در بازدید دانشجویان عضو استعداد درخشان دانشگاه تبریز مطرح شد:

لزوم توجه به علم، عمل، خودباوری و پویایی نیروی انسانی

۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۸ کد : ۱۸۷۵۷ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۲۸۳

 

دومین اردوی دانش‌بنیان ویژه دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان و مشمولین جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان دانشگاه تبریز به همت گروه حمایت از استعدادهای درخشان و همکاری مدیریت امور فرهنگی دانشگاه و با بازدید از شرکت صنایع صبح پارلار آسیا بازدید برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز تعدادی از دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز و مشمولین جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان به همراه دکتر امین رضایی اکبریه، رئیس گروه حمایت از استعدادهای درخشان و دکتر صمد رحیمی اقدم مدیر منابع انسانی، اداری و پشتیبانی از شرکت صنایع صبح پارلار آسیا بازدید و ضمن آشنایی با فرآیند تولید محصولات، در جریان فعالیت‌ها و عوامل موفقیت این شرکت قرار گرفتند.

نحوه فعالیت علمی و اصولی صنایع صبح پارلار آسیا

در این بازدید مسئولین و تکنسین‌های چهار واحد عمده فعال در شرکت توضیحات و نکات فنی درزمینه فرآیندها و نحوه فعالیت‌های واحدهای مختلف شرکت را به دانشجویان ارائه دادند که از اهم فعالیت‌های هر واحد می‌توان به واحد تحقیق و توسعه (انجام تحقیقـات، امکان‌سنجی، طراحی و نمونه‌سازی و تست)، واحد تولید (مدرن‌ترین دستگاه‌های مونتاژ تمام خودکار SMT و THT و دیگر دستگاه‌های مدرن خودکار و نیمه خودکار، توانایی تولید روزانه بیش از ۱۰، ۰۰۰ برد الکترونیکی به همراه خطوط جانبی تولید شامل خطوط تولید دسته سیم، تولید ترانس، فنر، چاپ برچسب و تزریق پلاستیک)، واحد کنترل کیفی ناظر اصلی سیستم ردیابی تولید، کنترل مواد ورودی، فرآیند تولید و محصول نهایی بر اساس استاندارد جهانی (...AQl,IPC,MIL) و همچنین واحد طرح و برنامه (برنامه‌ریزی استراتژیک، تدوین نقشه راه و طرح‌های کسب‌وکار و حل مسائل سیستمی و فرایندی سازمان) اشاره نمود.

در بخش دیگری از این برنامه بازدید، دانشجویان طی نشست صمیمی با دکتر جعفر صبحی مدیرعامل شرکت صنایع صبح پارلار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز به‌صورت گفتگو و درد دل در جریان تاریخچه و نحوه آغاز فعالیت شرکت، آرمان‌ها و اهداف، ارتباط علم و صنعت، ارتباط دانشگاه با صنعت، مدیریت منابع انسانی شرکت، نقاط عطف فعالیت شرکت و رازهای موفقیت شرکت قرار گرفتند.

آموزش های دوره کارشناسی در دانشگاه تبریز زمینه‌ساز حرکت برای رسیدن به اهداف

دکتر صبحی در ابتدای صحبت‌هایش، خود را باکمال افتخار از خانواده بزرگ دانشگاه تبریز و یک دانش‌آموخته و دانشیار دانشگاه معرفی نمود و گفت: امروزِ خود را مدیون دانشگاه تبریز، اساتید دانشگاه و دانشجویان است و هر آنچه در لابلای دروس اساتید در همه مقاطع به ویژه دوره کارشناسی آموخته است، زمینه‌ساز حرکت برای رسیدن به اهداف و آرمان‌هایش شده است.

وی در ادامه افزود: پی‌ریزی بنای امروز همانا در آزمایشگاه‌ها و فعالیت خلاقانه همراه باعلاقه در دوره کارشناسی با ساخت اولین نمونه مدارها صورت گرفته و در دوره کارشناسی ارشد طراحی و ساخت آی سی (IC) محصولی در حد استانداردهای بالای جهانی و فروش آن به شرکت ژاپنی و با تحصیل به همراه کسب درآمد مالی از محل رشته تحصیلی تداوم یافت.

داشتن هدف و خودباوری در مسیر تحصیل و فعالیت فناورانه

دانشیار دانشگاه تبریز داشتن هدف و خودباوری در مسیر تحصیل و فعالیت فناورانه را عامل تداوم فعالیت‌ها توصیف کرد که به همراه تحصیل در مقطع دکتری با فعالیت مستمر و شبانه‌روزی تا سال 1385 در فضای کوچک (اتاق کارگاه 24 متری) توانسته بود زمینه تبدیل علم و تئوری به عمل و فناوری زمینه حرکت به ایده‌های بزرگ‌تر را فراهم نماید.

مدیرعامل این شرکت با اشاره اجمالی به توسعه در قالب دستگاه سازی و در گام بعدی تولید انبوه باهدف قطع نمودن سهم قطعات چینی از بازار ایران افزود: به کمک دانش دانشگاهی و اراده همکاران در حال حاضر صنایع صبح پار لار آسیا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده دستگاه‌های الکترونیکی لوازم‌خانگی در کشور، تولیدکننده بُردهای الکترونیکی برای کلیه لوازم‌خانگی اعم از جاروبرقی، لباسشویی، یخچال، کولرآبی، گازی، اجاق‌گاز، فرهای توکار، هودهای آشپزخانه، پکیج و هر وسیله الکترونیکی که در لوازم‌خانگی کاربرد دارد هست همچنین بخشی از فعالیت جدیدمان طراحی و تولید تلویزیون با برند ELEVIA است.

مهندس خوب کسی است که در مرحله اول مفاهیم تئوری را خوب درک کند

دکتر صبحی در خصوص دغدغه یکی از بازدیدکنندگان در زمینه میزان تناسب و کارآئی آموخته‌های دوران تحصیل در مقطع کارشناسی با فرآیندهای تولید و بازار کار گفت: هرچند در جامعه، تبلیغاتی درزمینه غیرمفید بودن مطالب درسی و دروس پایه دانشگاه وجود دارد و در میالن جوانان اینگونه جا افتاده که افراد بجای این مطالب، پایه کار عملی یاد بگیرند اما در واقع مهندس خوب کسی است که در مرحله اول مفاهیم تئوری (دروس پایه) را خوب درک کند.

وی همچنین در ادامه یادآور شد: قوی بودن در تئوری اولویت دارد و در مرحله بعد عملی و پیاده نمودن تئوری‌ها (کار عملی) و فعالیت در کارگاه‌های عملی از شرایط اصلی فارغ‌التحصیلی است؛ بنابراین به کسی که دروس پایه دانشگاهی را آموزش ندیده باشد، مهندس اطلاق نمی‌شود بلکه وی صرفا یک تکنسین است چرا که طراحی بلد نیست و فقط مونتاژ بلد است.

محدود بودن زمان تحویل پروژه‌های عملی و پایان‌نامه‌های کاربردی در تحصیلات تکمیلی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز در خصوص ارتباط پایان‌نامه‌های دانشجویی با نیاز بازار کار و ارتباط دانشگاه با نیازهای صنعت اظهار داشت: دوره کارشناسی ارشد و دکتری با مقطع کارشناسی تفاوت دارد. یکی از مسائل این دوره محدود بودن زمان تحویل پروژه‌های عملی و پایان‌نامه‌های کاربردی است که این نحوه تحصیل، موجب استقبال کم دانشجویان و اساتید شده است.

عدم طرح نیازهای صنعت در دانشگاه‌ها بزرگ‌ترین مشکل پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی

وی همچنین بزرگ‌ترین مشکل پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی را عدم طرح نیازهای صنعت در دانشگاه‌ها و عدم فعالیت پژوهشی در راستای حل نیازهای صنعت عنوان کرد و یادآور شد: بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دلیل نبود ویا کمرنگ بودن ارتباط صحیح دانشگاه با صنعت عمدتاً در موارد غیرکاربردی فعالیت می‌نمایند و نتایج فعالیت آن‌ها در کتابخانه ها انباشت می‌شود؛ درصورتی‌که دانشگاه بهترین محل برای پژوهش و یافتن فناوری‌های موردنیاز جامعه صنعتی است.

لزوم توجه ویژه‌ به منابع انسانی برای پیشبرد و رسیدن به اهداف

با توجه به اینکه تعدادی از دانشجویان رشته مدیریت و اقتصاد به همراه دکتر رحیمی اقدم عضو هیئت‌علمی دانشگاه و مدیر منابع انسانی دانشگاه نیز در این بازدید حضور داشتند، یکی از دغدغه‌ها و سؤالات حاضرین درزمینه مدیریت منابع انسانی بود که مدیرعامل پارلار با تأکید بر اینکه اساس و بنیان شرکت صبح پارلار کارکنان توانمند آن است، افزود: ما در این مجموعه اعتقاد داریم که برای پیشبرد و رسیدن به اهداف مجموعه، می‌بایست توجه ویژه‌ای به منابع انسانی داشته باشیم و فرصت رشد و توسعه فردی را در فضا و محیطی سالم و رضایت‌بخش فراهم کنیم. به همین خاطر، حفظ انگیزه و تعلق‌خاطر و رضایت همکاران همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی ما بوده است و همواره در حال تلاش برای بهتر شدن و تبدیل به سازمانی ایده آل از منظر منابع انسانی بوده‌ایم.

برنامه‌های آموزش علمی مستمر عامل موفقیت در کار

دکتر صبحی با اشاره به برخی از برنامه‌های شرکت درزمینه مدیریت منابع انسانی شرکت افزود: باکمال افتخار در طول فعالیت خود توانسته برنامه‌های آموزش علمی مستمر، آموزش مهارت‌های عملی مرتبط با شغل، سلامت محیـط کاری، احترام متقابل، رشد و توسعه فردی، ایجاد بستر مناسب جهت رشد و توسعه‌ی فردی جهت ارتقا فردی و شغلی را اجراء نماید و نتیجه آن پیشرفت روزافزون شرکت با همکاری همه اعضای خانواده پارلار است.

فعالیت 12 نفر با مدرک تحصیلی دکتری،80 نفر کارشناس ارشد،347 نفر کارشناسی، داشتن امکانات ورزشی با استاندارد بالا، نمایشگاه دائمی تولیدات با طراحی و تولید بیش از ۵۰۰ نوع محصول از دیگر نکات قابل‌توجه برای دانشجویان در این بازدید بود.

شایان‌ذکر است؛ اردوهای دانش بنیان در راستای تحقق شعار سال با عنوان "تولید, دانش بنیان و اشتغال آفرین" ، با هدف باعث آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان استعداد درخشان با پتانسیل های فناورانه موجود در استان برگزار می گردد. آشنایی دانشجویان با مبحث کارآفرینی بسیار مهم می باشد چرا که کارآفرینی یک ضرورت در اقتصاد امروز است. در اصل خصوص سازی این رکن کارآفرینی است که نهفته است تا منابع بهینه سازی شده و مسیرهای جدید در استفاده و تولید منابع شکل گیرد. شکل گیری این پارادایم نیاز به حمایت های استراتژیک ازسطوح مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد. همکاری دو جانبه و به اشتراک گذاشتن ظرفیت های در اختیار و بهره گیری از راهکارهای مناسب و ایجاد بستر مناسب برای تعامل دوطرفه در راستای افزایش دانش و تجربه دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه در تعامل با محیط های کارآفرینی و حل مشکلات کارآفرینان استان با استفاده از پتانسیل های دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه یکی از مهم ترین اهداف برگزاری اردوهای دانش بنیان به حساب می آید. در ماه های آینده گروه استعداد درخشان تصمیم دارد که با برگزاری مناسب اردوها، گامی موثر در جهت تحقق تعامل دانشجویان با مراکز صنعتی استان بردارد.

یادآور می شود؛ این بازدید، دومین برنامه گروه حمایت از استعدادهای درخشان برای آشنایی دانشجویان عضو این گروه با پتانسیل‌های صنعتی و گسترش ارتباط دانشگاه با جامعه برگزار شد که در ماه‌های آینده نیز تداوم خواهد یافت.  


( ۴ )

نظر شما :