خبر/

درخشش دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی جهانی یو.اس.نیوز ۲۰۲۲

1400/08/10 - 09:54 - کد خبر: 53412 نسخه چاپی

نصر: دانشگاه تبریز بر اساس نظام رتبه‌بندی یو. اس. نیوز، همچنان در جمع بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است.

به گزارش نصر، بر پایه ویرایش ۲۰۲۲ رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان «یو. اس. نیوز» که در سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر شده است، ۴۴ موسسه ایرانی در میان موسسه‌های برتر جهان جای گرفته‌اند که دانشگاه تبریز با کسب امتیاز ۴۷/۱ توانسته است رتبه جهانی ۶۸۴ را به خود اختصاص دهد؛ همچنین  در این نظام رتبه بندی جهانی، رتبه دانشگاه در سطح آسیا ۱۵۵ و در سطح ایران هفت گزارش شده است.
در این رتبه بندی، دانشگاه‌های «تهران»، «آزاد اسلامی»، «علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران»، «صنعتی نوشیروانی بابل»، «صنعتی اصفهان»، و «صنعتی امیرکبیر» پنج مؤسسه‌ی برتر ایرانی در این سیاهه هستند.
این نظام به رتبه‌بندی پیرامون ۱۷۵۰ موسسه برتر از ۹۰ کشور پرداخته است که بر پایه ویرایش ۲۰۲۲ نظام رتبه‌بندی یو. اس. نیوز «Harvard University» با بیشترین امتیاز پیشگام جهان است.
بر پایه همین گزارش، با توجه به کسب رتبه ۸۳۱ دانشگاه تبریز در یو.اس.نیوز ۲۰۲۱ می‌توان گفت که رتبه دانشگاه تبریز نسبت به سال قبل به میزان ۱۴۷ رتبه بهبود یافته است.
همچنین دانشگاه تبریز در رتبه بندی موضوعی این نظام رتبه بندی نیز توانسته است تا رتبه‌های درخشان جهانی را به خود اختصاص دهد؛ در مهندسی عمران رتبه ۳۹ جهانی، مهندسی مکانیک رتبه ۷۷ جهانی، انرژی و سوخت رتبه ۹۳ جهانی؛ مهندسی رتبه ۱۳۴ جهانی، علوم کشاورزی رتبه ۱۷۱ جهانی، مهندسی شیمی رتبه ۱۸۴ جهانی، مهندسی برق و الکترونیک رتبه ۲۰۸ جهانی، اپتیک رتبه ۲۸۴ جهانی، شیمی رتبه ۳۹۶ جهانی، علوم مواد رتبه ۴۶۰ جهانی و در شیمی فیزیک رتبه ۴۸۹ جهانی را به خود اختصاص داده است.
رتبه دانشگاه تبریز در سایر شاخص‌های این نظام رتبه‌بندی جهانی نیز به شرح زیر است:
آوازه (Reputation) جهانی پژوهش، رتبه ۷۲۹ جهانی
آوازه پژوهش در آسیا، رتبه ۱۹۶ جهانی
تعداد مقالات، رتبه ۶۴۵ جهانی
تعداد کتب انتشار یافته، رتبه ۱۴۰۰ جهانی
تعداد مقالات کنفرانس، رتبه ۹۳۳ جهانی
شاخص تاثیر استنادی نرمال شده، رتبه ۹۷۷ جهانی
تعداد کل استنادات، رتبه ۶۷۶ جهانی
تعداد مقالاتی که جزء ده درصد برتر دنیا از نظر استنادی هستند، رتبه ۵۷۸ جهانی
درصد مقالاتی که جزء ۱۰ درصد برتر دنیا از نظر استنادی هستند، رتبه ۵۸۱ جهانی
مشارکت بین المللی (به نسبت کشور)، رتبه ۱۴۰ جهانی
مشارکت بین المللی، رتبه ۱۱۹۴ جهانی
تعداد مقالاتی که جزء یک درصد برتر دنیا از نظر استنادی هستند، رتبه ۷۶۲ جهانی
درصد مقالاتی که جزء یک درصد برتر دنیا از نظر استنادی هستند، رتبه ۱۱۲۸ جهانی
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، لازم به ذکر است که در رتبه بندی جهانی یو.اس.نیوز ۲۰۲۲، یک هزار و ۷۵۰ مؤسسة برتر از ۹۰ کشور ارزیابی و رتبه بندی شده‌اند، بر اساس اطلاعات مندرج در این پایگاه، صرفاً مؤسسه‌هایی در این نظام ارزیابی می‌شوند که دست‌کم یک هزار و ۲۵۰ مقاله در پنج سال گذشته (از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی) در نمایه‌نامة «وب آو ساینس» داشته باشند. داده‌های ارزیابی این این نظام رتبه بندی جهانی با همکاری شرکت «کلاریویت آنالیتیکس» (ناشر پایگاه‌های «وب آو ساینس» و «اینسایتس») گردآوری می‌شوند.
انتهای پیام/
درخشش دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی جهانی یو.اس.نیوز ۲۰۲۲ خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار