میرتاج الدینی در دانشگاه تبریز تاکید کرد؛

حفظ محیط زیست اصل حاکم بر همه حوزه هاست/ بطور قاطع با تخلفات معدن طلای اندریان برخورد شود

1399/11/09 - 01:48 - کد خبر: 36778 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: صنعت، معدن و توسعه این ها مهم اند و یکی از وظایف مهم ما حمایت از تولید و اشتغال است، اما همه این ها یک اصل حاکم دارند و آن حفاظت از محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار نصر، محمدرضا میرتاج الدینی امروز در نشستی با عنوان "محیط زیست آذربایجان شرقی، چالش ها و فرصت ها" که در همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز ترتیب یافته بود، گفت: از جامعه اسلامی دانشجویان متشکرم که پرچم مطالبه گری در موضوع محیط زیست را علم کردند و انشاالله در مورد موضوعات و مشکلات دیگر هم چنین باشد.
 
وی ادامه داد: همان طور که آقای دکتر بیگی بیان کردند، یکی از وظایف اصلی نمایندگان نظارت بر اجرای قانون در دستگاه های مختلف و در حوزه های انتخابیه است و بحث محیط زیست هم سرآمد این نظارت هاست. در اسناد بالادستی ما چه در قانون اساسی و چه ابلاغیه های مقام معظم رهبری، بحث محیط زیست جزو مسائل مهم و حاکمیتی است که نمی توان هیچ مماشات و عدولی را در اجرای قوانین و ضوابط زیست محیطی پذیرفت و توسعه سایر موضوعات مانند اشتغال، صنعت و معدن را باید ذیل حفاظت از محیط زیست تعریف کرد.
 
حفظ محیط زیست اصل حاکم بر همه حوزه هاست
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: صنعت، معدن و توسعه این ها مهم اند و یکی از وظایف مهم ما حمایت از تولید و اشتغال است، اما همه این ها یک اصل حاکم دارند و آن حفاظت از محیط زیست است و اگر صنعتی محیط زیست یک جامعه را آلوده می کند، مسئولان مربوطه باید ورود جدی کنند و جلوی آلایندگی آن را بگیرند. بر همین اساس در هر طرح و پروژه ای باید مجوز محیط زیست دریافت شود.
 
تاج الدینی در ادامه با اشاره به موضوع آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز، اظهار کرد: در خصوص پتروشیمی تبریز اخیراً این شرکت پروژه ای را برای مدیریت گازهای خروجی خود با هزینه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان انجام داده است که اداره کل حفاظت محیط زیست باید گزارش دهد که آیا با این اقدام میزان آلایندگی پتروشیمی پایین آمده یا خیر؟
 
وی با تاکید بر ضرورت توسعه پایدار در ایجاد و طرح ریزی صنایع و معادن مختلف، اظهار کرد: امروز فناوری های جدید مدیریت تهدیدهای زیست محیطی را ممکن کرده است و محیط زیست باید واحدهای آلاینده محیط زیست را باید ملزم به استفاده از این فناوری های جدید کند.
 
سوال مجلس از چهار وزیر درباره تخلفات معدن طلای اندریان
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در ادامه با اشاره به بحران زیست محیطی معدن طلای اندریان، تاکید کرد: تخریب گسترده منابع آب و خاک در معدن طلای اندریان متاسفانه اتفاق افتاده است و واقعیت دارد و مجلس در این رابطه و نمایندگان محترم استان به موضوع ورود جدی داشتند و از وزاری مختلف درباره بحران زیست محیطی اندریان سوال طرح کردیم.
 
تاج الدینی ادامه داد: وزارت اطلاعات، وزارت صمت، وزارت دادگستری و وزارت کشور در مورد مسائل مختلف معدن طلای اندریان مورد سوال نمایندگان مجلس قرار گرفته ان و وزارت اطلاعات به سوالات ما در این خصوص جواب داد، اما از جواب‌های وزارت صمت قانع نشده‌ایم و ممکن است موضوع به صحن علنی مجلس هم کشیده شود.
 
آلودگی سیانوری اندریان محرز است
وی با بیان اینکه فرایند استحصال طلا در معدن طلای اندریان، قدیمی بوده که منجر به تخریب گسترده محیط زیست منطقه می‌شود، تاکید کرد: زیرساخت‌ها و روش های مورد استفاده در استحصال طلا باید به شکلی باشد که به هیچ وجه امکان نشت آلودگی به سفره‌های آب زیرزمینی و منابع خاک وجود نداشته باشد. متاسفانه در مورد اندریان هیچ یک از این موارد رعایت نشده است و این مشکلات همچنان ادامه دارد.
 
این نماینده مجلس با اشاره به تلف شدن احشام روسائیان منطقه در محدوده معدن اندریان، تصریح کرد: نتایج نمونه برداری‌های دامپزشکی کل کشور نیز نشان داد که تلف شدن احشام ناشی از مصرف آب آلوده سیانور بوده است و این آلودگی کاملاً ثابت شد و نشان داد که در ضوابط زیست محیطی در این معدن رعایت نشده است.
 
تاج الدینی با تاکید بر لزوم ورود جدی حفاظت محیط زیست استان برای برخورد با تخلفات صورت گرفته در این معدن، گفت: جای سوال از مدیریت استان وجود دارد که چرا مسائل زیست محیطی در معدن طلای اندریان رعایت نشده بود، حال سوال اینجا است که چرا در موارد مشابه مانند معدن زرشوران و مزرعه شادی از این خبرها نیست و چرا همچنان از فرآیندی منسوخ در این معدن استفاده می‌شود و برای استفاده از این روش پر ریسک و خطرناک پافشاری می شود.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: ما در مجلس همچنان در مورد معدن طلای اندریان پیگیر خواهیم بود، چرا که از نحوه واگذاری تا فرایند استحصال و پرداخت حقوق دولتی این معدن تخلفات متعددی وجود دارد و وزیر صنعت و معدن باید توضیحات قانع کننده ای در این خصوص به مجلس ارائه کند.
 
لزوم قاطعیت در برخورد با تخلفات معدن طلای اندریان
این نماینده مجلس ادامه داد: با مدیریت استان هم باید با قاطعیت با تخلفات معدن طلای اندریان برخورد کند. حرف ما این است که استحصال طلا در معادن یک کار لازم است و در جاهای مختلف هست، اما این کار با چه قیمتی باید در ورزقان انجام شود؟ به قیمت تخریب محیط زیست و حیات وحش منطقه؟ کسی به این رضایت می دهد؟ خیر هرگز ما با چنین چیزی موافقت نخواهیم کرد.
 
تاج الدینی گفت: اقتدار دولت و مدیریت استان در موضوع معدن اندریان زیر سوال رفته است، اگر نتوانیم در یک معدن را در چارچوب قوانین موضوعه حفظ و مدیریت کنیم، دیگر این چه نوع اقتداری است که همه اعم از استاندار تا نمایندگان و دیگر مسئولان ایراد می‌گیرند، اما کسی کاری نمی‌کند؟ بنابرین باید بصورت جدی و قاطع نسبت به برخورد با تخلفات زیست محیطی و دیگر تخلفات این معدن برخورد قاطعانه ای صورت بگیرد.
 
انتهای پیام/
 
حفظ محیط زیست اصل حاکم بر همه حوزه هاست/ بطور قاطع با تخلفات معدن طلای اندریان برخورد شود محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  علی   3 سالها پیش  

گزارش خوب و امیدوارکننده بود
پژوهشیار