اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

سامانه «هاب دفا»؛ تحولی در ارتباط دانشگاه‌های شمال غرب کشور با صنعت

شرکت کارگزاری فاتحان عصر تدبیر با راه‌اندازی سامانه «هاب دفا» ، قدم جدیدی را برای فروش خدمات در بستر دانشگاه و ارتباط با صنعت برداشته است.

سامانه «هاب دفا»؛ تحولی در ارتباط دانشگاه‌های شمال غرب کشور با صنعت

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ یکی از بزرگترین چالش‌های کشور از ۷۰ سال گذشته تا امروز در عرصه علم و فناوری ارتباط دانشگاه با صنعت است که با استقرار کارگزاران تبادل فناوری در دانشگاه‌های کشور، فرآیند ارتباط با صنعت جان تازه‌ای گرفته است.

سامانه «هاب دفا» چیست و چه ماموریتی دارد؟

به تازگی شرکت کارگزاری فاتحان عصر تدبیر با راه‌اندازی سامانه «هاب دفا» ( دانش ، فناوری و اشتغال ) ، قدم جدیدی را برای فروش خدمات در بستر دانشگاه و ارتباط با صنعت برداشته است. آنچه تا امروز از آن به عنوان ابزار برای ارتباط‌گیری بین دانشگاه و صنعت استفاده شده است در بهترین حالت سامانه‌های دولتی بوده است. سامانه‌هایی مثل ساتع، تاپ، دانشمند و ... از جمله سامانه‌های دولتی و خصولتی هستند که با هدف بهم‌رسانی دانشگاه و صنعت  ایجاد شده‌اند. اما «هاب دفا » به عنوان یک سامانه بخش خصوصی و با هدف فروش خدمات دانشگاهی جدیدا در عرصه ارتباط دانشگاه با صنعت ایجاد شده است و هدف آن فروش خدماتی مثل خدمات آزمایشگاهی دانشگاهی، عارضه‌یابی صنایع بوسیله اعضای هیئت علمی، دریافت ایده‌های فناورانه و بازاریابی و تجاری‌سازی آن، برگزاری تورهای صنعتی، عرضه نیازهای صنعت در قالب این سامانه به دانشگاه، مرکز همکاری‌های مشترک دانشگاه و صنعت و ... است. این سامانه با ارائه نزدیک به ۱۸ خدمت توسط بخش خصوصی به عنوان بستری برای درآمدزایی دانشگاه خواهد بود.

ارائه ده‌ها خدمت فناورانه بر بستر سامانه‌‌ای بومی

سامانه هاب دفا ( دانش ، فناوری و اشتغال ) روز دوشنبه ۹ خرداد توسط وزیر علوم در تبریز رونمائی شد.یک ماه پیش بود که جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز و دبیر اجرائی کمیته مراکز دانشگاهی و پژوهشی ستاد اقتصاد دانش بنیان استان آذربایجان شرقی در این خصوص اعلام کرد: در دومین جلسه کمیته مراکز دانشگاهی استان، معاونین پژوهشی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی طی تفاهم‌نامه‌ای اعلام آمادگی کردند تا ده‌ها خدمت فناورانه شامل خدمات فناوری، خدمات آموزشی، خدمات مشاوره، خدمات آزمایشگاهی، خدمات اشتغال، خدمات تبادل فناوری و ... را بر بستر سامانه‌ای واحد تحت عنوان دفا (دانش، فناوری و اشتغال) ارائه شود. این سامانه تبدیل به پنجره‌ای واحد برای ارائه خدمات علمی، فناوری و اشتغال خواهد بود.

 

هم اکنون در زمانی کم‌تر از یک ماه و با حضور دکتر زلفی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، طی مراسمی از این سامانه در محل دانشگاه تبریز رونمائی و مقررشد امکانی فراهم شود تا تمامی دانشگاه‌های شمال غرب کشور خدمات خود را بر بستر این سامانه ارائه نمایند.

برداشتن دیوارهای دانشگاه‌ به روی جامعه و صنعت

دکتر صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز در مراسم رونمائی از این سامانه هدف از طراحی و پیاده‌سازی هاب دفا را برداشتن دیوارهای دانشگاه‌ها به روی جامعه و صنعت عنوان نموده و اصلی‌ترین مزیت آن را تسهیل در ارائه خدمات بدون‌واسطه و برخط برشمردند.

رفع نیازهای فناورانه با توانمندی‌های دانشگاهی

طراحی و بومی‌سازی سامانه دفا از شش ماه پیش با مشارکت دانشگاه تبریز و سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری فاتحان عصر تدبیر (کارگزار تجاری‌سازی دانشگاه ) با محوریت امور فناوری دانشگاه تبریز آغاز شده بود و با مشارکت دانشگاه‌های شمال غرب کشور به مرحله اجرائی رسیده است. این سامانه با زیرساخت‌ها و امکانات خود، قابلیت ارائه خدمات بین‌المللی به جامعه (صنعتگران، فناوران، پژوهشگران و مردم کشورمان) را دارا است و عملاَ بستری را فراهم می‌نماید تا بتوان از امکانات و توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانشگاه‌ها در جهت رفع نیازهای فناوری و نوآوری کشور استفاده نمود.

 

برای طراحی و پیاده‌سازی این سامانه که برای اولین بار در کشور صورت گرفته است ده‌ها ساعت کار کارشناسی و تخصصی صورت گرفته و دکتر نصراله‌زاده ریاست محترم دانشگاه تبریز راساَ این پروژه مهم فراملی را هدایت و مدیریت نموده‌اند که جا دارد از حمایت‌های بی‌دریغ ایشان و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری  تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول