سومین سمینار بهداشت، ایمنی ومحیط زیست(HSE) در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۱۲۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۸۵۸

 

سومین سمینار بهداشت، ایمنی ومحیط زیست(HSE) کارشناسان  بهداشت دانشگاه های وزارت علوم  وتحقیقات و فناوری به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در آیین آغاز به کار این سمینار بر اهمیت حفظ محیط زیست، بهداشت و ایمنی در جامعه تاکید کرد و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی را موجب ارتقای سلامت جامعه و بهبود کیفیت زندگی فردی و اجتماعی بیان کرد.

وی در ادامه با اشاره  به  فعالیت مستمر برخی اساتید و دانشجویان  در محیط های آزمایشگاهی گفت: در همین راستا با توجه به وجود عوارض خاص  شیمیائی و اشعه در محیط های آزمایشگاهی لازم است، استانداردهای لازم ایمنی در انجام کار در آزمایشگاه ها رعایت شود.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود ارتقاء ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست در مراکز دانشگاهی را ضروری بیان کرد و افزود: برای حفظ سلامتی، رعایت استانداردهای زیست محیطی و دفع  اصولی و علمی پسماندهای آزمایشگاهی باید بیش از اینها تمهیدات لازم  برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به محیط زیست و افراد فراهم شود.

دکترمنصورالسادات صادقی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم و تحقیقات و فناوری نیز در این همایش با قدردانی از میزبانی دانشگاه تبریز با بیان اینکه کشور ایران در زمینه آموزش  وگسترش فعالیت های بهداشت، ایمنی و محیط زیست تقریبا در سطح سوم قراردارد، افزود: برای رسیدن به سطح پنجم که همان گسترش خلاقانه ایمنی و سلامت محیط زیست در جامعه است، باید بیش از اینها در این زمینه تلاش کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشورمان پتانسیل های زیادی در زمینه بهبود و حفظ ایمنی و سلامت محیط زیست، فرهنگ سازی و آموزش وجود دارد، یادآور شد: ارتقاء سواد HSE از جمله یکی از اهداف مرکز بهداشت و مشاوره  وزارتخانه است که در این راستا دانشگاه ها با توجه به ظرفیت های که در آنان است می توانند در تحقق این امر نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

دکتر حسین امامعلی پور معاون دانشجوئی دانشگاه تبریز نیز در این سمینار با اشاره به برخی مشکلات بهداشت، ایمنی ومحیط زیست در محیط های دانشجوئی اعم ازخوابگاه ها و سالن های غذاخوری، خواستار ارائه راهکار عملی برای کاهش و حل این چالش ها شد.

دکتر شهلا محمودی دبیر این سمینار، معاون مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزات علوم و پزشک دانشگاه تبریز نیز در این همایش  با بیان اینکه اجرای مولفه های HSE از طرف مدیران دانشگاه ها باید مورد توجه و اهمییت بیشتری قرار گیرد و بهداشت و ایمنی و محیط زیست با محوریت مراکز در اولویتهای اجرایی قرار گیرد، گفت: دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم نیز برنامه های آموزشی و دستورالعمل های خود را در این زمینه با محوریت مراکز بهداشت به دانشگاهها ابلاغ خواهد نمود.

به گفته وی در این سمینار ضمن بحث کلی پیرامون HSE  در دانشگاه ها بررسی شیوه های مدیریتی و اجرایی در زمینه بهداشت ایمنی و محیط زیست در دانشگاههای داخل و خارج ، ارائه طرح پاسبورت HSE  طرق مواجهه با مسئله بهداشتی روز بر محور زمان و همچنین موضوع ایمنی و بهداشت ساختمانهای دانشگاهی مطرح شد.

دکتر حسین ساعی رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه تبریز نیز گفت: این سومین سمینار HSE است به صورت سه سال متوالی با حضور کارشناسان  بهداشت  دانشگاه های وزارت علوم  وتحقیقات و فناوری به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

وی در ادامه با اشاره به محورها و سرفصل های این سمینار افزود: این سمینار دو روزه بیشتر با هدف ارتقاء و تثبیت جایگاه بهداشت، ایمنی ومحیط زیست(HSE) در دانشگاه های تحت پوشش های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محورهای از جمله  ایمنی در نگهداشت ساختمان های دانشگاهی، بیان  تجارب جهانی در حوزه  استقرار نظام مدیریت در حوزه های بهداشت و ایمنی و محیط زیست دانشگاهی، تلقی های نادرست نسبت به مفهوم HSE-ms، ارائه  گزارش عملکردهای دفتر مشاوره سلامت و ... برگزار شد.

یادآور می شود: سومین سمینار بهداشت، ایمنی ومحیط زیست(HSE) با حضور جمعی از روسا و کارشناسان  بهداشت دانشگاه های مناطق دو، سه، چهار و پنج به مدت دو روز از سوی مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تبریز برگزار گردید.

 

 


( ۳ )

نظر شما :