اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جهاد به وقت نیاز دانشجویان شیمی/ دستگاه تصفیه هوا برای از بین بردن ویروس کرونا

تعدادی از دانشجویان رشته شیمی دانشگاه تبریز با سرپرستی یکی از اساتیدشان، آستین همت را بالا زده‌اند و در یک کارگاه کوچک، محلول ضدعفونی‌کننده برای شست‌وشوی دست تولید می‌کنند.

جهاد به وقت نیاز دانشجویان شیمی/ دستگاه تصفیه هوا برای از بین بردن ویروس کرونا

خبرگزاری فارس_ کتایون حمیدی: نزدیک یک ماه از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد، مسوولان از مردم می‌خواهند تا از خانه بیرون نیایند اما مردم هنوز نتوانسته‌اند سبک زندگی‌اشان را تغییر دهند.
 
بحران کرونا به رغم تمام تلخی‌‌هایش، فرصتی فراهم کرد تا برخی‌ها حساسیت اخلاقی‌شان را به رخ بکشند.

عده ای ماسک رایگان توزیع کردند، صاحب خانه‌هایی اجاره بهای مستاجرانشان را بخشیدند و برخی واحدهای تولیدی خط تولیدشان را به تهیه ضدعفونی‌کننده دست اختصاص دادند.

اگر چه در بحبوحه بحران عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو نیز دست به احتکار و گران‌فروشی زدند اما بسیج همگانی برای شکست کرونا هر روز ابعاد جدیدی پیدا کرده و هر جایی و در هر کاری، رد پایی از گروه‎های جهادی پیدا می‎شود.

در این میان هر چند دانشگاه‌ها تعطیل و آموزش‌ها مجازی شده ولی پای دانشجو که در میان باشد، دیگر تعطیلی معنایی ندارد.

 

قاب فراموش‌نشدنی از دانشکده شیمی دانشگاه تبریز

تعدادی از دانشجویان رشته شیمی دانشگاه تبریز با سرپرستی یکی از اساتیدشان، روزانه بیش از ۵ هزار واحد محلول ضدعفونی‌کننده برای شست‌وشوی دست تولید می‌کنند.

آنها مرکز رشد و فناوری دانشگاه تبریز را محلی برای تهیه محلول‌های ضدعفونی انتخاب کرده و با ساده‌ترین روش مواد با کیفیت بالا تهیه می‌کنند که به گفته خودشان با تامین مواد اولیه، امکان تولید بیشتر را هم دارند.

وقتی استاد دانشگاه پا در خط مقدم می‌گذارد

کریم اسدپور زینالی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز که سرپرستی این  گروه را بر عهده دارد در خصوص اهداف اولیه تشکیل گروه می‌گوید: اولین روزی که به صورت رسمی خبر شیوع کرونا در ایران اعلام شد به داروخانه‌‌های زیادی مراجعه کردیم که متاسفانه با نبود یا کمبود مواد ضدعفونی روبرو ‌شدیم و با توجه به اینکه بنده در دانشکده شیمی دانشگاه تبریز هستم و با شرکت‌های متعددی در ارتباط هستیم و الکل نیز به عنوان مواد اولیه محسوب می‌شود به فکر تهیه الکل از این شرکت‌ها افتادم تا بر اساس فرمولاسیون سازمان بهداشت جهانی محلول ضدعفونی را در حد همکاران و دانشجویان دانشگاه تبریز تهیه کنیم.

او می‌افزاید: در روزهای اول اسفندماه، مقداری الکل از شرکت‌ها تهیه و مواد ضدعفونی را خودمان تولید و توزیع کردیم ولی بعدها با درخواست نیاز زیادی مواجه شدیم به طوریکه خود دانشگاه تبریز یک خانواده ۲ هزار نفری است و به خاطر همین کار را گسترش داده با همکاری مرکز رشد دانشگاه و معاونت غذا و داروی آذربایجان‌شرقی و غربی هماهنگ شدیم تا حواله ۲ هزار لیتری تهیه و الکل را از شرکت پاکدیس ارومیه تامین کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز می‌گوید: خوشبختانه معاونت دارو و غذا با پیشنهاد ما موافقت کرد تا ۱۵۰۰ لیتر الکل در اختیار ما بگذارد و ما نیز الکل ۹۶ درصد از آنها تهیه و سیستم بسته‌بندی و توزیع برقی را در مرکز رشد دانشگاه راه‌اندازی و محلول‌ها را در بسته‌بندی‌های ۵۰ سی سی، ۱۰۰ سی سی، ۲۵۰ سی سی تهیه و توزیع کردیم.

جهاد علیه کرونا در دانشگاه تبریز

دکتر اسدپور ادامه می‌دهد: در مرحله اول کلیه کارکنان دانشگاه تبریز که با وجود تعطیلی همچنان سرکار هستند را تحت پوشش مواد تهیه شده ضدعفونی الکلی قرار دادیم.

آن طور که او توضیح می‌دهد‌ بعد از رسانه‌ای شدن موضوع برخی شرکت‌ها، نهادها، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی برای دریافت خدمات به آنها مراجعه کردند.

این استاد دانشگاه تاکید می‌کند: تا زمانی که مواد اولیه موجود داریم ارائه خدمات خواهیم داد و تا به امروز ۱۰ هزار واحد در بسته‌های مختلف تولید و در شرکت‌ها، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و اداره‌های متفاوت توزیع شده است.

دکتر اسدپور به تهیه محلول ضدعفونی سطوح هم اشاره کرد و در این خصوص می‌گوید: در قسمت دیگر این محلول تهیه شده و هر دستگاه و نهادی که اعلام نیاز کند به صورت رایگان یا به قیمت تمام شده به عنوان کمک‌های مردمی، مواد تهیه شده را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

او یادآور می شود: هدف ما درآمدزایی نیست بلکه ارائه بهترین خدمات در این شرایط بحران کشور است تا مقداری از کمبود موجود در بازار تامین شود.

دکتر اسدپور کمبود ظرف و الکل را مشکل اصلی در این کار جهادی برشمرد و ادامه می‌دهد: تا زمانی که مواد اولیه در اختیار داریم ما نیز در کنار هموطنان خود خواهیم بود.

بنابه گفته این استاد دانشگاه، او به همراه دانشجوهایش در صورت داشتن مواد اولیه و ظروف، توانایی تولید روزانه ۵ هزار واحد را دارند.

 استاد شیمی دانشگاه تبریز این کار پسندیده و جهادی دانشجویان را مدیون حمایت‌های رئیس دانشگاه تبریز و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و مدیر مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز می‌داند.

قصد رقابت نداریم ولی توان‌‌مان بسیار بالاست

علی پورزیاد، مدیر مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز نیز می‌گوید: با شروع اخباری مبنی بر کرونا و شیوع آن در ایران، تلنگری مطرح شد که چرا مرکز رشد دانشگاه وارد این موضوع نمی‌شود زیرا بنابه رسالت اجتماعی وارد شدیم.

او با اشاره بر اینکه با درخواست از معاونت غذا و  دارو حواله تهیه الکل را دریافت کردیم، می‌افزاید: تعدادی از دانشجویان به صورت داوطلب پای کار آمده و به صورت شبانه‌روزی تلاش کردند.

مدیر مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه ما قصد رقابت با هیچ واحد تولیدی نداریم، می‌افزاید: هدف ما تلنگری بر افرادی بود که احتکار کرده بودند زیرا در جامعه محدودیت بود و علم اساتید و اراده دانشجویان پای کار آمد و تا جایی که مسوولان از ما بخواهند، حاضریم تا کل شب و روز را اینجا مانده و خدمات رایگان در اختیار همشهریان قرار دهیم که البته این را در عمل هم نشان داده‌ایم.

او اضافه می کند: به اندازه‌ای پیشرفت کرده‌ایم که خط تولید به حالت نیمه صنعتی درآمده است و آمادگی این را داریم که در صورت تامین مواد اولیه، بدون هیچ هزینه‌ای، مواد ضدعفونی با ظرفیت‌های بسیار بالا را برای سطح و دست تولید و توزیع کنیم.

دستگاه تصفیه هوا برای از بین بردن ویروس کرونا برجای مانده در سطوح

پورزیاد همچنین می‌گوید: هدف اصلی مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز در پروسه کرونا در حال تهیه یک دستگاه تصفیه هوا است که کار این دستگاه نصب در محیط‌های بسته انجام می شود تا اگر ویروسی روی سطوح باقی‌مانده را از بین ببرد و از استرس موجود مردم کاهش دهد.

او ادامه می‌دهد: با توجه به مصرف زیاد مواد ضدعفونی مورد استفاده توسط مردم شاید بعدها عوارض زیادی برجای گذارد از این‌رو از اساتید محترم درخواست کردیم تا ماندگاری اثر این محلول‌ها را افزایش دهند از این‌رو با تحقیقات انجام گرفته یک مواد ضدعفونی با ماندگاری بسیار بالا را تهیه خواهیم کرد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول