دانشگاه تبریز پیشگام در مقابله با شیوع ویروس کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۰۸ - ۱۲:۱۸:۱۵
کد خبر: ۹۹۴۱۴۱
 دانشگاه تبریز پیشگام در مقابله با  شیوع ویروس کرونا
شیوع ویروس کرونا در جهان موجب پدید آمدن چالش های متعدد زیستی،اقتصادی،اجتماعی ،آموزشی،فردی و فرهنگی شده و زندگی اجتماعی و فردی را تحت الشعاع خود قرار داده است و هموطنان عزیزمان نیز در این میان دچار چالشهای متعددی شده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، رسالت اجتماعی و توان علمی دانشگاهیان ایجاب می کند همانند سایر مواقع اضطراری بعنوان طلایه داران علم راهنما و راهگشای سایر اقشار جامعه بوده و با ارائه نکته نظرات ارزنده و ابداع راهکارهای علمی و جدید در حوزه های مختلف مسئولین و مردم را در کاهش عوارض بحران وتبدیل تهدیدهای آن به فرصت یاری کرده و نقشه راه مطمئنی در مدیریت بحران و عبور از عوارض پسا بحران به جامعه ارائه کنند.

درخصوص اقدامات و دستاوردهای دانشگاه تبریز در زمینه مقابله با بحران کرونا گزارشی توسط روابط عمومی دانشگاه تبریز گردآوری شده است که در زیر می آید:

دانشگاه تبریز بعنوان دومین دانشگاه قدیمی ایران همواره با ارائه راهکارهای علمی و منتج از تحقیقات پژوهشی در چالشها و وقایع متعدد سهم عمده ای در ارتباط دانشگاه با جامعه داشته است و در این دوره بحرانی نیز با استناد به رسالت علمی و لزوم ارتباط بیشتر و مفید با جامعه وهمچنین بر اساس منویات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و سخنرانی معظم له در نیمه شعبان و بر اساس تاکیدات مسئولین محترم وزارت عتف و ریاست دانشگاه بر لزوم نقش آفرینی دانشگاهیان در حل مشکلات بحران کرونا و پسا کرونا ، تلاشهایی عالمانه در این زمینه انجام داده تا بتواند ضمن ابداع دستاوردهای درخور نام و شان دانشگاه تبریز و آذربایجان سرافراز گامی در جهت کاهش آلام جامعه و تبدیل تهدیها به فرصتها برداشته باشد.

در این راستا دانشگاه تبریز جهت پیشگیری از شیوع کرونا جلسه هیئت رئیسه دانشگاه در هفته اول اسفند ماه برگزار و ، وظایف هریک از واحدها بر اساس تخصص ورسالت سازمانی آن واحد مشخص و به مسئولین واحدها در سه سطح ( الف. اقدامات تولیدی -فناورانه ب: اقدامات آموزشی-پژوهشی ج: اقدامات پیشگیری )ابلاغ گردید.

اقدامات تولیدی-فناورانه:

الف-در راستای رسالت علمی و تحقیقاتی دانشگاه در حل مشکلات جامعه و ارتباط دانشگاه و جامعه،مسئولیت کلیه پژوهشهای علمی و تحقیقاتی ،ابداع و اختراع ،تولید محصولات مرتبط با پیشگیری از کرونا به معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه محول گردید و در این راستا مرکز رشد و فناوری دانشگاه به همت اساتید و پژوهشگران و همکاری شرکتهای دانش بنیان مستقر در مرکز رشد موفق به انجام امور بشرح ذیل گردیدند:

1- تولید محلول ضدعفونی کننده سطح و اشیاء به میزان بیش از 60هزار لیتر با فرمولاسیون جدید(سازگار با محیط زیست –پایداری بیشتر-قیمت کمتر) با همکاری اساتید و شرکتهای دانش بنیان مستقر درمرکز رشد و فناوری دانشگاه تبریز که علاوه بر رفع نیاز دانشگاه به 30 نهاد ،سازمان و بیمارستان در سطح کشور و استان از جمله مجلس شورای اسلامی نیز توزیع شده است.

2- محلول ضدعفونی‌کننده دست ، به همت و همکاری اساتید دانشکده شیمی و سه شرکت دانش‌بنیان مسقر در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تولیدشده است میزان تولید این محلول به طور متوسط ۳ هزار لیتر در روز است که در صورت نیاز جامعه و تامین مواد اولیه این میزان به ۱۲ هزار لیتر قابل افزایش در تولید خواهد بود.

3-تولید دستگاه تب سنج از راه دور هوشمند قابل نصب در روی دیوار.

4-طراحی و تولید دستگاه اسپری خودکار ضد عفونی کننده با ظرفیت روزانه 50 دستگاه.

5-طراحی و تولید دسگاه مه پاش خانگی (نیمه صنعتی –صنعتی) محلول ضدعفونی کننده سطوح و اشیاء.

اقدامات آموزشی-پژوهشی:

ب- در راستای پیروی از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و همچنین عطف به تاکیدات مقام محترم عالی وزارت و معاونت محترم آموزشی وزارت عتف و نیز مصوبه هیات رئیسه محترم دانشگاه مبنی بر آموزش الکترونیکی وجلوگیری از تعطیلی امور آموزشی دانشگاهها مسئولیت راه اندازی و تجهیز و برگزاری کلاسهای آموزشی دانشگاه به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه محول گردید .

1-تولید محتوای آموزشی همه دروس نظری نیمسال دوم منطبق با برنامه ترمی دانشگاه در سیستم آموزشی سماء و بخش تئوری دروسی که شامل واحد عملی و نظری هست،در کلیه مقاطع تحصیلی ، دانشکده ها،واحدهای اقماری به‌صورت الکترونیکی برای بیش از 6000 واحد درسی.

2--تجهیز و راه اندازی سیستم آموزش الکترونیکی با قابلیت 40 کلاس هم‌زمان با ظرفیت 1000 نفر/ساعت که امکان وصل حداقل چهار هزار نفر کاربر به صورت همزمان را داراست و امکان ذخیره سازی فایل ها بمدت یک ماه مقدور میباشد.

3-فراهم نمودن امکان ثبت نام و استفاده از منزل سامانه تامین منابع علمی با بیش از 90 میلیون رکورد علمی و 54 پایگاه اطلاعاتی ملی و بین المللی برای کلیه اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان .

4-آماده سازی زیر ساختهای برگزاری کنفرانس های مصوب دانشگاه به صورت مجازی(Vertual Confrance )

5-همچنین در کلیه مراحل علی‌رغم تعطیلی واحدهای آموزشی دانشگاه با همکاری مدیریت روابط عمومی دانشگاه ضمن برگزاری جلسات توجیهی ویژه کرشناسان آموزشی و IT دانشکده ها ،اطلاع رسانی مناسب از طریق سایت دانشگاه، اتوماسیون اداری، سامانه پیام کوتاه دانشگاه و همچنین درج خبر در پیام رسانهای مجازی دانشگاه جهت آشنایی و کار با سامانه‌‌، برای همکاران هیات علمی و دانشجویان صورت گرفته است.

اقدامات پیشگیری:

ج- هیئت رئیسه دانشگاه تبریز جهت جلوگیری از شیوع کرونا بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و پروتکلهای ابلاغی وزارت بهداشت، اقدامات پیشگیرانه را به سطوح مختلف تقسیم بندی و به واحدهای مرتبط ارجاع نمود که بر اساس آن معاونت دانشجوئی متولی اقدامات در سطح دانشجویان ، و معاونت پشتیبانی و توسعه منابع انسانی متولی امور مرتبط با کارکنان،فضای فیزیکی مشخص گردیدند و اقدامات ذیل در این واحدها صورت گرفته است.

1-معاونت دانشجوئی دانشگاه به دنبال تخلیه تمامی خوابگاه های دانشجوئی اقدام به پاکسازی و ضد عفونی کردن کلیه اماکن عمومی و خوابگاه ها ،غذاخوری ها نموده وضمن اقدام به برگزاری دوره آموزشی در مورد اقدامات بهداشتی و ایمنی در مقابله با ویروس کرونا با هدف آشنایی همکاران خدماتی شاغل در این مدیریت، تب سنجی از همکاران شاغل در این مدیریت و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه تبریز بعمل آورده است.

2- امور پشتیبانی دانشگاه ضمن تشکیل دوره آموزشی اقدامات بهداشتی وایمنی در مقابل ویروس کرونا باهدف آشنایی همکاران خدماتی شاغل در دانشگاه ،اقدام به سمپاشی و ضد عفونی کردن کلیه دربهای ورودی دانشگاه ، معابر و اماکن عمومی ،اتوبوسها ،آسانسور ها ،دستگیره های دربها و باکسهای زباله سطح دانشگاه نموده است.

3 - تهیه و توزیع مواد ضد عفونی کننده سطوح و دست مابین کلیه همکاران ، صابون مایع و دستکش یکبار مصرف به مقدار کافی ،توزیع لیوان یکبار مصرف و قند بسته بندی شده بمیزان سه هزار عدد از هر کدام از دیگر اقدامات این مدیریت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در دانشگاه تبریز است.

4-در راستای اقدامات پیشگیرانه امور پشتیبانی دانشگاه ضمن سمپاشی و ضد عفونی کلیه اماکن ورزشی سرپوشیده و روباز دانشگاه ، باغ تحقیقاتی و گیاهشناسی دانشگاه ،مسجد بزرگ دانشگاه،اماکن فرهنگی و تالارهای دانشگاه ،اماکن مذکور را تا اطلاع ثانوی تعطیل نموده است.

5-مدیریت حراست دانشگاه تبریز ضمن رعایت کلیه موازین بهداشتی در محل ساختمان حفاظت فیزکی دانشگاه، با تقلیل نمودن تعداد دربهای ورودی به دانشگاه،طبق پروتکلهای ابلاغی وزارت بهداشت کلیه افرادی که قصد تردد به دانشگاه رادارند بصورت مستمر مورد تب سنجی قرار داده و از ورود افراد مشکوک به محوطه دانشگاه جلوگیری نموده است .همچنین با توجه به تعطیلی خوابگاههای دانشجوئی حراست دانشگاه نقش مهمی در هماهنگی با سازمانها و شرکت های مختلف حمل و نقل شهری و بین شهری جهت انتقال دانشجویان به شهرمحل سکونتشان داشته است.

6-برگزاری کلیه جلسات شورای پژوهشی،آموزشی،اداری و...به صورت ویبنار.

7-مرکز مشاوره دانشگاه در راستای جلوگیری از شیوه آسیب های روحی و روانی به دانشجویان و دانشگاهیان در دوران قرنطینه و تعطیلی دانشگاه ،با همکاری 25 نفر از اساتید و روانشناسان این دانشگاه به صورت تلفنی به دانشجویان و خانواده آنها و همکاران دانشگاه مشاوره و راهنمایی ارائه نموده و در این مدت توانسته است جمع کثیری از دانشگاهیان را تحت پوشش قرار دهد.

همچنین نظر به مشکلات عدیده بوجود آموده بواسطه بیماری کرونا ،با توجه به رسالت علمی و پژوهشی دانشگاه و در راستای ارتباط هرچه بهتر دانشگاه با جامعه مقرر شده است اساتید دانشگاه تبریز تحقیقات و پژوهشهای علمی لازم در حوزه های علوم زیستی، علوم رفتاری،علوم اقتصادی ،علوم آموزشی ،جامعه شناسی و سایر حوزه های مرتبط را انجام داده وراهکارهای لازم را در زمینه برون رفت از بحران، کاهش آسیب های آن و توصیه های لازم درخصوص دوران پساکرونا ارائه نمایند که در این راستا کارگروه های علمی و خوشه های فکری متعددی در دانشکده های دانشگاه به همت اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل شده و در حال پژوهش هستند که با توجه به زمان بر بودن تحقیقات ، نتایج این تحقیقات در اولین فرصت به اطلاع مخاطبین ارجمند خواهد رسید.

نظر شما