اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  پژوهش

35 درصد مقالات دانشگاهیان در حوزه همکاری‌های بین‌المللی در اوج تحریم‌ها بود

معاون پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، سربازان شکست خط تحریم‌ها هستند، گفت: 35 درصد مقالات منتشرشده دانشگاهیان در حوزه همکاری بین‌المللی در اوج تحریم‌ها بوده است.

35 درصد مقالات دانشگاهیان در حوزه همکاری‌های بین‌المللی در اوج تحریم‌ها بود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، در نشست روسای دانشگاه‌های کشور که در دانشگاه تبریز در حال برگزاری است، گفت: 74 هزار مقاله پژوهشی داریم، اما نظام نوآوری ما برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی آماده نیست، باید اعضای هیات علمی و دانشجوها در این زمینه ترغیب شوند.

وی با تاکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان دکتری دانشگاه‌ها گنجی برای کشور هستند، اظهار داشت: سالانه حدود 300 عضو هیات علمی می‌توانیم پذیرش کنیم، در حالی که به طور متوسط 150 هزار دانشجوی دکتری در سال فارغ‌التحصیل می‌شوند. این افراد بهترین‌ها برای کار پژوهش هستند و ما می‌توانیم آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ در دوره پسادکتری جذب کنیم، در سال 1400 کمتر از 15 هزار پسادکتری داشتیم که این مقدار بسیار کم است.

معاون پژوهش وزارت علوم خاطرنشان کرد: آیین‌نامه پسادکتری به شورای علوم تحقیقات و فناوری ارائه شده است. هماهنگی‌های لازم هم برای پرداخت حقوقی بیش از 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. باید از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دکتری در صنعت و دانشگاه‌های کشور استفاده کنیم. سربازان مشمول نیز می‌توانند شامل طرح پسادکتری شوند.

صالحی با اشاره به آمار 1426 نشریات علمی دانشگاه‌های کشور گفت: از این تعداد 788 نشریه مرتبط با رشته‌های علوم انسانی است. ما نشریات را‌‌‌‌‌‌‌‌ طبقه‌بندی می‌کنیم، نشریات می‌توانند از وزارت ارشاد مجوز بگیرند و این طرح در وزارت علوم نیز با شرایط ما سازگار شود.

وی با اشاره به رتبه 15 ایران در دنیا گفت: دو درصد مقالات علمی دنیا برای ایران است. یعنی ما مقالات باارزشی داریم. 35 درصد مقاله‌های منتشرشده همکاری بین‌المللی در امور تحریم‌هاست. اعضای هیات علمی ما در شرایط فعلی سربازان شکستن خط تحریم‌ها هستند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه کمترین اثر در نشریات بین‌المللی مختص رشته‌های علوم انسانی است، افزود: باید اثربخشی رشته‌های علوم انسانی در نمایه‌های بین‌المللی افزایش یابد. ما یازدهمین زبان علمی دنیا هستیم، باید سعی کنیم به رتبه‌های بالاتری دست یابیم.

صالحی همچنین به شبکه ملی آزمایشگاهی اشاره و تاکید کرد: بر اساس این شبکه ملی ظرفیت‌های دانشگاه‌ها تقسیم می‌شود و دانشگاه‌ها می‌تواند از ظرفیت تجهیزات خود بهره‌مند شوند.

وی همچنین از 3100 میلیارد تومان قرارداد ارتباط با صنعت در سال جاری خبر داد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول