وی با انتقاد از جذب بیشمار دانشجو در سال‌های قبل و مشکلاتی که فارغ التحصیلان با آن‌ها مواجه هستند، تاکید کرد: متأسفانه دانشجویان بعد از سال‌ها تحصیل و کسب علم، هدف خود را در حد پشت میز نشینی و انجام کارهای غیر مرتبط با رشته‌ی تحصیلی کاهش داده‌اند و اکنون این موضوع به یک فرهنگ اشتباه تبدیل شده است که هدف اصلی صرفا فارغ التحصیلی است در حالیکه دانشجویان باید بعد از فارغ التحصیلی، برای کشور مثمر ثمر باشند.

رئیس دانشگاه تبریز در خاتمه گفت: همه‌ی تلاش مجموعه‌‎ی مدیریتی دانشگاه تبریز این است که با برنامه‌ریزی و تدوین طرح‌های مهمی چون تحول آموزشی، دانشگاه را به اوج برسانیم و امیدواریم بتوانیم با کمک و همکاری اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه بتوانیم به این موضوع مهم دست پیدا کنیم.

اساس طرح تحول آموزشی دانشگاه، ساماندهی امر آموزش در دانشگاه است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی در تشریح جزئیات و اهداف طرح تحول آموزشی دانشگاه گفت: این طرح برای اولین بار توسط دکتر عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد و اکنون دانشگاه‌های مختلف از جمله‌ دانشگاه‌های تهران در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح مهم هستند.

دکتر مصطفی صحرایی ادامه داد: طرح تحول آموزشی در دانشگاه تبریز نیز بعد از برگزاری جلسات متعدد با حضور متخصصین و کمیته‌‌های مختلف، تدوین شده و اکنون برای تصویب در شورای دانشگاه ارائه شده است.

وی یادآور شد: مبنا و اساس طرح تحول آموزشی دانشگاه شامل ساماندهی امر آموزش در دانشگاه، جذب رشته‌های پرمتقاضی و تقویت این رشته‌ها، افزایش جذب دانشجویان خارجی، افزایش توان و پتانسیل آموزشی، جذب نخبگان جوان به‌عنوان اعضای جدید هیأت علمی، تقویت و ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای براساس نیازهای جامعه، جذب دانشجویان بورسیه از طریق تفاهم و تعامل با مؤسسات خارج از دانشگاه و تقویت هرم اعضای هیأت علمی دانشگاه می‌باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: این طرح در ۲۵ سرفصل تهیه شده‌ است که برای تهیه و تدوین این سرفصل‌ها حدود ۲ هزار نفر ساعت زمان گذاشته‌ایم. کلیه رشته‌ها و گروه‌های آموزشی دانشگاه در این طرح مورد تحلیل قرار گرفته و معیارهایی از جمله مقایسه آماری از سال‌ ۱۳۹۷ تاکنون، نسبت دانشجو به اساتید در هر رشته و میزان ماندگاری و فارغ‌التحصیلی دانشجویان در هر رشته و گروه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این طرح همچنین در خصوص وضعیت هرم سنی اعضای هیات علمی و تعداد اعضای هیات علمی در هر دانشکده نسبت‌ به دانشجویان هر رشته، بررسی‌هایی انجام‌شده است. همچنین تأسیس دانشکده‌‌ی علوم و فناوری‌های نوین و نخستین دانشکده‌ی بین رشته‌ای علوم انسانی در کشور در دانشگاه تبریز نیز یکی دیگر از برنامه‌های مهم طرح تحول آموزشی دانشگاه تبریز به‌شمار می‌رود.

دکتر صحرایی در خاتمه پیشنهاداتی از جمله ادغام گروه‌های کم تعداد و گروه‌های نزدیک بهم، ساماندهی تعداد کارکنان آموزش براساس تعداد دانشجویان، ساماندهی رشته‌های کم متقاضی و توسعه‌ی رشته‌های متقاضی، تاسیس و توسعه‌ی رشته‌های میان رشته‌ای، ساماندهی سرفصل دروس براساس نیاز جامعه و صنعت، جذب دانشجویان نخبه با بورسیه‌ی تحصیلی، افزایش جذب دانشجویان بین المللی همراه با بالابردن کیفیت تدریس و جذب اساتید نخبه از بین فارغ التحصیلان نخبه برای اجرای هرچه بهتر این طرح تحولی مطرح کرد.

ورود دانشگاه تبریز به سال جدید بدون کسری بودجه

معاون پشتیبانی و توسعه‌ی منابع دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی در این نشست اظهار کرد: مفتخر هستیم که برای اولین بار در چند سال اخیر بدون کسری بودجه وارد سال جدید شدیم و میزان بدهی دانشگاه در سال 1400 و زمانی که ما معاونت را تحویل گرفتیم، 110 میلیارد تومان بود که خوشبختانه موفق شدیم این میزان بدهی را به صفر برسانیم.

دکتر رضا محمدی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که در چند سال اخیر برای اولین  بار رخ داد، پرداخت تمامی حق التدریسی‌ها بود که موفق شدیم در اسفند ماه سال قبل تمامی مبالغ حق التدریسی‌ها را پرداخت کنیم.

وی در خصوص صدور احکام جدید کارکنان دانشگاه نیز گفت: بحث صدور احکام در حال حاضر با 20 درصد افزایش درحال انجام است و در بحث سختی شرایط کار نیزکه از سال 1393 تاکنون هیچ تغییری نکرده بود و اصولا براساس قانون می‌بایست هر پنج سال یکبار بازنگری می‌شد، امسال این بازنگری را با بار مالی حدود 18 میلیارد تومان برای اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه اعمال کردیم که بخشی از این مبلغ از طریق درآمد اختصاصی و بخشی نیز با ثابت نگه داشتن اضافه کار عادی و اندکی تعدیل در اضافه کار اختصاصی تأمین خواهیم کرد.

دکتر محمدی در خاتمه یادآور شد: در خصوص بحث تامین بودجه برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی نیز در حال اخذ بودجه‌ی 60 میلیارد تومانی هستیم و امیدواریم بتوانیم با این بودجه تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی را بروزرسانی کنیم.

الزام دانشجویان دکترای تخصصی به ارائه‌ی مقاله‌ی JCR

دکتر جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز گفت: تغییراتی در حمایت‌های پژوهشی و پژوهانه‌ها انجام شده که به دانشکده‌‌ها اعلام خواهد شد. همچنین براساس مصوبات جلسات قبلی شورای دانشگاه، دانشجویان دکترای تخصصی ملزم به ارائه‌ی مقاله‌ی JCR هستند که این موضوع نیز به‌صورت کتبی به تمامی دانشکده‌ها ابلاغ خواهد شد.

براساس این گزارش، در ادامه‌ی نشست، حاضرین در جلسه به ارائه‌ی نقطه‌ نظرات خود در خصوص طرح تحول آموزشی دانشگاه پرداختند و در نهایت این طرح با موافقیت اکثریت حاضرین در جلسه تصویب شد.


لینک دانلود فایل

( ۲ )

نظر شما :