رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز:

فرونشست، نقطه‌ی پایانی حیات تمدن است

1400/09/28 - 11:21 - کد خبر: 56068 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز با بیان این‌که فرو نشست یعنی نقطه‌ی پایانی حیات تمدن، گفت: رفع فرو نشست‌ها هیچ‌گونه راه چاره‌ای ندارد یعنی با تدوام فرو نشست‌ها باید از هستی روی خاک ایران زمین خداحافظی کنیم.

به گزارش نصر، دکتر بهروز صراف ساری در گفت‌وگو با ایسنا، با  بیان این‌که وقوع حوادث فرو نشستی در شهرهای اصفهان، شیراز و همدان غوغا می‌کند، گفت: تعداد مناطق فرو نشستی در این شهرها به اندازه‌ای زیاد شده است که این موضوع قابل کتمان نیست، فرونشست در مناطق متعدد استان آذربایجان شرقی هم مشاهده شده است به ویژه در محدوده‌ی اطراف دریاچه ارومیه، ولی خوشبختانه هنوز در مقیاس‌های بزرگ خود را نشان نداده است .
وی ادامه داد: فرونشست به دلیل استفاده‌ی بیش از حد از آب‌های زیرزمینی در دشت‌های اصفهان، شیراز و همدان ایجاد شده است، صنعت این سه شهر از نظر مصرف آب بسیار پر مصرف بوده و این امر به تدریج باعث کاهش سفره‌ها و آب‌های زیرزمینی شده است. بنابراین با کاهش آب‌های زیرزمینی خلایی در زیر زمین ایجاد شده و به تدریج با کاهش مخزن آب، چاله های فرو نشست‌ها پدید خواهند آمد.
وی تاکید کرد: مردم و دولت با فرهنگ نادرست خود، حیات انسان ، بر روی سرزمین کهن ایران را بر خواهند چید و تازمانی که مردم مسئولان را و مسئولان، مردم را مقصر بدانند هیچ مشکلی حل نمی‌شود، بالا بردن استانداردهای زندگی با تبلیغات منفی در تلویزیون، قطعا مصرف آب را زیاد می‌کند. اکنون کشورهای کم آب، ترس کم‌تری از بی آبی نسبت به ما دارند چرا که خود را با اکوسیستم بی آبی وفق داده‌اند و آب کم‌تری مصرف می‌کنند.

با ایجاد فرونشست، گاز خفه کننده‌ی متان از اعماق چاه‌ها متصاعد می‌شود
رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز مصرف بیش از حد آب‌های زیر زمینی را علت اصلی فرونشست‌ها، عنوان کرد و گفت: با ایجاد فرونشست، گاز خفه کننده‌ی متان از اعماق چاه‌ها متصاعد می‌شود که علاوه بر نابودی خاک، مراتع و پوشش گیاهی ، جوامع انسان‌ها را هم نابود می‌کند.
وی بیان کرد: مردم و دولت مقصر اصلی فرونشست ها در کشور هستند، چرا که مصرف بی رویه در استفاده از آبخوان و سفره‌های آب  زیرزمینی و سکونت انبوه جمعیت در مناطق و در دشت های درگیر با بحران آب، عامل اصلی پیدایش دشت های فرونشینی بوده اگر افزایش جمعیت همراه با با افزایش مصرف باشد، نمی توان از ایجاد چاله های فرونشستی جدید جلوگیری کرد و پیدایش چنین چاله هایی در دشت های پر جمعیت، مقدمه وقوع فجایع و بحران های زیست محیطی خواهد بود ‌
وی ادامه داد: اکثر رودخانه‌های کشور فصلی هستند و کشور ما تقریبا منبع دایمی ندارند، بنابراین با حجم کم آب رودخانه های سطحی و زیر سطحی چگونه می‌توان برای جمعیت زیاد زراعت کرد؟، آب‌های زیرزمینی منبع و پس اندازی برای نسل‌های بعدی سرزمین ما است ولی ما بی محابا پدر منابع آبی را با کاربرد غیر حرفه ای تکنولوژی چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در آورده‌ایم.
رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز با بیان این‌که ارزش آب برابر و حتی بیشتر از نفت است و باید در نظر بگیریم که وجود آب یکبار برای همیشه است، گفت: اگر سفره‌ آب های زیر زمینی و چاه های عمیق و نیمه عمیق، از آب خالی شود برای پرشدن آن‌ها باید از زمان حضرت آدم تاکنون صبر کنیم تا منابع آبی مان دوباره سرشار از آب گردند.
وی با تاکید بر اینکه باید گرمایش جهانی را پذیرش کرده و خود را برای زندگی در شرایط کم‌آبی آماده کنیم، گفت: ما در یک اقلیم نیمه خشک زندگی می‌کنیم و با پذیرش گرمایش جهانی، قطعا در سال‌های آتی با بارش کمتری روبرو خواهیم بود، زمانی که رطوبت اتمسفر، کاهش پیدا می‌کند آتش سوزی در جنگل‌ها نیز افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به نحوه‌ی مدیریت آب در ایران قدیم، گفت: در گذشته جمعیت پایین بود و همچنین سطح استاندارد زندگی در سطح زندگی عشایری و روستایی بود و افراد خود را با طبیعت وفق داده بودند در حالی اکنون بشر به انسان صنعتی تبدیل شده و تعداد جمعیت رو به افزایش است و با ارتقا سطح و سبک زندگی، آب بیشتری مصرف می‌کند در حالی که میزان بارش نسبت به گذشته بطور محسوسی کاهش یافته است.
وی افزود: جمعیت فعلی فرهنگ متفاوتی نسبت به مردمان گذشته دارند، به غیر از شدت هدر رفت در مصارف کشاورزی ،در گذشته هر فردی، ۱۰ روز یا دو هفته ای یکبار استحمام می‌کرد ولی اکنون افراد در هر خانه‌ای با افتخار می‌گویند هر دو روز یکبار حمام می‌رویم و این امر روی مصرف منابع آبی بسیار تأثیرگذار هستند.
انتهای پیام/
فرونشست، نقطه‌ی پایانی حیات تمدن است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار