رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی؛

همایش علمی شهدای 27 دی ماه روز چهارشنبه برگزار می‌شود

1398/10/22 - 11:49 - کد خبر: 11812 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی از برگزاری همایش علمی شهدای 27 دی ماه بمباران کارگاه فنی دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی در روز چهارشنبه 25 دی ماه، از ساعت 8 صبح در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی (سینمای دانشگاه) واقع در دانشگاه تبریز خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، جعفر محسنی در گفت‌وگویی با اشاره به هدف از برگزاری همایش گرامیداشت شهدای 27 دی ماه سال 65، گفت: این همایش با هدف ارج نهادن به نقش والای دانشجویان شهید دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس و توجه به ارتباط صنعت و دانشگاه و مثال عملی اقتصاد مقاومتی و همچنین به دلیل ارتباط موضوع با گام دوم انقلاب، با حضور دکتر طیبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس جهاددانشگاهی و حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز برگزار می‌شود.
وی تبیین وقایع روز 27 دی ماه، بازخوانی نقش دانشگاه تبریز و جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس، نقش تفکر جهادی در اقتصاد دانش بنیان، شناخت مبانی معرفتی-ارزشی شهدای دانشگاه و نقش آن در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، راهکارهای الگوپذیری دانشگاهیان از سبک زندگی شهدا و جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نهادینه کردن فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را از جمله محورهای این همایش عنوان کرد.
وی با بیان این‌که فعالیت شهدای 27 دی ماه در کارگاه فنی دانشگاه تبریز، در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه و تحقق اقتصاد مقاومتی بود، گفت: در سال 65 زمانی که کشور در وضعیت دشوار اقتصادی بود، جهاد دانشگاهی با خودکفایی توانست محلی را به عنوان کارگاه برای تولید ادوات نظامی اختصاص دهد؛ چرا که این اقدام ضرورت جامعه بود، بخشی از این تولیدات در صنایع ماشین سازی تکمیل و به مناطق نظامی ارسال می‌شد.
محسنی، با اشاره به شهادت 22 نفر از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز در 27 دی ماه، اظهار کرد: دانشگاه تبریز اولین دانشگاهی است که مورد بمباران و حمله‌ی نظامی قرار گرفته و قطعا این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که باعث شد دانشگاه تبریزعنوان مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران را به خود بگیرد.
وی با بیان این‌که هر سال به مناسبت مراسم گرامیداشت همایش شهدای 27 دی ماه، از خانواده‌ی شهدا دعوت ومراسمی در حد عزاداری برگزار می‌شود، گفت: برای این‌که نقش و اهمیت شهدای دانشگاه در جامعه به درستی تبیین شود، امسال تصمیم گرفتیم مدل برگزاری گرامیداشت همایش شهدای 27 دی ماه را تغییردهیم.
محسنی با تاکید بر این‌که اگر همت و اراده کنیم می‌توانیم با افزایش ارتباط بین دانشگاه و صنعت، اقتصاد مقاومتی را  محقق کنیم،  گفت: برای این که بحث شهدای 27 دی ماه، از لحاظ علمی نمود پیدا کند و مطالب علمی آن به طور سند در جامعه ماندگار شود، تصمیماتی مبنی بر تغییر مدل برگزاری گرامیداشت همایش شهدای 27 دی ماه اتخاذ شده است؛ چرا که صرفا برگزاری مراسم عزاداری در شان و عظمت شهدا و اهمیت کاری که در آنجا انجام می‌گرفت، نیست.
وی اظهار کرد: متاسفانه امروزه اکثر دانشجویان اطلاعات زیادی از واقعه بمباران کارگاه فنی دانشگاه تبریز در 27 دی ماه 1365 ندارند، طی پنج سال اخیر جهاد دانشگاهی با افراد و راویان زنده‌ی این واقعه مصاحبه کرده و این مصاحبه ها در مجموعه‌ای توسط بنیاد شهید به صورت ملی چاپ شده است.
وی ادامه داد: هدف ما از چاپ روایات واقعه‌ی 27 دی ماه سال 65،  مستندسازی بدون تحریف جزئیات این واقعه است، در کنار برگزاری این همایش نیز، توجه به موضوعاتی از جمله دانشگاه، دفاع و جنگ عصرهای جدید نیز مطرح شده است.
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی ادامه داد: شاید در آن دوران محاصره‌ی ما به شکل نظامی بود ولی امروزه در محاصره اقتصادی قرار داریم، به همین دلیل محورهایی در راستای جنگ‌های جدید و شبیخون‌های فرهنگی نیز مشخص شده است.
وی تبیین وقایع روز 27دی ماه سال 65 به شکل روایت توسط بازماندگان این واقعه را از محورهای این همایش دانست و گفت: بازخوانی نقش دانشگاه و جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس، نقش تفکر جهادی در اقتصاد دانش بنیان، شناخت مبانی معرفت ارزشی شهدا و نقش آن در تحقق بیانیه گام دوم، ارائه‌ی راهکارهایی جهت الگو پذیری دانشجویان از سبک زندگی شهدای دانشجویان دوران دفاع مقدس، جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان در نهادینه کردن فرهنگ مقاومت و ایثار از جمله محورهای این همایش است.
براساس این گزارش؛ در سال 1365 راه اندازی و مدیریت کارگاه فنی دانشگاه تبریز در ساعات غیر درسی برای تولید مهمات جنگی و خوداتکایی در تولیدات استراتژیک بر عهده‌ی جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان شرقی بود که در 27 دی ماه همان سال با بمباران رژیم بعثی عراق، 22 نفراز دانشجویان دانشگاه تبریزو پرسنل جهاد دانشگاهی به مقام والای شهادت نائل و هفت نفر نیز جانباز شدند.
انتهای پیام/
همایش علمی شهدای 27 دی ماه روز چهارشنبه برگزار می‌شود خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار