خبر/

46 درصد خورشید فردا در تبریز گرفته می‌شود

1398/10/04 - 13:49 - کد خبر: 10310 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز گفت: همزمان با سراسر دنیا خورشید 46 درصد در تبریز نیز گرفته می‌شود.

به گزارش نصر به نقل از فارس، علی عجب‌شیری‌زاده امروز در گفت‌وگویی در تبریز با بیان اینکه همزمان با سراسر دنیا خورشید 46 درصد در تبریز نیز گرفته می‌شود، اظهار داشت: مدت زمان این خورشید گرفتگی در تبریز 36 دقیقه و 14 ثانیه خواهد بود و از هنگام طلوع خورشید شروع شده و به مدت یاد شده ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه کمتر از 50 درصد خورشید گرفتگی در تبریز رویت خواهد شد اضافه کرد: کسوف جزئی در تبریز اتفاق خواهد افتاد و قابل رصد برای گروه‌های آماتور خواهد بود.
عجب‌شیری‌زاده بیشترین خورشید گرفتگی فردا در کشور را مربوط به کیش عنوان و تصریح کرد: خورشید گرفتگی بین 80 تا 90 درصد در کیش اتفاق می‌افتد که بیشترین حجم از کسوف در کشور را به خود اختصاص می‌دهد.
همکار علمی پژوهشکده فیزیک کاربردی دانشگاه تبریز این خورشید گرفتی در طول امسال را اولین کسوف سال 98 اعلام کرد که در ایران اتفاق می‌افتد و از نوع کسوف جزیی است.
گفتنی است خورشید گرفتگی پنج دی از نوع حلقوی بوده که به صورت جزیی در ایران رویت می‌شود و در مناطق جنوبی کشور نسب به نقاط دیگر با پوشیدگی بیش از 80 درصد، طولانی‌تر اتفاق می‌افتد.
باید توجه داشت که رصد و مشاهده این پدیده طبیعی بدون ابزار و صافی‌های مناسب برای بینایی انسان آسیب‌رسان است.
این خورشید گرفتگی از نوع حلقوی است، اما در ایران به صورت جزئی دیده می‌شود. این گرفتگی در آسیا، بخش‌هایی از شمال و غرب استرالیا، بخشی از شمال شرق آفریقا، به صورت جزئی و در بخشی از عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، عمان، جنوب هند، سریلانکا، مالزی، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین و برونئی به صورت حلقوی قابل مشاهده است. بیشینه پوشیدگی این گرفتگی جزئی در جنوب شرق آسیا رخ می‌دهد که در شرق سوماترا، ماه حدود 94 درصد از قرص خورشید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌پوشاند.
در تهران، ماه حداکثر 61 درصد از قرص خورشید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌پوشاند و قرص گرفته خورشید در حالی طلوع می‌کند که مراحل باز شدن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سپری می‌کند. در تهران، زمان طلوع آفتاب ساعت هفت و 12 دقیقه است و گرفتگی در ساعت هشت  و 23 دقیقه پایان می‌یابد. زمان و حداکثر میزان پوشیدگی در سایر نقاط ایران با تهران متفاوت است.


 هشدار آسیب به بینایی در صورت عدم استفاده از ابزار مناسب

خورشید گرفتگی در مناطق جنوب ایران نسبت به دیگر نقاط کشور طولانی‌تر است و بخش بزرگ‌تری از قرص خورشید پوشیده می‌شود. حداکثر گرفتگی با پوشیدگی 86 درصد است که در جزایر خلیج فارس رخ می‌دهد.
توجه به این نکته لازم است که مشاهده خورشیدگرفتگی بدون استفاده از ابزار و صافی‌های مناسب به بینایی آسیب می‌رساند.

انتهای پیام/
46 درصد خورشید فردا در تبریز گرفته می‌شود خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار