گزارش اعضای شورای شهر تبریز به دانشجویان؛ از تشکیل "سازمان سرمایه‌گذاری" تا از اداره گران شهر

گزارش اعضای شورای شهر تبریز به دانشجویان؛ از تشکیل "سازمان سرمایه‌گذاری" تا از اداره گران شهر

گروه استان‌ها - روسای کمیسیون های تخصصی شورای شهر تبریز گزارش صد روزه شورا را از تصویب تشکیل "سازمان سرمایه گذاری" تا جلوگیری از گران اداره شدن تبریز به جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با برگزاری نشست مطالبه گری، میزبان 9 نفر از اعضای شورای شهر تبریز بود تا گزارش عملکرد صد روزه اعضای شورای شهر در این نشست ارائه شود.

در این نشست که در دو بخش برگزار شد، در بخش نخست، آقایان غلامرضا احمدی، احد صادقی، یاسین بجانی و روح‌الله دهقان نژاد و در بخش دوم، حکیمه غفوری، فریدون بابایی، علی نوای باغبان، سیدکاظم زعفرانچی و روح‌الله رشیدی اعضای هیئت رئیسه شورای شهر و روسای کمیسیون های تخصصی شورای ششم تبریز بودند که به بیان گزارش عملکرد صد روزه خود پرداختند.

محمدحسین پارسا، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز (جاد) هم در گفت‌وگو با تسنیم از دعوت همه سیزده نفر عضو شورای شهر تبریز خبر داد و اظهار داشت: آقایان رسول برگی، پرویز هادی، شهرام دبیری و محمدحسن اسوتچی دعوت دانشجویان را اجابت نکردند.

پیگیری شفافیت در مجموعه شهرداری در راستای افزایش اعتماد عمومی

حکیمه غفوری رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز در این نشست، با ارائه گزارشی از عملکرد صد روزه خود در شورای شهر، ابراز داشت: در دوره انتخابات شفافیت را وعده داده بودم که اقداماتی از شورا قبل آغاز شده و در حال تکمیل این روند در سایر بخش ها هستیم تا به صورت شیشه ای و شفاف اداره شود و قابلیت نظارت داشته باشد.

وی شفافیت را موجب افزایش اعتماد عمومی به شهرداری دانست و افزود: تلاش می کنیم علاوه بر بخش های ماشین آلات، صدور و وصول چک ها و... نحوه جذب و بکارگیری نیروی انسانی هم شفاف شود.

این عضو شورای شهر تبریز، با اشاره به اینکه فرهنگ زیرساخت سایر توسعه هاست، ابراز داشت: اقدامات خوبی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا آغاز شده و باید نتایج آن را بررسی کنیم.

وی در مورد مصوبه اخیر کمیسیون در مورد نامگذاری ها که استفاده از اسامی ترکی را مورد بررسی قرار داده بود، خاطر نشان کرد: در یکی از بندهای مصوبه نامگذاری، استفاده از اسامی ای که نامانوس زبان ترکی بود که به دلیل انعکاس نادرست، به این صورت مطرح شد که کمیسیون فرهنگی با نامگذاری ترکی مخالفت کرده که اینگونه نیست.

تصمیم جداسازی باسمنج از تبریز در دولت قبل، یک تصمیم سیاسی و غیر فنی است

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز هم در این نشست، با انتقاد از تصمیم روزهای پایانی دولت قبل در جداسازی باسمنج از تبریز و تاسیس بخش باسمنج، ابراز داشت: تصمیم در مورد جداسازی باسمنج از تبریز یک تصمیم سیاسی و غیر فنی است که باید این روند اصلاح شود.

وی ادامه داد: شهرداری در فاز2 خاوران اراضی زیادی دارد که در محدوده بخش جدید باسمنج قرار گرفته و از تبریز جدا شده است، تصریح کرد: این تصمیم باید با پیگیری شورای شهر، استاندار و نمایندگان لغو شود و محدوده طرح جامع و طرح تفصیلی تبریز که سالها برای تدوین آن کار کارشناسی صورت گرفته است، دچار چالش نشود.

این عضو شورای شهر تبریز، با اشاره به اینکه در کمیسیون معماری و شهرسازی بحث های جدی در مورد حریم شهری، بافت های فرسوده و راهکارهای مسیرگشایی، ادامه داد: راه اندازی دفاتر تسهیل گری در مناطق کم برخوردار و تلاش برای ایجاد بانک اطلاعاتی در مناطق حاشیه نشین از دیگر برنامه های مورد پیگیری در این کمیسیون بود.

وی با تقدیر از دستور جدید شهردار به مناطق برای راه اندازی دفاتر تسهیل گری افزود: در زمینه رفع مشکل حاشیه نشینی باید اقدامات جدی صورت گیرد. از سوی دیگر، طرح ملی مسکن هم بر اساس بندهای مصرح در قانون، ظرفیت های دولت برای این حوزه باید بکارگیری شود و باید بخشی از ساخت و سازهای طرح ملی مسکن در بافت فرسوده و ناکارآمد باشد تا بتوانیم این بافت ها را اصلاح کنیم.

شهر تبریز گران اداره می‌شود

در ادامه، علی نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز هم با اشاره به ضرورت آسیب شناسی درآمدها و مصارف بودجه برای واقعی تر شدن بودجه، ابراز داشت: جهش در تورم باعث افزایش هزینه های شهرداری شد، لذا در حوزه عمرانی هم هزینه ها چند برابر شد.

وی با بیان اینکه امسال حدود 6000 میلیارد تومان بودجه شهرداری تبریز باید تحقق یابد، خاطر نشان کرد: برخلاف بسیاری از ادارات که فقط مصرف کننده هستند، اما شهرداری خودش باید درآمد کسب کرده و خودش هزینه کند.

 این عضو شورای شهر تبریز، با تاکید بر اینکه تا ماه هفتم امسال، بیش از 72 درصد بودجه شهرداری تبریز تحقق یافته است، تصریح کرد: این نشان می دهد که بودجه نوشته شده تقریبا نزدیک به واقعیت بود.

وی افزود: البته عدم تحقق حدود 30 درصدی هم فشار خود را بر پروژه‌های عمرانی وارد می کند اما تلاش می کنیم برای افزایش خدمات تحقق را افزایش دهیم.

باغبان با تقدیر از مطالبه گری دانشجویان در حوزه مسایل شهری، ابراز داشت: معتقدم افکار عمومی باید در جریان بودجه قرار گیرند لذا تاکنون گزارش های سه ماهه و شش ماهه تحقق بودجه را به مردم گزارش داده و می دهیم.

وی راه اندازی خزانه متمرکز را برای عدالت شهری بسیار مهم و موثر دانست و گفت: برای بودجه 1401 بر اساس خزانه متمرکز برنامه ریزی و اقدام خواهد شد تا بتوانیم عدالت شهری را در تبریز بهتر اجرایی کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز، با انتقاد از اینکه شهر گران اداره می‌شود، افزود: نمره قابل قبول در بخش مدیریت منابع و مصارف نداریم و انتظارات مردم در این زمینه برآورده نشد. شهرداری هر ماه حدود 140 میلیارد ماهانه حقوق پرداخت می کند چراکه نیروی انسانی بیش از ساختار است و سه برابر ظرفیت و پست های موجود نیروی انسانی استخدام و بکارگیری شده که باید ساماندهی کنیم تا کارآمدی افزایش یابد.

تشکیل «سازمان سرمایه گذاری» برای کاهش بروکراسی و افزایش اختیارات در شهرداری تبریز

حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای شهر تبریز، با اشاره به آسیب شناسی حوزه سرمایه گذاری و گردشگری در کمیسیون، اظهار داشت: راهکارهای رفع مشکلات این بخش هم مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم شاهد حضور بیشتر سرمایه گذاران در این شهر باشیم.

وی ادامه داد: اولین آسیب، توجه نازل به سرمایه گذاری است که باید برای تسریع در امور، به «سازمان» تبدیل شود تا اختیارات افزایش یابد، نباید محافظه کارانه به سرمایه گذاری نگاه کرد، منافع شهرداری بیش از منافع شهر مورد توجه قرار گرفت، قبل از اعلام نظر ماده 5 آغاز بکار شده، داشتن معارض، نبود تعهدات و ضمانتنامه محکم، نبود اهلیت سرمایه‌گذار، نداشتن مطالعات اقتصادی، نبود نظارت و عدم همراهی سازمان‌های موازی از آسیب های حوزه سرمایه گذاری است.

این عضو شورای شهر تبریز، خاطر نشان کرد: نشست های تخصصی برای رفع آسیب ها به صورت جدی و مداوم برگزار می شود تا بتوانیم از مسیر سرمایه گذاری مانع زدایی کرده و بروکراسی این حوزه را کاهش دهیم.

شاهد ناهماهنگی جدی در مورد آسفالت اساسی در درون شهرداری هستیم

روح الله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز هم در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به اینکه در یکصد روزه کمیسیون، مشکلات پروژه‌های عمرانی و رکود آنها مورد بررسی قرار گرفته است که بخشی از دلایل تاخیر، عدم همراهی سازمان‌های موازی است.

وی با بیان بخشی از دلایل تاخیر در احداث روگذرهای خیابان ارتش تصریح کرد: سه پروژه مهم را به یک شرکت دادند که شرکت توان کافی نداشت و به پرداخت های شهرداری چشم دوخته بود از طرف دیگر، شرکت های آب و برق و گاز و مخابرات هم در نقشه های زیرساخت اشتباهاتی داشتند و باعث تاخیر زیاد و تغییر نقشه شد.

این عضو شورای شهر تبریز، با بیان اینکه از ابتدای دوره شورای ششم در دوره سرپرستی و شهردار جدید تلاش شد تحرکی در پروژه های عمرانی ایجاد شود، گفت: مثلا برای پل ارتش 38 میلیارد اعتبار در نظر گرفته شده بود که اکنون با تورم به بیش از 100 میلیارد می رسد.

وی ادامه داد: معتقدم باید ابتدا مطالعات اساسی صورت گیرد سپس پروژه ها را زخمی کنیم. اتوبوسرانی و مترو دچار چالش جدی است، با اوراق مشارکت دوره قبلی و با 100 میلیارد 22 دستگاه اتوبوس در حال خریداری است و تلاش می کنیم نوسازی ناوگان اتوبوسرانی محقق شود.

رشیدی با اشاره به اینکه در مورد آسفالت اساسی هم در درون شهرداری ناهماهنگی جدی داریم ابراز داشت: با افزایش قیمت قیر و اتمام فصل کاری این ناهماهنگی به چالش تبدیل شد که باید این مشکل به صورت ریشه ای رفع شود.

به گزارش تسنیم، در ادامه این نشست، هر یک از اعضا به سوالات دانشجویان و حاشیه های پیرامون خود پاسخ دادند و دو طرف به توافق رسیدند تا این نشست ها به صورت فصلی یا دو فصلی تداوم یابد.

انتهای پیام/111/ش

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon