با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد؛ نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاه ها، مراکز پژوهشی وپارک های علمی و تحقیقاتی

۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۱۹۹۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۹۱

 

نشست دکتر اسحاق چهانگیری معاون اول رئیس جمهور با دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونین وزارت، روسای دانشگاهها مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری جهت برررسی مسائل پیش روی آموزشی در سالن شهدای جهاد علمی بصورت ویبناربرگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز دکتر غلامی وزیر علوم وتحقیقات و فناوری در ابتدای نشست با اشاره به فعالیت دانشگاهها در دهه های اخیر در زمینه تامین نیروی انسانی کشور، فعالیت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، توسعه فناوری و دانشگاههای جامعه محور افزود از اوایل دهه 90 به توسعه فناوری ها سوق پیدا کردیم و از مجموع 47 پارک فناوری کشور 37 پارک ذیل این وزارتخانه قراردارد و 5000 شرکت دانش بنیان با هدف ایجاد اشتغال پایدار در سطح ملی و مبادلات فناوری در سطح ملی و بین المللی فعالیت دارند که نتایج عملکرد درخشان این شرکتها نشان دهنده ظرفیت بالای آنها در حل مشکلات کشورمی باشد.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه دانشگاهها اکنون دررمرحله جامعه محوری هستند افزود مراکز علمی کشور به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور توجه دارند و برون داده های خوبی نیز داده اند و نتایج کامل آنها در سالهای آتی مشهود تر خواهد شد.

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری وجود جمعیت اساتید جوان و متخصص بهمراه دانشجویان مستعد در مقاطع تحصیلات تکمیلی را از نقاط قوت وزارت عتف دانست و افزود ظرفیت بالایی در این وزارتخانه وجود دارد و قطعا" هر درخواست و پیشنهادی که دولت محترم در حوزه فنآوری و تحقیق داشته باشد میتوانند از عهده آن برآیند همچنانکه توانسته اند در سطح بین المللی علی رغم کمبودها موفقیتهای بزرگ به دست آورند.

دکتر غلامی توجه به مهارت دانش آموختگان، اشتغال و کآرآفرینی را از اهداف و دغدغه های این وزارت برشمردافزود: طرح¬های مهمی در این زمینه در حال اجراءاست چنانچه طرح آمایش آموزش عالی که از سال 1394 با استناد به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع شده بود دردوسال اخیر مراحل نهایی برنامه ریزی آن انجام گرفته است و در حال حاضر در مرحله شروع طرح آمایش هستیم که نیازمند همراهی و همکاری ائمه محترم جماعات، استانداران، نمایندگان محترم مجلس و سایر دستگاههای اجرائی هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تبدیل تهدید کرونا به فرصت در وزارت عتف افزود علی رغم محدودیتها و مشکلات توانستیم در زمینه آموزش الکترونیکی و تولید فناوری¬ جلوگیری از شیوع کرونا به دستاوردهای عظیم تاریخی نائل بشویم وانتظار می¬رود دولت محترم با حمایت مالی به تداوم پایدار این موفقیتها کمک نماید.

در ادامه نشست دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از حضور در وزارت علوم و دیدار با روسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی افزود امید، نشاط و دلگرمی به آینده کشور با برنامه های وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ایجاد می شود و بایستی اتفاقات خوب و فعالیت دانشگاهها در گوشه کنار کشوربه همه مردم انعکاس داده شود.

دکتر جهانگیری ضمن تقدیر و تشکر از کارنامه درخشان فعالیت علمی و فناوری اساتید و محققان دردوره کرونا و قبل از آن افزود موفقیت مجموعه وزارت علوم در سطوح ملی و بین المللی قابل تقدیر است.

معاون اول رئیس جمهور پرداختن به توسعه جدی کشور را مهمترین دغدغه دولت برشمرد و افزود توسعه علمی کشور نیازمبرم و اساس پیشرفت در سایر زمینه هاست و نمی توان از آن بسادگی گذشت.

دکتر جهانگیری با استناد به منویات مقام معظم رهبری که «اقتدار علمی کشور مایه اقتدار نظام است» افزود خوشبختانه تحرک علمی در کشور سرعت گرفته و پرچم اقتدار و افتخار تولیدات علمی در کشور برافراشته شده است و ضروری است مسئولین اجرائی دستاوردهای دانشگاه ها را ارج نهاده و جایگاه و پایگاه اصلی این خدمات را تثبیت و پایدار نمایند و با اعتماد به دانشگاه ها بعنوان مغز متفکر کشور برای عبور از تنگناها و مشکلات از دانشگاه چاره جوئی نمایند.

معاون اول رئیس جمهمور ضمن تقدیر از دستاوردهای فناورآنه و پژوهشی وزارت علوم و تحقیقاات و فناوری در دوران کرونا افزود البته نقش اول مقابله با کرونا برعهده کادر درمان و علوم پزشکی بود و زحمات ارزنده کادر درمان و علوم پزشکی در مدیریت بیماری که با ایثار و از جان گذشتگی خود موجب افتخار ملی و بین المللی کشورمان شدند جای بسی افتخار و تقدیر دارد.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه کرونا تهدید بزرگی برای اقتصاد، فرهنگ و سایر ابعاد جامعه بشری است افزود براساس پیش بینی ها رشد اقتصادی کشورها در سال 2020 بعلت کرونا به منفی 7 درصد خواهد رسید، این امر بهمراه تحریم های ناجوانمردانه آمریکا بر اقتصاد ما هم تبعات سوء داشت که لازم است دانشگاهها در زمینه اقتصاد کلان و دوران پسا کرونا راهکارهای علمی ارائه دهند و دستگاه¬های اجرائی نیز با بررسی آنها راهکارها علمی را عملیاتی نمایند.

دکتر جهانگیری با تجلیل از پیشرفتهای وزارت علوم در زمینه آموزش الکترونیکی افزود با تجهیز زیر ساخت های لازم اتفاق بزرگی در این زمینه روی داده است و لازم است در فرصت تابستان ضمن آسیب شناسی و جبران کمبودها برای ترم آینده نیز برنامه ریزی های لازم صورت پذیرد تا در صورت تداوم بحران بتوانیم همه دانشجویان کشور را در سالجاری پوشش دهیم.

 معاون اول رئیس جمهور انجام طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها را کارمهم و ارزنده ای دانست که نتایج آن می تواند راهگشای برنامه ریزان متولیان امور آموزش، توسعه و مدیریت اجرائی کشورقرارگیرد.

دکتر جهانگیری با اشاره به پتانسیل موجود در آموزش الکترونیکی به زبان فارسی برای جذب علاقمندان و دانشجویان از کشورهای دیگرافزود کرونا فرصتی را برای جذب دانشجویان از دیگر کشور ها فراهم نموده و می توان از آن استفاده نمود.

در ادامه نشست دکتر خاکی صدیق معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بیان اهم دستاوردها و فعالیتهای کلان در حوزه آموزش عالی را برشمرد و افزود طی سالهای اخیر طرح های مهمی از قبیل طرح آمایش آموزش عالی، پروژه ملی اقتصاد مقاومتی و ارتقاء 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به تراز بین المللی در حال برنامه ریزی و اجراء است.

دکتر خاکی با بیان گزارش تطبیقی میزان انجام فعالیتهای آموزشی در جهان و ایران در دوران کرونا افزود: از اول اسفند 98 برخورد فعال و تبدیل تهدید کرونا به فرصت آموزش الکترونیکی برنامه اصلی وزارتخانه بود که با ایجاد زیرساختهای فنی، بازنگری در مقررات آموزشی و فرهنگ سازی موفق شدیم در مدت چهار ماه 92 درصددانشجویان را در مقاطع مختلف تحصیلی به شیوه آموزش الکترونیکی پوشش دهیم و الان گفتمان غالب ارتقاء کیفیت آموزش مجازی است.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به گزارشیونسکو در زمینه میزان گسترش آموزش الکترونیکی و فعالیت دانشگاه¬ها در دوران کرونا افزود براساس گزارش یونسکو کشور ایران در این زمینه جزء کشورهای خوب و پیشرفته است وپیشرفتهای کشور در زمینه آموزش الکترونیکی افتخار نظام می باشد و برنامه بعدی ما صیانت از این دستاورد برای سالهای پسا کرونا است.

در ادامه نشست دکتر برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری ضمن گزارش تفصیلی به بیان دستاوردهای مهم، اهداف و برنامه های معاونت پزوهشی در سالهای اخیر پرداخت.

دکتر برومند ضمن اشاره به فعالیت 37 پارک علم و فنآوری در کشور با تحت پوشش قرار دادن 192 مرکز رشد در دانشگاهها افزود: 1700 شرکت دانش بنیان با فعالیت 60 هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهها به دستاوردهای مهم فناوری رسیده اند و دستاوردهای ارزنده آنان در دوران کرونا نشان دهنده این نتایج میباشد.

معاون پژوهشی وزارت علوم ضمن ارائه گزارش برخی از طرح های تدوین یافته در این وزارتخانه خواستار توجه جدی و متمرکز دولت به دانشگاه ها شد و افزود اعتماد به دانشگاه ها موجب برون رفت از مشکلات عدیده کشور می شود.

در ادامه نشست تعدادی از روسای دانشگاهها و پارکهای علم فناوری کشور بعنوان سخنران منتخب به ارائه گزارش فعالیت های خود در سال های اخیر و دوران کرونا پرداخته و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح نمودند.

 


( ۱ )

نظر شما :