با هدف بررسی راهکارهای گسترش همکاری های علمی دوجانبه برگزار شد؛ نشست مشترک دانشگاههای برتر عراق و دانشگاه تبریز

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: نشست مشترک سه دانشگاه برتر کشور عراق و دانشگاه تبریز با هدف بررسی راهکارهای گسترش همکاری های علمی دوجانبه به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار گردید.

در این نشست که با شرکت فرستادگان وزارت علوم عراق در قالب یک هیئت دانشگاهی متشکل از مسئولان و اساتید دانشگاه های بغداد، المستنصریه و دانشگاه تکنولوژی بغداد برگزار شد امجد المظفر رایزن فرهنگی کشور عراق در ایران، پیربالا نماینده وزارت امورخارجه کشورمان در منطقه شمالغرب حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، رئیس دانشگاه تبریز به بیان سابقه همکاری فرهنگی و علمی دو کشور همسایه از سده های قبل از اسلام پرداخت و گفت: وجود اشتراکات تاریخی، مذهبی، فرهنگی و علمی دو کشور ایجاب می نماید که گسترش همکاری و تعامل با همدیگر از اولویت خاصی برخوردار باشد.
صفر نصراله‌زاده، وجود تبادلات علمی و فرهنگی را به عنوان یکی ازعوامل درخشش مسلمانان از نظر علمی در طول تاریخ برشمرد و افزود: متاسفانه در دوره های اخیر به دلیل عدم وجود ارتباط و به رسمیت نشناختن توانمندی های همدیگر اقتدار علمی جهان اسلام کاهش یافته است و در حال حاضر یکی از راهبردهای سیاست خارجی کشورمان برای ایجاد همدلی و ارتباط با کشورهای دوست، گسترش تعاملات علمی بین کشورها و استفاده از ابزار قدرتمند دیپلماسی علمی است و دانشگاه ها و محافل علمی کانون اصلی این تعاملات و رسیدن به توسعه پایدار جوامع می‌باشند.

وی ضمن اشاره به تحصیل بیش از یک هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه تبریز افزود: تجربه همکاری ما با دانشگاه های عراق مثبت می باشد و آماده همکاری با دانشگاه های برتر کشور دوست و برادر عراق هستیم.

نصراله زاده ضمن ارائه یک بسته پیشنهادی برای ایجاد یک همکاری جدی که شامل منافع هر دوطرف باشد بر برپایی دوره های آموزشی مشترک با اعطای مدرک تحصیلی مشترک یا دوگانه، استفاده از توانمندی های آزمایشگاهی دانشگاه تبریز و انجام طرح های پژوهشی مشترک در موضوعات مشخص مانند مهندسی نفت، هوش مصنوعی، زیست فناوری، میزبانی از حضور اساتید در قالب فرصت های مطالعاتی، تاسیس گروههای آموزشی و نیز پژوهشی مشترک تاکید کرده و خواستار پیگیری برای تحقق این موارد در وزارت علوم کشور عراق شد.

در ادامه این نشست، مسئولان دانشگاه های بغداد، المستنصریه و تکنولوژی بغداد ضمن تقدیر از میزبانی دانشگاه تبریز و ابراز خشنودی از سطح بالای علمی اساتید و توانمندیهای این دانشگاه در حوزه های مختلف به بیان اجمالی تاریخچه دانشگاه های متبوع، رتبه علمی در رتبه بندی جهانی و عراق، تعداد اساتید، دانشجو، رشته ها و گرایش های تحصیلی موجود پرداختند.

در این نشست، سرمد فواد جابر قائم مقام دانشگاه بغداد و فرستاده ویژه وزارت علوم عراق و سرپرست هیات دانشگاه بغداد، محمد فرج شاذر سرپرست هیات دانشگاه المستنصریه و رائد عبدالوهاب اسماعیل سرپرست هیات دانشگاه تکنولوژی بغداد ضمن اعلام آمادگی برای همکاری خواستار تعمیق همکاری با دانشگاه تبریز در زمینه تبادل دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی، برگزاری کلاسها و کارگاه های آموزشی مشترک به صورت مجازی، تشکیل گروه تحقیقاتی مشترک و فراهم نمودن زمینه فرصت مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های عراق در دانشگاه تبریز و مشارکت اساتید دانشگاه تبریز در هیات تحریریه نشریات علمی خود شدند.

شایان ذکر است هیئتی از سه دانشگاه برتر کشور عراق برای نخستین بار به کشورمان سفر کردند و طی حضور چهار روزه خود که به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با برنامه ریزی و رایزنی مدیریت همکاری علمی و بین المللی برگزار شد از دانشکده ها و آزمایشگاه ها و توانمندی های مختلف دانشگاه تبریز بازدید نمودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.