اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

امکان جایگزینی کک پیرولیزی با کک نفتی در صنایع فولاد و ریخته‌گری

بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات پژوهشگران دانشگاه تبریز، جایگزینی کک پیرولیزی حاصل از صنایع الفین با کک نفتی در صنایع فولاد و ریخته‌گری، عدم نیاز به واردات کک نفتی، صرفه‌جوئی کلان اقتصادی، رفع اثر تحریم‌ها ممکن می‌شود.

امکان جایگزینی کک پیرولیزی با کک نفتی در صنایع فولاد و ریخته‌گری

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن اقدسی‌نیا، مسوول تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز ضمن اعلام انجام تحقیقات گسترده در زمینه امکان استفاده از کک پیرولیزی به‌جای کک نفتی در صنایع فولاد اظهار داشت: بر اساس نتایج این مطالعات علاوه بر مشکل بازاریابی شرکت‌های پتروشیمی در زمینه فروش کک پیرولیزی می‌توان مشکل شرکت‌های ریخته‌گری را از نظر صرفه‌جوئی اقتصادی واردات کک نفتی و رفع اثر تحریم‌ها را حل نمود.

دانشیار دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز، انجام مطالعات امکان‌سنجی بهینه‌سازی برخی از ضایعات صنایع پتروشیمی و تبدیل آنها به محصولات دارای ارزش افزوده بالا و استفاده در صنایع دیگر را از توانمندی‌های مهم این محققان این دانشکده برشمرد و افزود: یکی از توانمندی‌های تیم تحقیقاتی امکان‌سنجی است چنانچه به‌عنوان نمونه به‌دلیل رسالت علمی و علاقمند بودن به کاربردی نمودن تحقیقات علمی پروژه امکان‌سنجی تبدیل کک پیرولیزی حاصل از تبدیل اتان به اتیلن و رسوب جامانده از آن در کوره‌های الفین به کک نفتی و یا تبدیل به کربن فعال یا جاذب‌های کربنی در قالب پروژه داخلی دانشگاه پیگیری کردیم.

مسوول تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز با اشاره به برخی از فعالیت‌های علمی در زمینه امکان تبدیل کک پیرولیزی به مواد دارای کاربرد و ارزش افزوده، یادآور شد: در ادامه مطالعات امکان‌سنجی نزدیک به 10 مورد کاربرد استفاده از کک را شناسایی و با آنالیزهای مختلف ارزیابی کردیم تا مناسب‌ترین را برای انطباق با این کک انتخاب کنیم.

اقدسی‌نیا گفت: با توجه به مطالعاتی که ما دو سال قبل در زمینه  کک نفتی یا پترولیوم کک (Petroleum Coke) داشتیم که در کشورمان این کک‌های نفتی با میزان مصرف بالا در صنایع ریخته‌گری و فولاد و چدن کاربرد دارد و به‌دلیل عدم تولید داخلی و واردات آن هزینه مالی زیادی بر شرکت‌ها تحمیل می‌کند و ما با تجمیع مطالعات قبلی و ابتکار توانستیم امکان جایگزینی کک پیرولیزی حاصل از صنایع الفین را به‌عنوان جایگزین کک نفتی را بررسی کردیم و طی مذاکره با شرکت‌های ریخته‌گری در تبریز، نمونه‌هایی ازکک پیرولیزی حاصل از صنایع الفین شرکت های پتروشیمی را به‌جای کک نفتی وارداتی استفاده نمودیم و در تست‌های مرتبط موفق شدیم نتایج بسیار مثبت و کاربردی به‌دست آوریم.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه در شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ماهانه دویست تن کک نفتی وارداتی مصرف می‌شود که با توجه به تحریم‌ها و قیمت کلان با مشکلات عدیده روبه‌ رو است بعد از تست اولیه ابتکار ما اعلام نمودند می‌توان این کک را بعنوان کک درجه دوم جایگزین نمود.

 مسوول تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز، اضافه کرد: با استفاده از این ابتکار ما علاوه بر مشکل بازاریابی شرکت‌های پتروشیمی در زمینه فروش کک پیرولیزی می‌توان مشکل شرکت‌های ریخته‌گری را از نظر صرفه‌جویی اقتصادی واردات کک نفتی و رفع اثر تحریم‌ها یاری نمود و ما آماده همکاری با صنایع و شرکت‌های صنعتی و پتروشیمی برای برقراری این مبادلات هستیم.

اقدسی‌نیا ادامه داد: همچنین در حال انجام آزمایش در مقیاس‌های وسیع هستیم تا بتوانیم این کک را تبدیل به کربن فعال یا جاذب‌های کربنی که ارزش افزوده زیادی دارند نموده و ارزش افزوده آنها را حداقل به سی برابر افزایش دهیم.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول