برپایی بیش از ۲۳۰ جلسه  از طریق سامانه اختصاصی ویدئو کنفرانس دانشگاه تبریز/ سامانه اختصاصی به نشانی Meeting.tabrizu.ac.ir

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۲۴۲۰ اخبار
تعداد بازدید:۳۶۵۶

 

با شیوع ویروس کرونا برگزاری جلسات به صورت ویدئو کنفرانس در دانشگاه تبریز از 168 جلسه در عرض یک ماه، به 233 نشست از طریق سامانه اختصاصی ویدئو کنفرانس این دانشگاه رسیده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، محمد کوهی کارشناس IT و ویدئو کنفرانس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا برگزاری جلسات به صورت ویدئو کنفرانس به اوج خود رسیده است، گفت: با شیوع ویروس کرونا برگزاری جلسات به صورت ویدئو کنفرانس در دانشگاه تبریز از 168 جلسه در عرض یک ماه به 233 نشست از طریق سامانه اختصاصی ویدئو کنفرانس و دیگر سامانه های مربوطه این دانشگاه رسیده است.

به گفته وی از بارزترین جلسات برگزار شده با سامانه ویدئو کنفرانس دانشگاه تبریز می توان به نشست هیئت امنا دانشگاه تبریزبا حضور وزیر علوم، کمسیون دائمی دانشگاه تبریز، کنفرانس ملی سوخت و احتراق ایران با 27 نشست علمی در طی دو روز، ، جلسه کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان آذربایجانشرقی، جلسه انتخابات دبیر مدیران فناوری اطلاعات دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی منطقه  3 کشور و چندین جلسات دفاع دکترا و سمینارهای ملی و بین المللی اشاره کرد و چندین کنفرانس و سمینار ملی و بین المللی نیز برنامه ریزی شده است که در طی دو هفته آینده برگزارخواهند شد.

این کارشناس در ادامه با تاکید بر اینکه برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس با بهترین کیفیت، مستلزم بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری و ارتباطی است، تصریح کرد: در بحث سخت افزاری، تمامی امکانات و ابزارهای مورد نیاز از قبیل نوت بوکهای اختصاصی، دوربین، میکروفن و کابلهای متنوع مورد نیاز با بهترین کیفیت از طرف مرکز فناوری اطلاعات تهیه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث نرم افزاری هم اخیرا به سفارش معاونت پژوهشی دانشگاه و مرکز فناوری اطلاعات اقدام به ارائه و راه اندازی سامانه اختصاصی ویدئو کنفرانس دانشگاه تبریز بنام Cisco Webex به نشانی Meeting.tabrizu.ac.ir صورت گرفته، یادآور شد: قبل از راه اندازی سامانه ویدئو کنفرانس این دانشگاه چندین برنامه و سامانه به طرق مختلف از طرف مرکز فناوری اطلاعات تست گردید که در نهایت سامانه مذکور با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود انتخاب گردید.

به گفته وی امنیت بالا، مصرف کم دیتا،  نیاز به پهنای باند کمتر نسبت به دیگر سامانه های مربوطه، کاربر پسند بودن و کیفیت بالای صوتی و تصویری و مدیریت آسان پنل کاربری و مدیریتی از جمله ویژگی های این سامانه جدید است.

کوهی در بحش دیگر سخنان خود با بیان اینکه سامانه ویدئو کنفرانس دانشگاه تبریز با ظرفیت 50 کاربر همزمان شروع بکار کرد که با تمهیداتی که توسط مرکز فناوری اطلاعات اندیشیده شد، ظرفیت سامانه به 250 کاربر همزمان افزایش پیدا کرده است، گفت: در همین راستا چندین جلسه ای که با سامانه ویدئو کنفرانس جدید دانشگاه تبریز انجام گرفته با استقبال کاربران دانشگاه، دیگر دانشگاه ها و مراکز علمی و وزارت عتف همراه بوده است.

وی اضافه کرد: البته برخی جلسات ویدئو کنفرانس که دانشگاه تبریز به عنوان مهمان در آن شرکت کرده، از طریق برنامه های مختلف و متنوع میزبان جلسات، مانند ویدئو کیک،  شوکا، شاوک، وب روم ، Adobe Connect ، Big Blue Button و غیره به صورت جلسات داخل کشور و بین المللی برگزار شده که به اذعان تمامی مخاطبان سرویس ارائه شده دانشگاه تبریز  برترین کیفیت را داشته است.

کارشناس IT و ویدئو کنفرانس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه در بحث ارتباطی هم با توجه به تمهیداتی که از گذشته در راستای بازنگری و اصلاح اساسی شبکه دانشگاه توسط مرکز فناوری اطلاعات اندیشیده شده و اخیرا به اوج خود رسیده است که موجب افزایش سرعت، دسترس پذیری و اطمینان پذیری و دیگر معیارهای مربوطه شده است، یادآور شد: علاوه بر این اختصاص خط اینترنت جایگزین پشتیبان موجب گردیده که مشکلی در برقراری ارتباط ویدئو کنفرانس ها وجود نداشته و شاهد هیچ گونه قطعی ومشکل در ویدئو کنفرانسها از طرف دانشگاه تبریز نبوده ایم که این امر موجب افزایش کیفیت ویدئو کنفرانس ها و رضابت کاربران، میزبانان و میهمانان شده است.

وی در خاتمه تصریح کرد: برگزاری یک جلسه ویدئو کنفرانس با کیفیت مطلوب نیازمند کار تیمی قوی بویژه در پشت صحنه برای آماده ­سازی بستر های لازم، می­ باشد.


( ۱۴ )

نظر شما :