شهردار تبریز در نشست دانشگاه تبریز تاکید کرد؛

عوارض آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز از سال 92 وصول نشده است/ شفاف سازی از فساد پیشگیری می کند

1399/11/29 - 12:36 - کد خبر: 37986 نسخه چاپی

نصر: شهردار تبریز با بیان اینکه عوارش آلایندگی زیست محیطی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز از سال 92 وصول نشده است، تاکید کرد: این حق مردم تبریز است که از عوارض آلایندگی دو صنعت آلاینده برای کاهش صدمات زیست محیطی فعالیت پتروشیمی و پایشگاه تبریز برای گسترش فضای سبز و سیستم حمل و نقل عمومی برخوردار شوند.

به گزارش نصر، نشست بررسی مدیریت شهری در کلانشهر تبریز با حضور شهردار تبریز و دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با میزبانی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز برگزار شد.
 
شهردار تبریز در این نشست مطالبه گری دانشجویان را در مسائل مختلف شهری، استانی و کشوری امری مبارک دانست و گفت: مطالبه گری دانشجویان در گام دوم انقلاب مهم است و امیدوارم این مطالبه گری همواره ادامه داشته باشد که پرسشگری دانشجویان برای شفاف سازی منشا آثار مثبت است.
 
شفاف سازی از فساد پیشگیری می کند
ایرج شهین باهر افزود: شفاف سازی ها جلوی افراط، تفریط، سیاه نمایی و فسادها را می گیرد. اقدامات و کارهای خوب را تشویق کنیم و شفاف سازی کارها را انجام دهیم زیرا فساد و ارتشا یک روزه اتفاق نمی‌افتد و حاصل سالها عدم نظارت است، اگر نظارت رخ دهد جلوی چنین اتفاقاتی گرفته می‌شود؛ پس باید از مدیران گزارش بخواهید زیرا این حق شماست.
 
وی در ادامه در خصوص مشکلات حمل و نقل عمومی تبریز گفت: 87.5 درصد تامین هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی‌برعهده دولت است، اما از سال ۹۲ یک اتوبوس هم به شهر تبریز نداده‌اند و چیزی هم که در شورای پنجم بیشتر مورد اولویت قرار گرفت بحث مترو تبریز بود که حمل و نقل پاک است و در گذشته هزینه کلانی برای آن انجام شده است لذا باید به بهره برداری برسد.
 
باهر افزود: دولت در این سال ها تنها ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان سالانه به مترو تبریز کمک کرده است. در حالیکه هر کیلومتر قطار شهری با افزایش قیمت‌ها هزینه ۶۵۰ میلیاردی دارد. البته با پیگیری‌ها توانستیم برای خط ۲ مترو ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق بگیریم که اقساط نیمی‌ از آن را دولت مکلف به پرداخت است و مابقی را باید شهرداری تبریز پرداخت کند. در دوره پنجم ۵۰۰ میلیارد از دولت برای مترو گرفته‌ایم در حالی که ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به مترو اعتبار تزریق کرده‌ایم و به اندازه ده سال گذشته در این سه سال، پول برای ادامه کار مترو تزریق کرده‌ایم.
 
مجبور شدیم اتوبوس‌ یورو ۳ بخریم
وی اظهار کرد: در دوره قبل، از خط یک مترو تنها ایستگاه ساعت تبریز افتتاح شد، اما در این دوره تمام ایستگاه‌های میانی تقریبا تکمیل شد و فقط مشکل پله برقی به دلیل تحریم‌ها باقی مانده که آن را هم با یک شرکت داخلی قرارداد بسته‌ایم.
 
شهردار تبریز گفت: در بحث اتوبوسرانی هم در داخل امکان تولید اتوبوس‌های یورو ۴ و ۵ وجود ندارد و اخیرا مجبور شدیم اتوبوس‌های یورو ۳ خریداری کنیم که با استفاده از فیلتر مشکل زیست محیطی آن ها را هم تلاش کردیم مرتفع کنیم. ۸۴ مینی بوس هم برای شهر خریداری کردیم که فکر می‌کنیم در بحث حمل و نقل شهری در تبریز مفیدتر هستند، زیرا هم زمان انتظار و هم ترافیک کاهش می‌یابد. در نوسازی تاکسی هم ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه نوسازی شده و چهار هزار دستگاه نیاز به نوسازی دارند.
 
عوارض آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز از سال 92 وصول نشده است
ایرج شهین باهر در ادامه از عدم پرداخت عوارض آلایندگی زیست محیطی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز انتقاد کرد و افزود: برابر قانون یک درصد فروش صنایع آلاینده محیط زیست به مدیریت شهری محل استقرار تعلق می گیرد و حفاظت محیط زیست صنایع آلاینده را لیست می کند و به سازمان امور مالیاتی ارسال می کند و سازمان امور مالیاتی این عوارض را از حساب صنایع آلاینده کسر کرده و به حساب شهرداری واریز می کند، اما متاسفانه مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان در سال 92 پتروشیمی و پالایشگاه تبریز را از لیست صنایع آلاینده خارج کرده بود، در حالی که در قانون پتروشیمی ها و پالایشگاه ها ذاتاً آلاینده هستند.
 
وی افزود: ما در این زمینه و برای دریافت عوارض آلایندگی پالایشگاه و پتروشیمی تبریز بیش از 30 جلسه پیگیری برگزار کردیم و با وزیران کشور و اقتصاد رایزنی کردیم، اما هنوز این پیگیری ها به نتیجه نرسیده و عوارض آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز از سال 92 به شهرداری تبریز وصول نشده است.
 
باهر تاکید کرد: این حق مردم تبریز است که از عوارض آلایندگی دو صنعت آلاینده برای کاهش صدمات زیست محیطی فعالیت پتروشیمی و پایشگاه تبریز برای گسترش فضای سبز و سیستم حمل و نقل عمومی برخوردار شوند.
 

تدوین چشم انداز 12 ساله برای مدیریت شهری تبریز
وی در ادامه در خصوص لایحه بودجه 1400 شهرداری تبریز هم گفت: بودجه سال آینده بر اساس پیش بینی از اتفاقی که امسال رخ داده بسته می‌شود و مستندات آن به شورا ارائه شده است. در بحث برنامه ریزی شهری کار خوبی که توسط مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تبریز انجام گرفته است، طرح ریزی برنامه پنج ساله و چشم انداز ۱۲ ساله‌ تبریز است که تدوین شده است و این از تصمیم گیری های لحظه‌ای و آزمون و خطاهایی که در گذشته انجام شده پیش گیری می‌کند. این برنامه و چشم انداز در سال های آینده اجازه نخواهد داد کسی خارج از برنامه کاری انجام دهد و به خاطر یک تصمیم فردی، برنامه مدیریت و توسعه تبریز بهم زده شود.
 
باهر ادامه داد: ما بودجه سال آینده را منطقی بسته‌ایم و موضوع خوب دیگر در سه سال گذشته این است که هزینه‌های جاری مانند سفرهای خارجی و ماموریت‌های بی مورد را کاهش داده‌ایم. در کل معتقدم عملکرد دوره پنجم قابل قبول بوده است.
 
باید واسطه ها از قراردادهای نیروی انسانی حذف شوند
وی در مورد نیروی انسانی و قراردادهای استخدامی شهرداری تبریز نیز گفت: در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر از شهرداری حقوق دریافت می‌کنند، مشکلی که در نیروی انسانی وجود دارد این است که نمی‌توانیم به طور مستقیم قرارداد ببندیم و طبق قانون حتما باید پیمانکاری باشد که قرارداد ببندد و در اینجا مشکل این است که ما پول را به پیمانکار می‌دهیم اما او پول کارگر و پایان کار را نمی‌دهد. ما تلاش می کنیم واسطه ها از بحث نیروی انسانی حذف کنیم.
 
شهردار تبریز افزود: اینکه گفته شود بعضی‌ها حقوق می گیرند، اما سرکار نمی آیند چنین چیزی امکان ندارد، زیرا بدون حضور و غیاب حقوقی پرداخت نمی‌شود و ما هیچ نیروی بیکاری نداریم و پول مفت به کسی نمی‌دهیم بلکه بهره وری نیروی انسانی را هم افزایش داده‌ایم.
 

