در ادامه سلسله نشست‌های دانشجوی مطالبه‌گر در گام دوم انقلاب اسلامی/

ارزیابی عملکرد ۱۰۰ روزه شورای شهر تبریز

1400/08/25 - 15:46 - کد خبر: 54298 نسخه چاپی

نصر: نشست بررسی و ارائه گزارش عملکرد یکصدمین روز استقرار شورای اسلامی کلانشهر تبریز به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز صبح دیروز دوشنبه 24 آبان ماه در نوبت اول با حضور چهار تن از اعضای شورای شهر برگزار شد.

به گزارش نصر، در نوبت اول این جلسه که ساعت 10 و نیم برگزار شد؛ غلامرضا احمدی، روح اله دهقان نژاد، یاسین بجانی و احد صادقی به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.
ابتدای جلسه "غلامرضا احمدی" ضمن تقدیر از جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، گفت: ارتقای فرهنگ مطالبه گری را یکی از اولویت های شورا و جلسات دانشجویی را مهم و غنیمت می‌دانیم، نه تنها استقبال می‌کنیم بلکه باید زمینه ساز این نشست ها باشیم.
احمدی ادامه داد: طرح خاصی که در راستای شفافیت و فساد ستیزی بصورت انفرادی جلو ببرم نداشته ام و فعلا طرحی را ارائه نکرده ام، اما احساس کردم که می‌توانم برنامه‌هایم را در قالب عضویت در کمیسیون ارزیابی تحقیق نظارت و حقوقی شورای شهر پیگیری پیگیری کنم به همین علت در این کمیسیون عضو و طرح هایی که در ایام انتخابات مطرح کرده بودم را پیگیری خواهم کرد.
نایب رییس شورای شهر در رابطه با شفاف سازی و فساد ستیزی اضافه کرد: هوشمند سازی و نهاد سازی را یکی از ابزار های مهم می‌دانیم، یکی از موضوعاتی که احتمال ایجاد فساد در آن وجود داشت زمان ارتباط ارباب‌رجوع با کارکنان و کارمندان بود، ارتباط ارباب رجوع با کارمند و کارشناس یکی از محل های فساد است.


 
وی گفت: در شورای دور پنجم سامانه هایی بنام شفافیت راه اندازی شده بود اما اجرایی نشده بود، از لحظه آغاز جلسات کمیسیون استارت اجرایی شدن این سامانه را پیگیری کردیم و همزمان استارت شروع به کار خزانه داری متمرکز را زدیم.
احمدی اضافه کرد: فعال کردن نهادهای نظارتی، بازرسی و حراست، تقویت مشارکت مردمی، نظارت مردمی، حضور در جمع نخبگان، استفاده از اصحاب رسانه را در برنامه های خود داریم.
در شهرداری حسابرسی های مالی، قانونی قبلا ضعیف بود، سعی می کنیم حسابرسی ها را بروز کنیم و  در این راستا پیگیر ایجاد سامانه حسابداری تعهدی و ایجاد نظام مالی در شهرداری هستیم.
نایب رییس شورای شهر کلانشهر تبریز اظهار کرد: تجربه نشان داده است که در ادوار گذشته شورا قضیه سهم خواهی وجود داشته است بصورتیکه مناطق بین چند نفر معامله می شد! در سطحی که حتی معاونت مناطق شهرداری نیز بین افراد معامله می شد.
وی در نهایت خطاب به حاضرین در جلسه در رابطه با شناخت از کارمندان شهرداری گفت: در خصوص افراد شناخت کافی از پرسنل شهرداری ندارم.


 
در ادامه "روح الله دهقان نژاد" ابتدا با اشاره به کلامی از امیرالمؤمنین گفت: فرصت ها همچون ابرها در حال گذرند...
وی خاطر نشان کرد: پیام مردم در این دوره تغییر بود، هیچ کس برای ما دعوتنامه نفرستاده بود که بیایید و در انتخابات شرکت کنید بلکه خودمان آمدیم و ثبت نام کردیم.
دهقان نژاد گفت: وظیفه داریم در مقابل جلسات و برنامه های شهری پاسخگو بوده و در مقابل مطالبه گری آماده و در خدمت مطالبه گران باشیم.
رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق نظارت و حقوقی شورای شهر گفت: شوراهای دور چهارم و پنجم هم با شعار مبارزه با فساد آمدند اما دمیدن بر شیپور فساد، فساد را حل نمی‌کند.
وی اضافه کرد: در ابتدای دور ششم شورا سامانه شفافیت چک انجام شد و تا گزینه چک سبز نشود مرحله بعدی نمی‌رود، سامانه ماشین آلات هم دیگر نمونه سامانه شفافیت چک است، بطور مثال: ماشینی که ده سال قبل برای تعمیر برده بودند از یاد رفته بود و همانجا مانده بود! هیچ کس از ماشین شهرداری خبری نداشت! بعد از ده سال متوجه شدیم که انگار در فلان محل ماشینی داریم که نیاز به تعمیر داشت و برای تعمیر بردیم اما یادمان رفته است از آنجا برداریم!
وی اظهار داشت: اکنون این چنین نیست ماشین آلات معلوم است که چه زمانی روغنشان تعویض شده است و سایر سرویس هایشان دقیقا کی انجام شده است.


 
وی خاطر نشان کرد که در رابطه با اجرایی شدن سامانه شفافیت در جلسه شورای اداری هم گفتم که من آبرویم را می‌گذارم برای دفاع از شما تا این سامانه اجرا شود، ابتدا از شورا شروع کنید نفرات ما را هم بزارید، حقوق ها و تمامی مصوبات را در سامانه جاگذاری کنید.
دهقان نژاد خبر داد: افتضاح ترین بخش شهرداری تبریز بخش حقوقی آن است تمامی قرارداد های شهرداری به ضرر شهرداری است! در دوره‌های قبل چک ۱۵۰ میلیون تومانی به مدت پنج سال در کشوی میز مانده بود و فراموش کرده بودند که چکی که گرفته اند پشت کشو جامانده است، حال شما مقایسه کنید ۱۵۰ میلیون تومان پنج سال قبل با تورم صورت‌گرفته به نرخ روز چقدر می‌شود؟!
وی در این رابطه ادامه داد: کارشناس حقوقی شهرداری در بدیهی ترین موضوعات شکست خورده است، چند پروژه را در سرمایه گذاری بطور رندمی بررسی کردیم قرارداد هایی بود که از ریشه غلط بودند.
رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق نظارت و حقوقی شورای شهر گفت: سازمانی قرارداد حمل و نقل بسته است، اکنون که به مسئول امر می‌گوییم برای توضیح بیا جلسه کمیسیون، می‌گوید من شورا نمی آیم!
دهقان نژاد با اشاره به ایام انتخابات و وعده تحقیق و تفحص درباره مترو، گفت: متاسفانه نتوانستم اعضای شورا را قانع کنم و این موضوع را به کمیسیون عمران ارجاع دادیم، در مترو بحث های ما را سیاسی کردند، اکنون هم می‌گویم باید طرح تحقیق و تفحص از مترو انجام شود.
وی در ادامه درباره آخرین جلسه غیر رسمی که با شهردار وقت و قائم مقام آن تشکیل شده بود، اظهار داشت: در آن جلسه گفتیم نیرو های موجود در شهرداری چند نفر هستند؟ متاسفانه نه شهردار و نه قائم مقام تعداد دقیقی به ما ندادند و آمار هر دو باهم یکسان نبود!
وی افزود: نیروی انسانی طبق چارت سه هزار و 838 نفر است، اما اکنون نزدیک 15 هزار نفر نیرو داریم! یعنی سه نفر برای هر صندلی در شهرداری مشغول و حقوق می گیرند!


 
وی ادامه داد: این حقوق ها در حالی پرداخت می شود که صفر تا صد آن از جیب مردم تبریز پرداخت می شود و  بعضی مجموعه ها 150 ساعت اضافه کار می‌گیرند اما ساعت 2 و یک دقیقه نمی‌توانید آن ها را در محل کارشان پیدا کنید! حال با این شرایط ارزیابی کنید ببینید رضایت مردم از مجموعه شهرداری چگونه است؟
دهقان نژاد گفت: شخصی بود که در بیرون بنگاه داشت و شهرداری نمی آمد و شخصی بود که 6 سال در ترکیه در حال تحصیل بود اما هر دو هر ماه از شهرداری حقوق دریافت می کردند و نیروی شهرداری بودند! اکنون این ها حل شده است، این نفرات حقوق عادی و ساده نمیگرفتند بلکه حقوق هایشان کلان بود.
وی افزود: از اول شهریور سالجاری ورود نیروی جدید در شهرداری نداریم، نظارت بر این موضوع نیز انجام می شود، به مسئول نیروی انسانی هشدار داده ایم که اگر نفری وارد شود خود آن شخص اخراج می شود.
وی در رابطه با کارکنان دفاتر اعضای شورا شفاف سازی کرد و افزود: از قدیم در دفاتر شورا نیرو هایی برای شورا آورده می‌شد که آماده ایم در این موضوع نیز شفاف سازی کنیم، قانونا هر عضو می تواند 2 نفر را بیاورد در حالی که برخی نیز آن را هم نیاورده اند مثل آقای احمدی.
وی در رابطه با حقوق دریافتی اعضای شورا، گفت: حقوق همه اعضای شورا ثابت است که در ادامه بجانی به رقم این حقوق پرداخت.
دهقان نژاد با اشاره به حمایت هایی که از آقای منجم داشت و حاشیه روز رای گیری شهردار، گفت: از آقای منجم حمایت کردم و اکنون هم افتخار می کنم که از ایشان حمایت کردم، همه شما را اکنون دعوت میکنم به برنامه های ارائه شده کاندیدا های شهرداری بپردازید، برنامه ها یا شعار بود یا برنامه 9 ساله برای متقاعد کردن اعضا و یا برنامه ای که از جای دیگری کپی شده بود.
وی افزود: اکنون برنامه آقای منجم را ببینید، برخی از برنامه های ایشان تولیدی بود، در برنامه خودشان از تمامی جا هایی که استفاده کرده اشاره کرده بودند، برنامه ایشان را جوانان این جمع نوشته بودند.
وی در رابطه با حواشی روز انتخاب شهردار، توضیح داد: روی صداقت افراد حساب کرده بودم اما نمی‌دانستم که شبانه رای عوض شود که البته این حق طبیعی است، اما حرف هایی هست که بعدا خواهم گفت.
وی تاکید کرد: حرف من این بود که شهردار 7 رای در این شهر به مشکل برمی‌خورد، اینکه رای دومم به آقای رنجبر بود دلیل داشتم، می‌دانستم که به حاشیه می افتیم و این روز را می‌دیدم، در آخرین لحظه به آقای منجم پیام فرستادم تا انصراف خود را اعلام کند، اما تلفن همراهش نزد فرد دیگری بود متأسفانه بعد از مطرح کردن این سخنان دو نفر از اعضای شورا حرمت من را شکستند، اما من پاسخ آن‌ها را ندادم، سکوت کردم در آن روز اما روزی خواهم گفت.
دهقان نژاد در رابطه با آنکه در آن روز گفته بود اجازه دهید یک روز جلس انتخاب شهردار را به تعویق بیاندازیم گفت: هدفم لابی نبود هدفم این بود که رای ها 7 عدد نباشد بلکه به ده برسد.
وی درباره روند فعلی انتصابات شهردار گفت: روند فعلی آقای شهردار مشکل دارد، از شورا مشاور نمی‌گیرند اما از بیرون مجموعه کمک می گیرند، فساد بودن شهردار را تایید میکنم اما با نفری که حکم قضایی دارد می‌شود ضد فساد بود؟ و آن را به کار گرفت؟
دهقان‌نژاد در واکنش به جلسه اخیری که در آن گفته بود خاک بر سر اعضای شورا، توضیح داد: در جلسه اخیر شورا گفتم و امروز باز هم می‌گویم که خاک بر سر اعضای شورای شهری باشد که شهردار آن شهر برای انتصاب معاونین و مدیران خود با ۲۰ نفر خارج از شورا مشورت می‌کند، اما با اعضای شورا مشورت نمی‌کند!
وی در پایان در رابطه با درصد پیشرفت پروژه های عمرانی، گفت: هماهنگی شهری در برخی از پروژه ها نداریم، روگذر فروزنده اکنون باید به 80 درصد پیشرفت می‌رسید.
بعد از دهقان نژاد، "یاسین بجانی" بعنوان سخنگوی شورای شهر به اقداماتی که طی صد روز انجام داده است پرداخت و افزود: کسانی که در این دوره شورای شهر توفیق خدمت داشته اند بعنوان شورای انقلابی معرفی شده اند.
وی افزود: در راستای تسهیل خدمات به معلولین قبل از ما در دوره پنجم شیوه نامه ای تنظیم شده بود و ما در صد روز اقداماتی را در حوزه معلولین انجام داده ایم و از تمامی مسئولین پیگیری هایی را انجام داده ایم.
بجانی در رابطه با موضوع "صنعت گردشگری" گفت: صنعت گردشگری در شهر ما معنی و مفهوم ندارد، با کمک اعضای شورا کمیسیون را ادغام کردیم و با کمیسیون سرمایه‌گذاری ادغام شد که امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد، این یکی از وعده های من در ایام انتخابات برای ارتقا صنعت گردشگری در تبریز بود.
وی در ادامه به مشکلات حمل و نقل پرداخت و گفت: مشکلات ترافیک و بحث حمل ونقل یکی از مشکلات جدی شهر ما است، سیستم حمل و نقل در اکثر کشورها بصورت مویرگی انجام می شود، در حمل و نقل مویرگی باید در تمامی محلات خدمات حمل ونقل وجود داشته باشد.
وی در ادامه به فعالیت هایی که در این راستا انجام شده است توضیح داد: با یک سری از شرکت های خودرو سازی صحبت کردیم که برای اولین بار خودرو های لوکس را برای تبریز بدهند و سالانه 2500 دستگاه اتوبوس بدهند، سپس با بانک هایی صحبت کردیم و قرار شد 50 تا 60 درصد مبلغ خودرو را با 4 درصد وام اعطا نمایند.
سخنگوی شورا در ادامه به سوال حقوق دریافتی اعضای شورا پرداخت و تشریح کرد: بنده ماه قبل مجموعا 10 میلیون تومان از شورا دریافت کرده ام با تمامی جلسات، البته4 و نیم میلیون هم از بهزیستی حقوق میگیرم.
وی در ادامه در واکنش به اینکه عده ای میگویند فلانی از شهردار سهم میخواهد، گفت: سهم ما آسایش مردم و آبادی شهرمان است، مطالبه ما از شهردار این است، از ابتدای شورای ششم دغدغه ما این بود که از بیرون نیرو جذب نشود چرا که در داخل مجموعه شهرداری نیرو های سالم نیز وجود دارد، اکنون بیش ‌از ۳۰۰ نفر در شرف بازنشستگی هستند و حرف ما این است چرا افرادی از داخل مجموعه شهرداری به‌عنوان معاون و یا مدیر انتخاب نشده و از بیرون می‌آورند؟ انتصابات شهردار جزء عملکرد شهردار محسوب می‌شود، اما متأسفانه عده‌ای این صحبت‌های ما را به‌عنوان جنگ زرگری مطرح می‌کنند.
بجانی ادامه داد: لذا منظورمان از تولید داخلی این است که از نیرو های داخل مجموعه شهرداری استفاده شود، هر کدام از این ها 15 میلیون بطور میانگین حقوق می‌گیرند.
وی ادامه داد: من به شهردار پیشنهاد می‌کنم به‌جای این‌که به افرادی خاص تبلت بدهید و به آن‌ها بگویید در فضای مجازی کامنت بگذارند به تذکرات ما گوش دهید، هر کدام از این نفراتی که تبلت به دست در صفحات مجازی کامنت می نویسند را به محلات بفرستند تا رفت و روب کنند.
وی اضافه کرد: از شهردار میخواهیم افراد سالمی بیاورد، متأسفانه مهندس ناظر یکی از پروژه‌ها به معاون شهردار پیام می‌فرستد و در مورد مشکلات پروژه سوال می‌کند، اما معاون شهردار به او می‌گوید تو اشتباه کردی که در وقت غیراداری به من پیام دادی!
سخنگوی هیأت‌رئیسه شورای اسلامی کلانشهر تبریز تاکید کرد: من هیچ فردی را برای شهردار تحمیل نکردم بلکه فقط تعدادی را پیشنهاد دادم متأسفانه اکنون به من می‌گویند سهم‌خواهی می‌کنم؛ این‌که ما از شهردار بخواهیم، جوانان ولایی، انقلابی و متخصص داخل مجموعه را به‌عنوان معاون و مدیر انتخاب کند، آیا این سهم‌خواهی است؟ ما جزو حامیان شهردار هستیم و رأی من تاثیرگذار بود، اما چرا عده‌ای اصرار دارند تا سوال از شهردار را به‌عنوان استیضاح طلبی مطرح کنند؟
وی افزود: این پیشنهاد من هم در حالتی اتفاق افتاد که آقای شهردار گفتند من فرد سالمی نمیشناسم، بنده برایشان گفتم من اشخاصی در شهرداری سراغ دارم که نفرات سالمی هستند، ایشان گفتند لطفا آن ها را برای من معرفی کنید، اسامی آن نفرات را برای شهردار دادم.
وی در پایان با تاکید بر اینکه هیچ کدام از اعضای شورا به دنبال اهداف خود نیستند، گفت: سیاست ما این بود که تحول بیافرینیم، مردم حق دارند از ما مطالبه می‌کنند و ماهم برای شهرمان باید از آقای شهردار مطالبه کنیم.
در پایان نوبت اول جلسه پرسش و پاسخ "احد صادقی" به سوالات و عملکرد صد روزه پاسخ داد.
دبیر شورای شهر ابتدادر رابطه با حاشیه نشینی، گفت: با نمایندگان مجلس جلساتی در رابطه با حاشیه‌نشینی و بحث بودجه های ملی داشته ایم.
وی با اشاره به فضای سبز گفت: تعداد نیروی انسانی براساس چارت سازمانی سه هزار و 838 نفر است، اما به‌غیر از این تعداد نیروهایی نیز هستند که در بحث تنظیف، فضای سبز و یا به‌عنوان پاکبان از طریق قراردادهای حجمی در شرکت‌های پیمانی درحال فعالیت هستند و مجموع کل این کارکنان تقریباً ۱۱ هزار نفر است، اما چون درحال‌حاضر نمی‌دانیم که بهره‌وری این تعداد از افراد خوب است یا نه، طرح انسداد ورود نیروهای جدید به شهرداری را کلید زدیم که طبق این طرح نیروهایی که در داخل شهرداری نیستند و یا در جای دیگری مشغول به کار هستند، باید به جای اصلی خود برگردند چرا که اکنون در بعضی از ادارات چندین نفر اضافی و پشت میز نشین وجود دارد درحالیکه در جایی دیگر با کمبود نیرو مواجه شده‌ایم لذا اصلی‌ترین دستاورد ما در بحث نیروی انسانی طرح سامان‌دهی نیروی انسانی و انسداد ورود نیروهای جدید به شهرداری است.
وی افزود: هزار نفر در فضای سبز نیروی ثابت داریم که به غیر از آن کارگران فصلی داریم که دو هزار و 500 نفر هستند، جمعا سه هزار و 500 نفر در حوزه فضای سبز بصورت حجمی کار می کنند.
صادقی در ادامه به خزانه داری متمرکز اشاره کرد و افزود: هیچ‌کس نباید از اجرای خزانه‌ی متمرکز ناراحت شود چرا که باعث می‌شود تا دست بسیاری از افراد از بودجه و دادن بودجه زیاد به مناطق کوتاه شود، کسانی در شهرداری حقوق می گیرند که بطور مثال در حوزه اداری 4 نفر پشت میز هستند که کار های موازی انجام می‌دهند، مشکلات خزانه متمرکز را در دوماه اول حل کرده و راه اندازی کردیم، اگر خزانه متمرکز در دوره قبلی اجرا می‌شد دست برخی رو می شد.
صادقی ضمن تاکید بر اینکه حقوق همه اعضای شورا ثابت است، گفت: بنده قراردادم با فضای سبز بود، به آقای برگی نامه ای دادم که یک سوم حق جلساتم را کسر کنند تا حلال و شرعی و قانونی باشد.
وی در واکنش به سوالی که می‌گویند هر تیمی قوی باشد صادقی طرفدار آن تیم است، گفت: در این مورد به اصل وحدت و اصل همگرایی تاکید دارم، هر کسی باید خودش مستقل فکر کند، من باید پاسخگو باشم که چرا به آقای رنجبر رای دادم، جریان انقلابی باید موفق شود نه من شخص صادقی.
وی ادامه داد: آقای منجم را شخصیت قوی میدانم، خوب نیست که بخاطر این مسائل آرامش شهر را زیر سوال ببریم، معنی انقلابی گری را در عملکرد ما ببینید، اگر آقای رنجبر کار غیرقانونی انجام دهد باید تنبیه شود.
وی تاکید کرد: بهترین جلسه شورا، جلسه تذکر و پاسخگویی شهردار بود، باید شورا اینچنین باشد.
صادقی در رابطه با صنعت سرمایه گذاری گفت: قلب تپنده شهر سرمایه گذاری است که در دوره پنجم از طرف شورا معرفی شده بود، عملکردی نداشت و شورا نمی‌توانست آن را به پای میز پاسخ بکشاند چون خودشان معرفی کرده بودند!
انتهای پیام/
 ارزیابی عملکرد ۱۰۰ روزه شورای شهر تبریز محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار