رئیس دانشگاه تبریز:

فتح خرمشهر، جریان جنگ و نوع نگرش دولت ها و ملت های جهان به نظام اسلامی ایران را تغییر داد

۰۳ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۶۴۷۴ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۹۹۹

 

طی مراسمی، سوم خرداد سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر در دانشگاه تبریز گرامی داشته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز مراسم گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر با حضور رئیس دانشگاه تبریز، اعضای هیئت رئیسه، سردارحاج یعقوب صمدلویی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، اساتید، کارکنان و دانشجویان در تالار شهید شفائی این دانشگاه برگزار شد.

 

ایمان و روحیه عشق به شهادت ایرانیان، سرنوشت جنگ را تغییر داد

دکتر صفر نصر اله زاده، رئیس دانشگاه تبریز با تبریک فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر از حضور حماسه سازان دوران جنگ تحمیلی در مراسم تجلیل نمود و گفت: فتح خرمشهر جریان جنگ و نوع نگرش دولت ها و ملت ها ی جهان به نظام اسلامی ایران را تغییر داد و از نظر نظامی موجب تزلزل و ناامیدی در ارتش عراق و عقب نشینی در مواضع عراقی ها شد.

دکتر نصر اله زاده در ادامه سخنان خود گفت: از نظر نگرش جهانی همه به ایمان و روحیه عشق به شهادت ایرانیان اذعان نمودند چنانچه یکی از روزنامه های معروف آن زمان نوشت: «دنیا باید از این جنگ درس بگیرد چون سلاح ها سرنوشت جنگ را تغییر ندادند بلکه ایمان و روحیه عشق به شهادت ایرانیان سرنوشت و پیروزی در جنگ را تعیین نمود».

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره  به برخی از تکاپو ها و فعالیت های نفوذی پیاده نظام دشمن در زمان جنگ و زمان فعلی، یادآور شد: همان گونه که بعد از آزادسازی خرمشهر پیاده نظام فکری دشمن در جامعه برای آتش بس به تکاپو افتاده بود، در حال حاضر نیز علی رغم تلاش دولت محترم برای یک توافق عزتمندانه و پایدار، پیاده نظام دشمن در حال تکاپو برای ایجاد خلل در پیشبرد امور هست.

 

لزوم ارائه رشادت ها و حماسه آفرینی رزمندگان به نسل امروز

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین انوری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز با تبریک سالروز آزادی خرمشهر با اشاره به تبلور دست غیبی الهی در فتح خرمشهر افزود: برای گرامیداشت این حماسه باید برنامه عظیم در سطح کشور برگزار شود و رشادت ها و حماسه آفرینی رزمندگان با زبان و بیان افرادی که در زمان جنگ تحمیلی در جبهه ها حضور داشتند، ارائه شود تا نسل امروز آنها را بعنوان الگوی خود قرار دهند.

 

عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر استراتژی تهاجمی عراق را به موضع تدافعی تغییر داد

در ادامه این مراسم سردار یعقوب صمدلویی از فرماندهان لشگر پرافتخار عاشورا و همرزم شهید مهدی باکری با قدردانی از برگزاری این مراسم با اشاره به انجام 37 عملیات گسترده و نیمه گسترده در هشت سال دفاع مقدس، گفت: در جنگ، ارتش عراق از نظر تعداد نیرو و امکانات نظامی بر ارتش ایران برتری داشت و بیش از 54 کشور از نظر نظامی و تجهیزات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به عراق کمک می کردند و لذا  برگ برنده صدام برای تحمیل مواضع خود بر ایران همانا در اختیار داشتن خرمشهر بود اما به واسطه عنایات الهی، رهبری عالمانه حضرت امام خمینی (ره) و رشادت و از جان گذشتگی رزمندگان سلحشور کشورمان و با عشق به هدف مقدس، خلاقیت های زیادی از نظر نظامی در کشورمان بوجود آمد و با عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر از بارزترین وشاخص ترین عملیات ها، استراتژی تهاجمی عراق به موضع دفاعی تغییر یافت.

سردار یعقوب صمدلویی ضمن تشریح  چگونگی و اهمیت عملیات آزادسازی خرمشهر و میزان تلفات دشمن و غنائم جنگ کشورمان به سخن ماندگار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص این پیروزی اشاره نمود و افزود: چنانچه امام (ره) فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و می توان با مرور آیات الهی و تطبیق آن با رویدادهای این نبرد تاریخی به سنت وعده داده شده خداوند متعال در حمایت از ملت مظلوم و شجاع کشورمان پی برد.

 

علل ادامه جنگ و عدم پذیرش قطعنامه پیشنهادی

سردار صمدلویی در ادامه به علل ادامه جنگ و عدم پذیرش قطعنامه های پیشنهادی بعد از فتح خرمشهر توسط ایران پرداخت و افزود: اگر ما آن زمان آتش بس را قبول می کردیم  دشمن  در مناطقی که  اشغال  کرده  بود  باقی می ماند همچنانکه  رژیم  صهیونیستی در بلندی های جولان  بعد از آتش بس باقی مانده  است، اما ما  بر اجرای توافقنامه  ۱۹۷۵الجزایر و قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت  تاکید  داشتیم  تا  عراق به  مرزهای قبلی باز گردد.

روایتگر و یادگار هشت سال دفاع مقدس ضمن اشاره به ضرورت انتقال واقعیت های جنگ به نسل جوان کشور افزود: هرچند عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... موجب مهجور ماندن واقعیت های جنگ و رشادت های رزمندگان شده است اما ضرورت دارد این مطالب برای نسل فعلی و آینده کشور انتقال یابد.

 

 


( ۲ )

نظر شما :