رونمائی از درگاه جامع شهدای دانشجو و افتتاحیه سومین کنگره ملی شهدای دانشجو

۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۲۶۳۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۱۳

 

همزمان با هفته دفاع مقدس رونمائی از درگاه جامع شهدای دانشجو و افتتاحیه سومین کنگره ملی شهدای دانشجو با حضور وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان بسیج دانشجوئی و روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور بصورت الکترونیکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز آئین رونمایی از درگاه جامع شهدای دانشجو و آغاز بکار کنگره ملی شهدای دانشجو با حضور و سخنرانی دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سردار سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در سالن شهدای جهاد علمی و حضور روسای دانشگاههای هر استان در دبیرخانه استانی کنگره برگزار گردید دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گرامیداشت یاد شهداء و انتقال میراث گرانقدر شهیدان به نسلهای آینده را ضروری و جزء وظایف دانست و افزود: یکی از گنجینه های گرانقدر فرهنگی ما مجموعه دستاوردهای دوران دفاع مقدس میباشد و هدف ما این است که نسل جوان و دانشجو را با این گنجینه های فرهنگی کشور آشنا کنیم.

دکتر غلامی ضمن تجلیل از اشتیاق و تلاش جوانان و دانشجویان امروزی به پیشبرد اهداف و آرمانهای انقلاب همانند جوانان دوران دفاع مقدس افزود: این نشانگر آمادگی نسل فعلی برای تحویل گرفتن این میراث و پاسداشت آن و انتقال آن به نسلهای آینده است.

 در ادامه این آیین، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رشادتهای رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس بالاخص شهدای دانشجو و تقدیر از متولیان راه اندازی پرتال شهدای دانشجوافزود: گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو ذخیره بسیار مهمی برای عرصه پژوهش و تولیدات فرهنگی استکه بوسیله آن تجربه ایثار و فداکاری و تلاش و دوراندیشی رزمندگان و شهداء دوران دفاع مقدس را به نسل جوان و نسل دانشگاهی معرفی نمائیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف یکی از تاثیرگذارترین کارها در فضای دانشگاه را پاسداشت شهدا و کنگره ملی شهدا و راهیان نور و راهپیمایی اربعین دانست و افزود برنامه‌هایی تدارک دیده شده که با توجه به عدم برگزاری جایگزین راهپیمایی اربعین دانشجویی به دلیل کرونا جایگزین آن شود.

سردار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آیین رونمایی از گنجینه اطلاعات شهدای دانشجوضمن اشاره به نقش بی بدیل و پیوند دیرینه دانشجویان با انقلاب اسلامی از سال 1332 تاکنون افزود: دانشجویان از قشرهای نقش‌آفرین در شکل‌گیری انقلاب و نظام اسلامی، دوران دفاع مقدس وپس از دفاع مقدس بودند و این افتخار بزرگی برای اساتید است که تربیت چنین نسلی را برعهده داشتند وما شاهد حضور پررنگ و اثربخش و راهبردی دانشجویان در نقاط عطف انقلاب بوده‌ایم و حضور این عزیزان موجب قوام نظام بوده و یکی از اقدامات خوب در دانشگاه‌ها تشکیل بسیج دانشجویی به فرمان امام خمینی (ره) بود.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن درخواست از وزارت علوم برای حمایت بیشتر از بسیج دانشجویی به برخی از افتخار آفرینی ها و زحمات بسیجیان در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: تربیت نیروی انسانی انقلابی، تولید علم، ایجاد فضای انتقادی و امیدبخشی در دانشگاه‌ها یکی از ماموریت‌های بسیج دانشجویی است و. در چالش کرونا تعداد ۷ هزار و ۳۰۰ ایده برای حل چالش کرونا از سوی بسیجیان جمع‌آوری شد که قابل تقدیر است.

محمدجواد نیک‌روش رئیس سازمان بسیج دانشجوی در آیین رونمایی از گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو ضمن توضیح اجمالی در خصوص ضمن بیان برخی از افعالیتهای صورت گرفته برای پاسداشت یاد و خاطره شهداء افزود: بالغ بر یک هزار و ۱۲۰۰ یادواره دانشجو در سطح کشور تاکنون برگزار شده و در کنار آن تولیدات فاخر فرهنگی توسط دانشجویان انجام شده است. کار گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو از سال ۹۰ آغاز شده است و این گنجینه از تحریف دفاع مقدس جلوگیری می‌کند‌.

رئیس سازمان بسیج دانشجوی کشور بیان کرد: در این گنجینه وصیت‌نامه‌ها و زندگینامه و اطلاعات تعداد 4000 شهید دانشجو در قرار گرفته است. که برای گردآوری اطلاعات آن از گوشه و کنار کشور بیش از هزار نفر دانشجوی بسیجی تحقیقات میدانی انجام داده اند.

تقدیر و تجلیل از دو خانواده دانشجوی شهید و تقدیر از خادمان شهداء، رونمائی از درگاه جامع شهدای دانشجو و آغاز رسمی سومین کنگره شهدای دانشجو همزمان در سراسر کشور از دیگر برنامه های این آئین بود.

در ادامه آئین جلسه استانی سومین کنگره شهدای دانشجو با حضور روسای دانشگاهها و معاونین فرهنگی و اجتماعی مراکز آموزشی استان آذربایجانشرقی و رئیس سازمان بسیج دانشجوئی استان و مسئولین بسیج دانشجوئی دانشگاههای استان در تالار علامه جعفری دانشگاه تبریز برگزار گردید.

در این مراسم دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز و رئیس ستاد سومین کنگره شهدای دانشجو در استان آذربایجانشرقی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس از نقش موثر دانشجویان در دوران دفاع مقدس تجلیل نمود و افزود: دانشجویان با حضور در عرصه های مختلف پزشکی، مهندسی رزمی، ساخت ادوات نظامی و حضور در رده های مختلف فرماندهی در جنگ هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در هشت سال دفاع مقدس حماسه آفرینی نمودند.

رئیس ستاد سومین کنگره شهدای دانشجو در استان آذربایجانشرقی با اشاره به ورود دانشگاههای به بخش صنعت دفاعی کشورافزود: در سال 1365 دانشجویان در کارگاه دانشکده فنی دانشگاه تبریز نقطه عطفی را درتاریخ خودکفائی تجهیزات نظامی رقم زدند و روزها در کلاس درس حضور یافته و شبها با همکاری صنایع خودکفائی در کارگاه دانشکده فنی به تولید و ساخت خمپاره وپرداختند و خداوند ثمره صداقت شهدای دانشکده فنی را به آنان بخشیدو طی حمله ددمنشانه دشمن به شهادت رسیدند.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه دانشگاهها بعنوان محل بروز ایده های جدید است افزود: همچنانکه دردوران جنگ دانشگاهها پیشتاز بودند امروز نیزلازم است با استفاده از تفکر دانشگاهیان در مقابله با جنگ نرم و در راستای اهداف انقلاب و آرمانهای شهداء گام برداریم و حفظ وحدت کلمه، استفاده از توانمندی همه نیروهای معتقد به نظام راهگشای حل مشکلات میباشد.

در ادامه جلسه استانی سومین کنگره شهدای دانشجو، سردار سرتیپ دوم پاسدار اصغر عباسقلی‌زاده مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی ضمن تجلیل از نقش بی بدیل دانشگاهیان و دانشجویان در همه مراحل انقلاب اسلامی افزود: ابتکارات و رشادتهای دانشگاهیان دردوران جنگ یکی از عوامل مهم پیروزی بود وپیشرفتهای کنونی کشور در عرصه علم و فناوری مرهون زحمات دانشگایان است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی بر ضرورت انتقال فرهنگ دوران دفاع مقدس به نسل امروزی تاکید کرد وافزود: انتقال روحیه و فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت در برابر دشمن موجب معرفت صحیح به دفاع مقدس می شود و در این راستا در سال 1400 کنگره 10 هزار شهید استان برگزار خواهدشد.

 


( ۲ )

نظر شما :