معاون پژوهشی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز مطرح کرد؛

روش مورد استفاده در معدن طلای اندریان همان روش کشورهای پیشرفته است/ «سیانید» خیلی هم مفید است!

1398/10/25 - 01:45 - کد خبر: 12107 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات علمی گروه علوم زمین دانشگاه تبریز گفت: روش مورد استفاده در معدن طلای اندریان روش معمول برای استخراج طلا در معادن کم عیار به شمار می رود که از سال 1903 در کشورهای پیشرفته استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار نصر، "عطااله ندیری" در نشست کارگروه ویژه بررسی مشکلات زیست محیطی فعالیت معدن طلای اندریان که در استانداری آذربایجان شرقی تشکیل شده بود، اظهار کرد: معادن طلا در جهان به دو نوع کم عیار و پر عیار تقسیم می گردند. روش هیپ لیچینگ روش معمول برای استخراج طلا در معادن کم عیار به شمار می رود که از سال 1903 در کشورهای پیشرفته استفاده می شود. در این روش از سیانید سدیم برای جداسازی طلا از سنگ استفاده می شود. ذاتاً این روش از روشهایی است که دارای آلودگی نسبتاً پایین است که دلیل آن در محیط بسته کاری است، زیرا محلول سیانید همراه با طلاست که در صورت نشت و یا خروج از سیستم طلای حل شده آن نیز خارج از دسترس خواهد شد. لذا بهره برداران عموماً شرایط سختی را برای جلوگیری از خروج سیانید از سیستم اعمال می کنند. 
وی افزود: اصطلاح سیانید برای توصیف ترکیباتی که در ساختار آن‌ها گروه –C≡N وجود دارد، استفاده می‌شود. در محیط‌زیست، سیانورها به اشکال مختلفی یافت می‌شوند. سیانیدها به‌طور طبیعی در گیاهان و غذاهای فرآوری شده وجود دارند. منابع طبیعی یون‌های سیانور، گلیکوزیدهای سیانوژنیک هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به هسته زردآلو، ریشه‌های کاساوا و شاخه‌های بامبو اشاره کرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ما در گیاهان میزان بالایی سیانید داریم و هم در ساقه ها و هم در برگ های گیاهان سیانید داریم به طوری که در گیاه بامبو یک هزار و ده پی. پی. ام می توان سیانید مشاهده کرد و در گیاه اسفناج حدود سه میکروگرم بر لیتر سیانید وجود دارد که به عنوان غذا از آن استفاده می کنیم و خیلی هم مفید است و هیچ مشکلی هم ندارد!
ندیری گفت: شائبه اینجا ایجاد می شود که میزان سیانید در خون به حجم بالایی برسد و این در زمانی امکان دارد که سیانید را در لیوان بریزیم و بخوریم! وگرنه در میوه ها بعضا تا 780 پی. پی. ام سیانید وجود دارد و هیچ مشکلی هم ندارد و بدن قابل دفع سیانید را دارد و حساسیتی هم ندارد.
معاون پژوهشی دانشکده علوم طبیعی و عضو هیات علمی گروه علوم زمین دانشگاه تبریز اظهار کرد: سیانید هیدروژن و سیانیدها در صنایع مختلف از جمله استخراج نقره و طلا، تولید پلاستیک انواع رنگ‌ها و همچنین در آزمایشگاه‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیانورها در عناصر مختلف محیطی مانند آب، خاک، هوا، مواد غذایی و مواد بیولوژیکی مانند ادرار خون و بزاق در حد میکروگرم در لیتر تا میلی‌گرم در لیتر وجود داشته باشد. یون‌های سیانید عمدتاً از طریق فاضلاب به محیط‌زیست وارد می‌شوند. این ترکیبات همچنین می‌توانند در اثر آتش‌سوزی در کارگاه‌های صنعتی و خانه‌ها و همچنین از دود دخانیات وارد محیط می‌شوند.
ندیری گفت: به‌طورکلی مطالعات نشان می دهد که استعمال دخانیات و در نتیجه آن، دود تنباکو مهم‌ترین منبع انتشار سیانید به هوا است. در هوا، سیانورها بیشتر به‌صورت گازی دیده می شوند و می‌توانند در مسافت‌های طولانی از منبع انتشار  نیز منتقل شوند. مدت زمان پایداری سیانید هیدروژن موجود در جو تقریباً ۵ ماه تخمین زده می‌شود. 
وی اضافه کرد: وجود یون‌های سیانید در خاک در درجه اول ناشی از فعالیت‌های انسانی مانند صنعت گالوانیک و متالورژی است. میزان آلودگی خاک با سیانورها به میزان و فعالیت آن‌ها بستگی دارد. بسیاری از سیانیدها در کمپلکس های سیانید آهن ۳ ظرفیتی و ۶ ظرفیتی در محیط‌زیست وارد می‌شوند که سمیت آن‌ها کم است، اما اگر نور به آن‌ها بتابد، به سیانیدهای بسیار سمی و فرار در خاک تبدیل می‌شوند. در خاک، بدون نور، این روند بسیار کند است. به طور کلی زمان ماندگاری سیانید در آب و خاک بیش از چند هفته نیست.
ندیری اظهار کرد: با توجه به ادعاهای مطرح شده در خصوص آلودگی معدن طلای اندریان، از طریق استاندار محبوب و جناب آقای دکتر قاسمی مدیرکل محترم محیط زیست استان بررسی دقیق این مهم به اینجانب و آقای دکتر محمدرضا حسین زاده محول گردید. لذا بر این اساس در اولین مرحله نمونه برداری، بیست نمونه آبی از منابع آب سطحی و زیرزمینی اخذ گردید و برای عناصر اصلی، فرعی و کمیاب آنالیز شد. نمونه ها به دو آزمایشگاه معتمد محیط زیست ارسال گردید و در بین نمونه ها، نمونه آب سطحی نزدیک به معدن مزرعه شادی که روش استحصال آن فلوتاسیون است نیز ارسال گردید. خوشبختانه نتایج هر دو آزمایشگاه با خطای قابل قبول (کمتر از 5%) پایین تر از حد استاندارد بودن غلظت سیانید (50 میکرو گرم بر لیتر) در منابع آب سطحی، آب زیرزمینی و هوای حوزه آبریز حاجیلرچای را تأیید نمود و تنها در یک نمونه آب سطحی مقادیر سیانید بالاتر از استاندارد آب شرب مشاهده شده است که دلایل آن در طی پایش ماهانه در سه ماه آینده به دقت بررسی و اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین مقدار سیانید بدست آمده از آب سطحی نزدیک معدن مزرعه شادی نیز در رنج نتایج سیانید در منابع آبی معدن خاروانا بود که همان مقادیر سیانید موجود در زمینه منابع آبی است. این نتایج نشان از فعالیت های ارزشمند سازمان محیط زیست استان در پایش و کنترل و مدیریت آلاینده های انسان زاد در استان دارد.
این استاد دانشگاه تبریز گفت: با این وجود، این معدن نیز مانند بقیه معادن به طور بالقوه دارای پتانسیل آلودگی زیست محیطی است که می توان از طریق پایش دایمی از بالفعل شدن آلودگی در هوا، خاک، و آب جلوگیری کرد.
انتهای پیام/
 
روش مورد استفاده در معدن طلای اندریان همان روش کشورهای پیشرفته است/ «سیانید» خیلی هم مفید است! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار