تشریح خلاصه فعالیت تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز در خصوص کاهش ریسک فعالیت های معدنی شرکت زرین داغ آستارکان

۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۱ کد : ۱۲۵۱۳ اخبار
تعداد بازدید:۴۲۴۱

 

 نظر به دغدغه مندی مردم و فعالان عرصه حفاظت از محیط زیست، دانشگاه تبریز در موضوع پایش زیست محیطی و نظارت بر فعالیت های اجرایی این کارخانه ورود پیدا کرده و نظارت دایم بر فعالیت این واحد دارد به طوریکه علاوه بر بازدیدهای هفتگی (بعضاً سه روز در هفته) توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز به همراه کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست استان، ناظر مقیم دانشگاه تبریز به صورت شبانه روزی بر فعالیت های اجرایی کارخانه نظارت دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، بر اساس پایش های انجام گرفته، به جز فروردین ماه سال 1399 که نشتی تحت تأثیر فرایندهای غیر معمول کارخانه اتفاق افتاده بود و دلیل آن توسط ارگان های ذی صلاح در حال بررسی می باشد، تا شهریور ماه سال 1399 آلودگی آب، خاک و هوا که حاصل فعالیت های این شرکت باشد در محدوده مشاهده نشده است.

با این وجود به دلیل پتانسیل بالای ایجاد آلودگی فعالیت های معدنی، پایش های زیست محیطی توسط سه مرجع سازمان محیط زیست استان، آزمایشگاه معتمد محیط زیست و دانشگاه تبریز در حال انجام است و ادامه خواهد داشت تا در هر مرحله ای که آلایندگی در اثر فعالیتهای این شرکت ایجاد شد، اقدامات مقتضی انجام گیرد.

 از طرفی دانشگاه تبریز بر اساس وظیفه و فریضه ذاتی خود در صورت مشاهده هر گونه آلایندگی در این واحد یا واحدهای صنعتی و معدنی دیگر مماشاتی در این خصوص نداشته و نخواهد داشت و حفاظت از محیط زیست استان یکی از اهداف اصلی پروژه های پژوهشی، نظارتی و اجرایی این دانشگاه می باشد.

بر اساس مشکل بوجود آمده در فروردین ماه سال جاری با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست استان کلیه هیپ های فعال قبلی (5 مورد) به طور دائم از چرخه تولید خارج شد و تثبیت و احیاء این هیپ ها بر اساس استانداردهای جهانی در حال طراحی و اجرا می باشد. همچنین شبکه پایش جدیدی در حال اجرا است که در حین حفاری این پیزومترها تمام آزمایشات ژئوتکنیکی انجام می شود.

ناگفته نماند هیپ شش، تنها هیپ فعال در محدوده کارخانه است که شروع فعالیت آن مربوط به سال 1399 می باشد. ژئوممبران استفاده شده در آن از نوع پیشرفته ترین ژئوممبران های موجود (ایزوبنت) می باشد که تأییدیه آزمایشگاه معتبر SGS کشور سوئیس را دارد.

علاوه براین، پایش آنلاین (دیتالاگر) نیز در یکی از پیزومترها استقرار پیدا کرده است که به صورت خودکار تغییرات سطح آب زیرزمینی را به نماینده تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز و همکاران سازمان حفاظت از محیط زیست استان و مدیران شرکت، ارسال می کند. از سویی تمام آزمایشات ژئوتکنیکی مورد نیاز استخر ها (برجا و نابرجا) انجام و گزارشات آن ارائه گردیده است.

در نهایت ذکر این نکته ضروریست که تمامی فعالیت های تحقیقاتی تیم دانشگاه تبریز در منطقه بر اساس یافته های علمی، نتایج آنالیزهای دقیق و منطبق بر استاندارهای جهانی بوده و پایش ماهانه خود را در کنار تیم های پایش دیگر ادامه خواهد داد و در صورت بروز هر گونه آلایندگی در فعالیت های شرکت همچون قبل در اسرع وقت اطلاع رسانی و اقدامات مقتضی را انجام خواهد داد

همچنین، این تیم آمادگی دارد در یک فضای علمی - عقلانی و به دور از غوغاسالاری و التهابات ژورنالیستی، در جهت تبیین موضوع، اقناع افکار عمومی و پاسخگویی به مصاحبه ها و اظهارنظرهای غیر دقیق و غیرعلمی قدم بردارد. بی تردید، وارد نمودن  اتهامات بی اساس به بزرگترین مرجع علمی شمالغرب کشور توسط برخی مسئولین منطقه ای و استانی بدون مراجعه به یافته های علمی، اقدامی ناپسند بوده و حق دانشگاه تبریز در پیگیری حقوقی این موارد محفوظ می باشد.  

 


( ۱ )

نظر شما :