سی‌امین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور با محوریت « بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها» برگزار شد

۰۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۳ کد : ۱۳۱۱۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۱۸

سی‌امین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه تبریز و با محوریت « بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها» با حضور رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، در این جلسه که با حضور رؤسای ۱۳ دانشگاه بزرگ از جمله دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز  برگزار شد، درخصوص بودجه سال 1400 دانشگاه‌های بزرگ کشور و کسری بودجه سال جاری، تشکیل کارگروه‌های سیاستگـذاری علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه و موضوع مدیریت استانی آموزش عالی و دانشگاه‌های معین و همچنین امور جاری دانشگاه‌ها بحث و تبادل نظر شد.

در این اجلاس ابتدا شرکت کنندگان، با قدردانی از زحمات دولت تدبیر و امید به ویژه در شرایط تحریم های ظالمانه و جنگ نابرابر اقتصادی در حسن اداره کشور، به نقد علمی و منصفانه بودجه سال ۱۴۰۰ تاکید داشتند.

 1- روسای شرکت کننده، بررسی بودجه دانشگاه‌ها در سال 1400 را مهم‌ترین دستورجلسه خود قرار دادند و با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پژوهش و فناوری و تولید علم باید با توجه به نیاز جامعه باشد، به تبیین و تطبیق کلیات بودجه دانشگاه ها با تاکیدات معظم له پرداختند.

بر اساس همین گزارش، دانشگاهها در راستای اهمیت دانش و فناوری و در تولید علم رتبه ۱۵ دنیا و اول منطقه را کسب کرده اند و علی رغم شیوع  ویروس کرونا خدمات ارزنده ای در ارتباط با تولید مواد ضد عفونی کننده، تولید ماسک و ملزومات مرتبط در ارائه خدمات به مردم پیشگام بوده اند.

حاضران در جلسه تاکید داشتند که با وجود این خدمات و با توجه به نقش پررنگ دانشگاه ها و اهمیت حوزه علم و پژوهش متاسفانه، توجه خاصی به این حوزه نشده و بودجه متناسب با جایگاه علم و پژوهش به مراکز دانشگاهی اختصاص نیافته است. از این رو  روسای دانشگاه ها نگران نخبگان کشور و به ویژه نخبگان جوان هستند. این نخبگان از نظر معیشت و مسکن مشکلاتی دارند که بایستی در تدوین و تنظیم بودجه، تمهیداتی برای حل این مشکلات اندیشیده شود.

با این وجود در حال حاضر وضعیت بودجه همه دانشگاه‌ها مشخص است، با توجه به بودجه پیش‌بینی شده برای دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه های بزرگ اعداد کسری بودجه بسیار زیاد است.

2- موضوع با اهمیت همسان سازی حقوق همکاران در وزارت علوم با  وزارت بهداشت از دیگر موضوع های مورد بحث بود که در مجلس مطرح و این چنین تصمیم گیری شده که برای تأمین این بودجه و هر گونه افزایش باید از محل صرفه جویی و درآمدها های اختصاصی هزینه شود که با عنایت به اینکه دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه های بزرگ هر کدم بدهی بالایی دارند بنابراین عملا در این بخش بودجه ای وجود نخواهد داشت. لذا باید در کمسیون مجلس، محل صرفه جویی حذف شود و سازمان برنامه و بودجه کشور منابع مالی را قبول کند.

۴- در این نشست از افزایش حقوق کارمندان دانشگاه ها استقبال و بر آن تاکید داشتند.  با این وجود بایستی در این خصوص اولا سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درصد یکسان افزایش و تفسیر روشنی  از آن اعلام کنند، ثانیا با توجه به بدهی ها وکسری بودجه دانشگاه ها امکان پرداخت از محل صرفه جویی وجود ندارد و ضروری است سازمان برنامه و بودجه منابع مالی افزایش را  مشخص کند.

۵- برای تامین مسکن همکاران  و به ویژه نخبگان جوان نیز تاکید شد. دولت و مجلس محترم تمهیداتی چون زمین با تسهیلات وام فراهم کنند تا عزیزان نسبت به صاحب خانه شدن امیدوار شوند.

۶- گشایش صندوق پژوهش و فناوری و پشتیبانی از پایان نامه ها و رساله ها توسط صندوق از دیگر موضوع های مورد بحث این نشست بود که تاکید شد دانشگاه‌ها از منابع بانکی و امثال آن، تسهیلات فاینانس تا سقف یک میلیارد دلار برای تجهیز آزمایشگاه‌ها برخوردار شوند.

۸- موضوع تغذیه و مسکن دانشجویان از دیگر دغدغه‌های روسای دانشگاه های بزرگ بود. یکی از مشکلاتی که در رابطه با بودجه دانشگاه ها مطرح است، هزینه‌های زیاد بابت تهیه خوابگاه و تغذیه برای دانشجویان است. ضروری است دولت بار هزینه مسکن و تغذیه را از عهده دانشگاه‌ها بردارد و در قالب تسهیلات و یا هر زمینه دیگری این هزینه‌ها را تأمین کند.

این گزارش حاکی است در سی‌امین اجـلاس روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، روسای دانشگاه‌های صنعتی شریف، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، خواجه نصیر طوسی، علم و صنعت، اصفهان، امیرکبیر، تبریز، فردوسی مشهد، شیراز و صنعتی اصفهان حضور داشتند.


( ۱ )

نظر شما :