بیگی در دانشگاه تبریز مطرح کرد؛

مستندات تخلفات محیط زیست را در اختیار دستگاه قضایی قرار دادیم/ فاجعه زیست محیطی تمام عیار در معدن طلای اندریان

1399/11/09 - 00:23 - کد خبر: 36777 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: مستندات کافی و متقن نشان از یک فاجعه زیست محیطی تمام عیار در معدن طلای اندریان دارد.

به گزارش خبرنگار نصر، احمد علیرضا بیگی، امروز در نشستی با عنوان "محیط زیست آذربایجان شرقی، چالش ها و فرصت ها" که در همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز ترتیب یافته بود، با تقدیر از ابتکار عمل جامعه اسلامی دانشجویان، بحث مطالبه گری دانشجویان امری مبارک و موثر دانست و با بیان اینکه موضوع حفاظت محیط زیست به دلیل نقش آن در حیات بشر، یک بحث اولویت دار و راهبردی است، اظهار کرد: موضوع اشتغال، سرمایه‌گذاری و توسعه برای پاسخگویی به نیازهای جامعه امری اجتناب ناپذیر است، البته این موضوع تهدیدهایی هم برای محیط زیست بشر دارد، از این رو باید برنامه‌ها، ضمانت های قانونی و نرم افزارهایی برای پایش این اقدامات پیش بینی شده است.
 
وی ادامه داد: ضامن ها و نرم افزارهای قانونی ابزار کار سازمان ها و دستگاه های ذی ربط هستند و یکی از آن ها قانون هوای پاک است که با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست باید اجرا شود. این دستگاه نظارتی بر اساس این قانون اختیارات متقن و کافی دارد، لیکن در مقام اجرا با مشکلاتی مواجهیم.
 
پیگرد قضایی مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان
بیگی ادامه داد: متاسفانه چهار منبع آلایندگی مهم آب، هوا و خاک در استان وجود دارد که ما بر اساس وظایف ذاتی نظارتی نمایندگان مجلس به این موضوعات ورود دقیقی پیدا کردیم و مستندات تسامح، غفلت و تقصیر مسئولان حفاظت محیط استان را در اختیار مقامات قضایی قرار دادیم با توجه اینکه اتهاماتی به مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان وارد شده بود، تلاش هایی برای سیاسی و جناحی جلوه دادن موضوع برای فرار از پاسخگویی انجام شد و بنده به ناچار مجبور شدم مستندات متقن موجود از تخلفات و تقصیرهایی که وجود داشت را در اختیار دستگاه قضایی قرار دهم.
 
وی گفت: پرونده هم اکنون با توجه به تکمیل گزارش کارشناسی، آماده اقدامات نهایی دستگاه قضایی در خصوص این پرونده هستیم.
 
علامت سوال های آلایندگی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز
بیگی در مورد نصب پایشگرهای آنلاین نصب شده در برخی صنایع استان از جمله پالایشگاه و پتروشیمی تبریز، اظهار داشت: نصب این پایشگرهای آنلاین و خروجی آن ها با علامت سوال هایی مواجه است که کیفیت نصب آن ها به چه صورت بوده است و در حالی که ما جزو بیشترین استان هایی هستیم که تکلیف نصب پایشگرهای آنلاین زیست محیطی را به صنایع شاهد هستیم، اما در عمل نمی بینیم که واحدهای صنعتی آلاینده ای که این تجهیزات در آن ها نصب شده اند، ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی در خروجی خود شوند که به طور نمونه می توان به پتروشیمی و پالایشگاه تبریز و سیمان صوفیان اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر گزارش های مستندی در اختیار داریم مبنی بر اینکه تکالیفی که بر واحدهای صنعتی برای خریدن پایشگرهای آنلاین صورت گرفته سوءاستفاده های مالی اتفاق افتاده است و از سویی دیگر شاهد هستیم واحدهای ذاتاً آلاینده ای مانند پتروشیمی و پالایشگاه تبریز علاوه بر اینکه در لیست واحدهای آلاینده محیط زیست جهت پرداخت جرایم زیست محیطی گنجانده نشده اند، بلکه به عنوان واحدهای سبز معرفی شده اند، یعنی نه تنها برخوردی از بابت آلودگی شدید زیست محیطی این واحدها صورت نگرفته، بلکه تلاش شده است این واحدهای آلاینده با معرفی شدن به عنوان صنایع سبز از مزایایی نیز بهره مند شوند.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما در شرکت سیمان صوفیان هم که آلودگی زیست محیطی آن برای همه عیان است نیز شاهد همین موضوع هستیم و با اینکه پایشگرهای آنلاین در این کارخانه هم نصب شده، اما تا کنون برخورد قانونی با این واحد آلاینده محیط زیست صورت نگرفته است.
 
عدم معرفی صنایع آلاینده برای پرداخت جرایم زیست محیطی
بیگی اظهار کرد: قانون به جهت اینکه برای واحدهای آلاینده هزینه ایجاد کرده و آن ها را مجبور به اصلاح روند خود کند، جرایمی پیش بینی کرده است که پتروشیمی و پالایشگاه تبریز و چندین واحد آلاینده دیگر استان در سال های اخیر در سایه عملکرد سوال برانگیز مسئولان حفاظت محیط زیست از پرداخت این جرایم سنگین معاف شده اند و بحث تضییع حقوق بیت المال در این خصوص توسط دستگاه قضایی پیگیری می شود.
 
وی سوال کرد: چگونه است که واحدهای آلاینده پتروشیمی و پالایشگاه تبریز ملزم شده اند 32 دستگاه سیستم پایش آنلاین آلایندگی خریداری کنند، اما تنها 7 دستگاه از آن ها نصب شده و همین ها هم در فلرهای فرعی نصب شده اند که آلایندگی خاصی ندارند؟ و چطور است که در سیمان صوفیان با اینکه آلایندگی آن برای همه مردم محرز است تا کنون هیچ اقدام قانونی برای برخورد با این وضعیت انجام نشده است؟
 
با وجود مستندات کافی کسی زیر بار آلایندگی کاوه سودا نمی رفت
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مورد آلایندگی زیست محیطی کارخانه صنایع شیمیایی کاوه سودا در مراغه نیز گفت: پذیرش این واقعیت از سوی مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست که کارخانه کاوه سودا منابع آب و خاک مراغه را آلوده کرده است، حائز اهمیت است. ما این واقعیت را از دو سال پیش با استناد به مستندات اداره آزمایشگاه های خود حفاظت محیط زیست استان اعلام کردیم، اما کسی از مسئولان این اداره کل زیر بار نمی رفت! که ما ناچار شدیم موضوع را در مجمع نمایندگان استان پیگیری کنیم و دست آخر هم دانشگاه تبریز به عنوان یک مرجع داور آن هم با تاخیر بیش از یک ساله آلایندگی این کارخانه را اعلام کرد.
 
بیگی افزود: مدیرکل محترم حفاظت محیط زیست استان در صحبت های خود بر آلایندگی کاوه سودا تاکید می کند، اما انتظار این است که در مورد این تخلفات برخوردی جدی صورت بگیرد و کسانی که مسبب این جنایت بودند و با اظهارات ظاهراً کارشناسانه لیکن با هدف پنهان کاری تخلفات صورت گرفته، سعی کردند اصل موضوع را لاپوشانی کردند مورد پیگرد قرار گیرند. در واقع آقای عباس نژاد باید توضیح دهند درباره برخورد و پیگرد قانونی مدیران متخلف این دستگاه نظارتی چه برنامه ای دارند؟
 
فاجعه زیست محیطی تمام عیار در معدن طلای اندریان
وی در مورد بحران زیست محیطی معدن طلای اندریان نیز گفت: مستنداتی در اختیار داریم که نشان می دهد هیپ های این معدن در شرایط کاملا ناپایدار و غیر استاندارد و در برف و سرمای زمستان احداث شده اند، در حالی که عنوان می شود این هیپ ها استاندارد ساخته شده اند، اما تا کنون شاهد چندین شکست و نشت ماده سمی سیانور از این هیپ ها به آب و خاک منطقه بوده ایم.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان نظارت های کافی و درست را در روند فعالیت این معدن نداشته است و امروز فاجعه زیست محیطی که در این معدن در جریان است حکایت از این واقعیت تلخ دارد.
 
بیگی افزود: نشت سیانور بارها در این معدن اتفاق افتاده است و برخوردهای قانونی لازم و بازدارنده با این فاجعه زیست محیطی انجام نگرفته است و متاسفانه در این بین شاهد بودیم که استاندار محترم هم مصاحبه کرده و گفته است که فعالیت این معدن هیچ مشکلی ندارد و اگر باشد با آن برخورد می کنیم! نهایتاً این روند موجب شد ما مستنداتی از آلایندگی خطرناک آب های منطقه به سیانور را منتشر کنیم که نشان می داد نمونه هایی که از روان آب های پیرامون این معدن چندین برابر حد مجاز آلوده به سم سیانور هستند.
 
وی در ادامه جزئیات بیشتری را از نمونه برداری های اخیر از آب ها و چاه های پیزومتری اطراف معدن طلای اندریان قرائت کرد و گفت: مستندات کافی و متقن نشان از یک فاجعه زیست محیطی تمام عیار در معدن طلای اندریان دارد که متاسفانه واکنش های مسئولان ذی ربط را در این رابطه شاهد بودیم که عنوان می کردند تلف شدن احشام روستائیان منطقه در یک سناریوی طراحی شده بوده است و این موجب تاسف عمیق ماست.
 
مستندات کافی را در اختیار دستگاه قضایی قرار دادیم
این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: البته ما مستندات کافی و مستدل در این خصوص را در اختیار مرجع محترم قضایی قرار داده ایم که برای صدور رای نهایی کافی و وافی است و می تواند همه آن چیز را که درباره فاجعه زیست محیطی معدن طلای اندریان بیان کردم به خوبی اثبات کند.
 
بیگی گفت: باز باید از این جهت خوشحال باشیم که پس از قریب به سه سال پافشاری روی مسائل محیط زیست آذربایجان شرقی و با معرفی فردی که موجب این تقصیر و قصور حفاظت محیط زیست استان در برخورد با آلاینده های زیست محیطی شده به دستگاه قضایی، تازه دو سه هفته اخیر شاهد برکناری وی از مسئولیت خود در مدیرکلی حفاظت محیط زیست استان بودیم و انتظار از آقای عباس نژاد با توجه اظهارات امیدوار کننده ای که امروز در این نشست داشتند، این است که در انجام وظیفه خود به ویژه تحت تعقیب قرار دادن افرادی که موجب این فجایع شدند کوشا باشند.
 
انتهای پیام/
مستندات تخلفات محیط زیست را در اختیار دستگاه قضایی قرار دادیم/ فاجعه زیست محیطی تمام عیار در معدن طلای اندریان محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار