پیش همایش «شیخ شهید محمدخیابانی » در دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۰ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۸ کد : ۱۳۱۸۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۷۳


پیش همایش دانشجویی “شیخ شهید محمد خیابانی، مصلح بصیر و استکبارستیز” با حضور جمعی از اساتید و کارشناسان و همچنین تعدادی از دانشجویان ایرانی و خارجی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از جمله سخنرانان این همایش بود که شیخ محمد خیابانی، را فرد بصیری عنوان کرد که در دوره خود، نه سکوت کرد و نه از راهش منحرف شد، گفت: استاد حکیمی در کتاب بیدارگران اقالیم قبله فصلی را با نام  عقل بیدار  به شیخ محمد خیابانی اختصاص داده، که به عقیده او شیخ شهید محمد خیابانی، نماد انسان متفکر، بیدار و بیدارگر، بصیر و مصلح بود که در حوزه اجتماعی و سیاسی، شخصیت برجسته‌ای داشت.
مسئول ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه شیخ شهید محمد خیابانی به عنوان یک فرد مصلح در دوره کوتاه شش ماهه اداره ایالت آذربایجان، شروع به گسترش مدارس و به خصوص رواج مدارس دخترانه کرد، یادآور شد: شیخ شهید محمد خیابانی معتقد بود که حجاب و ارزش‌های دینی بایستی در این مدارس رعایت شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، همچنین با اشاره به وقوع سه جریان سلطه انگلیسی‌ها، روس‌ها و طمع دولت عثمانی به آذربایجان، گفت: محمد خیابانی با هر سه این سلطه‌ها مبارزه کرد و در زمانی هم که انگلیسی‌ها و روس‌ها، ایران را به دو قسمت میان خود تقسیم کرده بودند و با امضای قرارداد ننگین و استعماری ۱۹۱۹ موسوم به قرارداد وثوق الدوله، در پی نفوذ بیشتر در ایران بودند، به مبارزه علیه این استعمار برخاست.
بر پایه همین گزارش؛ قاسم تبریزی مورخ و نویسنده، دکتر جلال شیری و دکتر رجب ایزدی از اساتید دانشگاه تبریز از دیگر سخنرانان این همایش بودند که هر در سخنان جداگانه با اشاره به ویژگی های ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی آن تاکید کردند که شیخ شهید محمد خیابانی عالم مجاهد و مبارز بود که در عصر خویش علیه استعمار و استبداد قیام کرد.
حجت محمدی مسئول کمیته دانشجویی ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی نیز در این ارتباط گفت: نظر به بعد بین المللی همایش و شخصیت فراملی شیخ شهید این پیش همایش با حضور تعدادی از اساتید تاریخ و علوم سیاسی و جمعی از دانشجویان داخلی و خارجی با رعایت پروتکل های بهداشتی در دانشگاه تبریز برگزار شد که در این پیش همایش سخنرانان برنامه درخصوص استکبارستیزی که دغدغه همه آزادی خواهان جهان است، به ارائه مطالب خود پرداختند.
بر اساس این گزارش؛ همایش بین‌المللی بزرگداشت شیخ شهید محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی آن عالم مجاهد در ۴ محور شرح احوال و زندگی شیخ محمد خیابانی، بعد سیاسی و مبارزاتی، مبانی فکری و شعائر دینی در قیام شیخ و بعد فرهنگی و اجتماعی شخصیت وی، اواخر سال‌جاری و به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت آن مبارز استکبار ستیز در تبریز و تهران برگزار خواهد شد.
یادآور می شود: شیخ شهید محمد خیابانی (۱۳۳۸-۱۲۹۷ ق) عالم و مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که در سال ۱۲۹۹ شمسی در راه مبارزه با استبداد و استعمار، توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.


لینک دانلود فایل

( ۳ )

نظر شما :