علت حادثه متروی تبریز باید شفاف شود
در این نشست، محمدحسن اسوتچی عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم گفت: در بحث اتوبوسرانی تا شورای چهارم بیش از ۸۴ درصد منابع را دولت و باقی را شهرداری تامین می‌کرد، اما متاسفانه در محدوده تبریز در خصوص اتوبوسرانی و نوسازی اتفاقی رخ نداده است.
 
وی در مورد حادثه قطار شهری تبریز اظهار کرد: در خصوص تصادف قطار شهری در جلسه‌ای که در باغ صبا برگزار شد، مدیرعامل سازمان خطای انسانی را عامل حادثه مطرح کرد، اما بنده سوال کردم که چطور وقتی کار کارشناسی صورت نگرفته خطای انسانی عامل حادثه تشخیص داده شده است؟! بعدا نامه‌ای نوشتم که اگر خطای انسانی بوده مستندات را به ما بدهند که پاسخ دادند قرار است کار کارشناسی انجام شود.
 
اسوتچی تاکید کرد: قرار نیست شورا فقط هزار میلیارد هزار میلیارد بودجه تصویب کند، اما وقت پاسخگویی و شفافیت دست نمایندگان مردم به جایی بند نباشد.
 
وی افزود: هفته پیش دوباره قائم مقام شهردار گفت که گزارش به زودی آماده می‌شود، اما هنوز خبری نشده و من باز هم سوال کرده‌ام که اگر گزارش حاضر نبوده با کدام نظر کارشناسی اعلام کردند که به احتمال زیاد خطای انسانی است؟
 
 
یک بار برای همیشه شفاف سازی کنید
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در مورد بحث نیروی انسانی شهرداری تبریز هم گفت: بزرگترین مشکلی که در بحث نیروی انسانی داریم، عدم شفافیت است که شورای شهر در این رابطه بیشتر مقصر است. وقتی بودجه هزاران میلیاردی تصویب می شود، اما هیچ نظارتی انجام نمی گیرد، همین وضعیت پیش می آید.
 
اسوتچی تاکید کرد: اگر نیرو لازم است باید با ضوابط مشخص استخدام شود، نه با سفارش فلان عضو شورا و افراد ذی نفوذ دیگر. بحث قراردادها و جذب نیروی انسانی با ایجاد شفافیت باید برای همیشه حل و فصل شود.
 

دولت در تامین هزینه های حمل و نقل عمومی تبریز به تعهداتش عمل نکرد
دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز هم در این نشست در خصوص مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی تبریز اظهار کرد: در قانون مشخص شده که ۵۰ درصد هزینه‌های حمل نقل عمومی شهرداری ها برعهده دولت است و تا دولت دهم در زمینه مترو و نوسازی اتوبوسرانی کارهای خیلی خوبی انجام شد، اما در دولت های به دلیل سوءمدیریت و نوسان شدید قیمت ارز، دولت به تعهدات خودش عمل نکرد. در ابتدای شورای پنجم ما ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تصویب کردیم. تا وقتی که این اعتبار تامین شود به یکباره قیمت ارز بالا رفت و باهمان بودجه حتی نمی‌شد ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری کرد.
 
علی آجودان زاده ادامه داد: در زمینه مترو هم دولت متاسفانه در سال ۹۸ تنها ۳۸ میلیارد برای مترو تبریز اختصاص داد. در شورای چهارم برای مترو ۴۰۰ میلیارد بودجه اختصاص یافته بود، اما در شورای پنجم دو هزار میلیارد هزینه انجام شد که نیمی ‌از آن از طریق اوراق تامین شد.
 
وی در خصوص حادثه متروی تبریز هم گفت: مترو در حال تست بود و قطار باید تست شود تا ایراداتش مشخص شود و این حادثه هم در مرحله تست رخ داده و خوشبختانه قطار مسافرگیری نکرده بود.
 
این گزارش می افزاید، در پایان این نشست شهردار تبریز و اعضای شورای شهر تبریز به سوالات مختلف دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ دادند.
 
انتهای پیام/
 
عوارض آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز از سال 92 وصول نشده است/ شفاف سازی از فساد پیشگیری می کند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار