بررسی راه‌های توسعه و تقویت تعاملات علمی و تحقیقاتی دانشگاه تبریز با وزارت نفت

1400/01/31 - 13:54 - کد خبر: 41332 نسخه چاپی

نصر: راه‌های توسعه و تقویت تعاملات علمی و تحقیقاتی دانشگاه تبریز با وزارت نفت در نشستی که به صورت مجازی برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش نصر، میر رضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز در نشستی با مسئولان وزارت نفت ضمن معرفی اجمالی دانشگاه تبریز، با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه در حوزه های مختلف در سال های اخیر، گفت: مقرر شده این جلسه به صورت حضوری برگزار شود که به خاطر شیوع همه گیری ویروس کرونا، این نشست به صورت مجازی برگزار می‌شود؛ امید است با آشنایی با دستاوردها و ظرفیت‌های دانشگاه تبریز، توسعه همکاری‌های طرفین بیشتر شود.
وی با تاکید بر این این‌که دانشگاه تبریز در سال‌های اخیر در بسیاری از شاخص‌ها و موضوعات در رنکینگ‌های بین المللی در بین دانشگاه‌های برتر دنیا بوده است، تصریح کرد: این دانشگاه در سال 1326با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی رسما فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۰ دانشکده، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و 22 هزار نفر دانشجو، یکی از دانشگاه‌های جامع، سطح یک و برتر کشور است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز؛ وی اضافه کرد: بعد از انقلاب دانشگاه تبریز جزو اولین دانشگاه‌های کشور بوده که وارد دانشگاه‌های نسل دوم شد و در رشته‌های مختلف در دوره‌های تحصیلات تکمیلی شروع به جذب دانشجو کرد و امروزه هم با توجه به توانمندی‌های که در بخش‌های مختلف دارد، وارد دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم شده است.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه این دانشگاه در گذشته و امروزه با توجه به پتانسیل های که داشته، نیروهای انسانی و متخصص زیادی در حوزه های مختلف و به ویژه در حوزه صنعت نفت تربیت کرده است، یادآور شد: وجود دانشکده مهندسی شیمی و نفت و دانشکده علوم طبیعی و گروه زمین شناسی این دانشکده دلیل این ادعاست.
به گفته وی؛ دانشگاه تبریز در حال حاضر به خاطر ظرفیت‌های که در حوزه نفت، گاز و اکتشاف دارد، جزو یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور است که امیدواریم با توسعه همکاری های بیشتربا وزارت نفت نیز گام های موثری در رشد و حل مشکلات صنعت نفت کشور برداریم.
«اصغر عسگری»، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز هم در این نشست ضمن تشریح برخی دستاوردهای دانشگاه تبریز گفت: در دانشگاه تبریز هم اکنون 80 واحد فناوری فعال وجود دارد و به عنوان بزرگترین مجموعه مرکز رشد در منطقه نیز مطرح است و با اقدامات صورت گرفته در حال توسعه و گسترش این مرکز برای تولید علم و فناوری با توجه به نیاز جامعه هستیم.
وی در ادامه با بیان این‌که دانشگاه تبریز در تازه‌ ترین رتبه بندی تایمز رتبه دوم دانشگاه‌های جامع ایران و رتبه 600 تا 800 جهانی و در نظام رتبه‌بندی شانگهای 2020 در حوزه‌های موضوعی مختلف همچنان در جمع برترین دانشگاه های دنیا بوده است، اضافه کرد: از جمله دیگر دستاوردهای این دانشگاه توسعه همکاریهای علمی و بین المللی و اجرای طرح های مشترک با دیگر دانشگاه های دنیا بوده که امروزه بالغ بر 200 تفاهم نامه با دانشگاه های معتبر داریم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر این‌که این دانشگاه با توجه به توانمندی‌های که در بخش‌های مختلف و از جمله در حوزه نفت و گاز داشته و دارد، آماده هر گونه توسعه همکاری های مشترک با وزارت نفت است، گفت: در گذشته وزارت نفت به خاطر آشنایی کمتر با ظرفیت های دانشگاه تبریز در حوزه نفت و گاز، توسعه همکاری های مشترک با این وزارتخانه در حد ایده آل نبوده و امید می رود با برپایی این گونه نشست ها و آشنایی بیشتر با توانمندیهای دانشگاه تبریز، موجب تقویت بیشترتوسعه همکاری های مشترک شود.
«سعید محمدزاده»، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز در این جلسه برلزوم شناسایی فعالیت‌ها و ظرفیت‌ دانشگاه‌های کشور در حوزه صنعت نفت تاکید کرد و گفت: دانشگاه تبریز جزو یکی از دانشگاه های توانمند در حوزه نفت و گاز است که در گذشته به خاطر آشنایی کمتر با ظرفیت های این دانشگاه در حوزه نفت و گاز همکاری های اندکی صورت گرفته است، ولی با این وجود در حال حاضر آماده توسعه همکاری های بیشتر در حوزه های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت با این دانشگاه هستیم.
وی افزود: برگزاری این جلسه نیز اقدامی مهم و مبارکی برای توسعه همکاری های مشترک خواهد بود، چرا که ما به دنبال شناسایی فعالیت ها و ظرفیت های دانشگاه های کشور در حوزه صنعت نفت، به سمت هدایت نیازهای واقعی این صنعت هستیم.
معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در بخش دیگر سخنان خود، برای استفاده از توانمندیها و ظرفیت های دانشگاه های استان و در راس آنها دانشگاه تبریز، خواستار ایجاد مرکز نوآوری و شعبه پارک علم و فناوری نفت و گاز در استان به مرکزیت دانشگاه تبریز با همکاری مجتمع ربع رشیدی و پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی شد.
 «مهدی احمدخان بیگی»، مدیرکل امورپژوهشی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز در این نشست با اشاره به تشریح برخی اقدامات و دستاوردهای حوزه پژوهش وزارت نفت با دانشگاه ها و به خصوص روند نحوه همکارهای این وزارت خانه با دانشگاه ها گفت: برای توسعه همکاری های مشترک و اجرای پروژه ها و طرح های مشترک با دانشگاه ها، باید ظرفیت و توانمندیهای دانشگاه ها در حوزه نفت شناسایی شود.
وی تاکید کرد: تا زمانیکه زیرساخت‌های لازم در دانشگاه‌ها از جمله تاسیس دانشکده‌های مهندسی نفت و گاز، ایجاد رشته‌ها، اعضای هیات علمی و دانشجویان در مقاطع مختلف فراهم نشود، طبیعتا نمی‌توان پروژه‌هایی در حوزه‌های مختلف صنعت نفت به دانشگاه‌ها واگذار کرد.
مدیرکل امورپژوهشی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر پتانسیل‌های دانشگاه تبریز، خواستار توسعه همکاری‌های مشترک و استفاده از تخصص و توانمندی‌های این دانشگاه‌ شد.
بر اساس این گزارش، در این جلسه همچنین توانمندیها و امکانات دانشگاه تبریز در رابطه با صنعت نفت برای توسعه و تقویت تعاملات علمی و تحقیقاتی با وزارت نفت تشریح شد.
انتهای پیام/
بررسی راه‌های توسعه و تقویت تعاملات علمی و تحقیقاتی دانشگاه تبریز با وزارت نفت خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار