اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آل‌هاشم: دانشگاه‌ها باید آمادگی کافی برای تغییرات داشته باشند/ نباید دانشگاه محل جولان جریان‌های سیاسی باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: امروز دانشگاه ها دیگر تنها محل آموزش و تولید علم نیستند بلکه دانشجویان باید ضمن اینکه اسیر دست جریان های سیاسی نشوند، آمادگی کافی برای تغییرات داشته باشند و با آینده نگری پیش بروند.

آل‌هاشم: دانشگاه‌ها باید آمادگی کافی برای تغییرات داشته باشند/ نباید دانشگاه محل جولان جریان‌های سیاسی باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم ظهر امروز دوشنبه در اجلاس روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه تبریز با اشاره به شاخصه‌های دانشگاه اسلامی از نظر مقام معظم رهبری اظهار داشت: دانشگاه دینی و اسلامی شدن دانشگاه‌ها به معنای متدین کردن دانشجو و دانشگاه جهت‌دار و متمایل به ارزش‌های اسلامی و انقلابی از مهمترین این شاخصه‌ها هستند.

وی افزود: عناصر اصلی دانشگاه ترکیبی از ۶ عنصر مدیریت، سیستم و محتوای آموزشی، اساتید، فضای آموزشی و دانشجویان است و در درجه اول مدیریت دانشگاه باید اسلامی و نخستین ویژگی رییس دانشگاه باید سالم و متدین بودن وی باشد چون سستی در ارکان چنین سیستمی خود را به نسبت بیشتری در لایه های پایین نشان می‌دهد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: سیستم آموزشی و اساتید دانشگاه‌ها نیز در نگاه رهبری از جایگاه خاصی برخوردار هستند چون تربیت دانشجو کارکرد اصلی دانشگاه‌هاست و به دلیل ارتباط نزدیک دانشجو با اساتید، این عنصر نقش مهمی در تربیت نیروهای متعهد به نظام و متدین دارد و استقلال فکری و عدم وابستگی به غرب، قداست علم، خلاقیت و نوآوری نیز باید در جامعه دانشگاهی نمود داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه صرفا محل تولید علم و دانش نیستند، گفت: البته متاسفانه هنوز نسل سوم دانشگاه ها در کشور ایجاد نشده و با توجه به تغییرات سریع در حوزه علوم، دانشگاه های ما باید آمادگی تطابق با این تغییرات را داشته و با شناخت شرایط روز با آینده نگری عمل کنند و مدیران و اساتید دانشگاهی باید آینده نگر و دانشگاه باید دارای ساختاری جدید با انعطاف بیشتر و امکان اصلاح باشد چرا که چشم امید همه ما به دانشگاهاست و دانشگاه آرمانی در نگاه انقلاب اسلامی به دور رکود و انفعال است.

آل‌هاشم تأکید کرد: نشاط علمی، معنوی و سیاسی ویژگی های اصلی دانشگاه از نظر رهبری است و البته منظور از نشاط سیاسی به معنای سیاسی بازی نیست و نباید دانشگاه محل جولان جریان های سیاسی باشد بلکه دانشجو باید بصیرت و آگاهی سیاسی داشته باشد و در این بین توجه به موضوعاتی چون دیپلماسی علمی، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، خلق ثروت از دانش و شاگرد پروری مهمترین انتظارات از جامعه دانشگاهی است.

انتهای پیام/۶۰۰۳۶/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول